شناسهٔ خبر: 49865 - سرویس هوایی

عضو کمیسیون عمران مجلس:

۵۰ درصد هواپیماهای ناوگان هوایی زمین‌گیر است/ تعصب ملی و انگیزه در کشور کم شده است‌

سید احسن علوی رئیس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ‌با اشاره به اینکه بخش حمل و نقل یکی از اساسی‌ترین بخش های توسعه پایدار است‌، گفت: این بخش رابطه مستقیمی با اقتصاد دارد و ارزش افزوده این بخش با تولید داخلی هر کشوری ارتباط تنگاتنگ و مستقیم دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سید احسن علوی افزود: هر کشوری که در بخش حمل و نقل سرمایه‌گذاری کند در واقع به بخش اقتصادی کمک کرده است‌.

وی با اشاره به اینکه در بخش حمل و نقل در کشور‌ کمبود امکانات اعتباری و تجهیزاتی داریم، اضافه کرد: در اجرای دستور رئیس مجلس شورای اسلامی درباره حادثه هواپیمای ATR کمیته بحران را با حضور وزیر راه و شهرسازی‌، معاونان و تعدادی از مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری تشکیل دادیم.

علوی با اشاره به اینکه ۲۷۰ فروند هواپیما در ناوگان داریم، گفت: حدود ۵۰ درصد این هواپیماها به علت تحریم و مشکلات اقتصادی زمین‌‌گیر است.

وی افزود: هواپیمای  ATR که دچار حادثه شد حدود ۲۴ سال و ۶ ماه عمر داشت.

علوی اضافه کرد: متوسط عمر هواپیماها در جهان ۱۱ سال و در کشورهای حاشیه خلیج فارس‌۶ سال و برای ما ۲۴ سال است که اخیراً پس از برجام با ورود هواپیماهای جدید این رقم در کشور ما به ۲۲ سال رسیده است‌.

وی با اشاره به اینکه تعصب ملی و انگیزه در کشور کم شده است‌، گفت: با همین امکانات‌، باید مشکلاتمان را مدیریت کنیم و باید بلندمدت فکر کنیم‌.

علوی افزود: در قانون برنامه توسعه و قانون بودجه‌، خرید هواپیما از طریق بخش خصوصی و فاینانس و همچنین با کمک صندوق توسعه ملی انجام خواهد شد.