شناسهٔ خبر: 49877 - سرویس بنادر و دریانوردی

مجری طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار خبر داد؛

هند تنها اپراتور فاز اول بندر شهید بهشتی است

بندر شهید بهشتی چابهار مجری طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار گفت: هندی‌ها در بندر شهید بهشتی چابهار تنها نقش اپراتور دارند و قرار نیست مدیریت بندر به آنها واگذار شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، امیرحسین اسماعیلی با بیان این مطلب افزود: طبق توافقاتی که در سفر اخیر رئیس جمهوری به هند صورت گرفته، قرار شده است اپراتوری فاز یک طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به هندی‌ها واگذار شود و این امر به منزله مدیریت بندر چابهار توسط هندی‌ها نیست.

وی خاطرنشان کرد:هند بندر شهید بهشتی را اجاره نکرده است و توافق صورت گرفته با آنها به منزله کنترل بندر نیست ، آنها تنها سرمایه‌گذاری می‌کنند که در نهایت برای هر دو کشور قراردادی برد-برد خواهد بود.

مجری طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار با بیان اینکه قرار است تجهیزاتی نظیر جرثقیل‌های ۶۵ تنی در قالب BOT  (قرارداد بلند مدت است که بعد از اتمام مدت آن به ایران منتقل خواهد شد)را هند تامین کند افزود: هند  خط اعتباری ۱۵۰ میلیون دلاری برای توسعه این بخش از بندر باز می‌کند .همچنین  قرارداد اپراتوری به ارزش ۸۵ میلیون دلار برای تأمین تجهیزات با ایران دارد. در این نوع همکاری ایران زمین را برای مدت قرارداد به هندی‌ها واگذار می کند و بعد از اتمام این مدتT زمین و تجهیزات به طرف ایرانی منتقل خواهد شد.

وی تاکید کرد:چابهار چهارراه‌ کریدور شمال-جنوب بازرگانی جهان است. لذا باید به جذب سرمایه، تکمیل زیرساخت‌ها و در نهایت جذب بار در این منطقه توجه کنیم. همکاری ایران و هند که از مدت ها پیش مطرح شد با هدف رسیدن به موارد باد شده است.البته هندی‌ها نیز از این همکاری نفع می‌برند. هند در تلاش است که بندر چابهار را به‌عنوان راهی برای دسترسی به بازارهای آسیای مرکزی همچنین افغانستان توسعه دهد.

فعال شدن بندر چابهار و تبدیل آن به قطب ترانزیتی یکی از اهداف مهم ایران در برنامه ششم توسعه است. هدفی که برای تحقق آن نیاز به جذب سرمایه خارجی است. در این راستا ایران به‌دنبال سرمایه‌گذار مطمئن است لذا هند یکی از کشورهای است که می تواند در این زمینه به توسعه بندر چابهار کمک کند.بندر چابهار کوتاه‌ترین و مطمئن‌ترین مسیر برای دسترسی به کشورهایی نظیر افغانستان و آسیای میانه است.