شناسهٔ خبر: 49885 - سرویس وزارتی

در دومین روز پس از حادثه سقوط هواپیمای آسمان انجام گرفت:

عملیات جستجوی یافتن هواپیمای حادثه‌دیده از قله دنا تا یاسوج/ بهره‌گیری از پهبادها و سیستم‌های ماهواره‌ای در فرآیند جستجو/ بازدید میدانی آخوندی از منطقه سقوط هواپیما با هلیکوپتر

بازدید وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با توجه به احتمالات موجود، منطقه پیش‌بینی شده برای سقوط هواپیما به سه قسمت تقسیم شده است گفت: تا کنون منطقه اصفهان از سمت سمیرم تا یاسوج به وسیله پهبادها و هلی‌کوپترها از نظر هوایی تا ارتفاع ۱۰ هزار پا بررسی شده و از تمام بخش‌ها چه مسیر اصلی هواپیما و چه مسیرهای جایگزین برای احتمال فرود آن عکس گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی امروز صبح ۳۰ بهمن ماه جهت بازدید و بررسی آخرین وضعیت سانحه هواپیمای آسمان در رأس هیئتی وارد استان کهگیلویه و بویر احمد شد.

آخوندی در ابتدای این سفر راهی روستای بیده و از آنجا در جلسه ستاد بحران روستای دنگزلو (نزدیک‌ترین منطقه احتمالی برای سقوط هواپیما سانحه دیده) شرکت کرد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین پس از حضور در این جلسه به همراه استاندار، نماینده مجلس در کهگیلویه و بویر احمد و همچنین نمایندگان سازمان هلال‌احمر، اورژانس و سایر نیروهای امدادی  شخصا به وسیله هلی‌کوپتر هلال‌احمر به منظور بازدید میدانی و بررسی شرایط از نردیک به منطقه سقوط هواپیما رفت.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص مباحث مورد بررسی در این ستاد بیان کرد: تمام نیروهای امداد و نجات از جمله هلال‌احمر، بسیج، ارتش، سپاه، کوهنوردان و نمایندگانی از سازمان هواپیمایی کشوری در منطقه حضور داشته و در حال جستجو به منظور اثری از لاشه هواپیما در منطقه هستند.

آخوندی با بیان اینکه با توجه به احتمالات موجود منطقه مورد نظر به سه قسمت تقسیم شده است گفت: تا کنون منطقه اصفهان از سمت سمیرم تا قله به وسیله پهبادها و هلی‌کوپترها از نظر هوایی تا ارتفاع ۱۰ هزار پا بررسی شده و از تمام بخش‌ها چه مسیر اصلی هواپیما و چه مسیرهای جایگزین برای احتمال فرود آن عکس گرفته شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه تاکنون از سمیرم تا قله در عکس‌های گرفته شده اثری از هواپیما مشاهده نشده است گفت: از امروز جستجو در مسیر قله تا یاسوج آغاز شده که عملیات چه از طریق هوایی و چه زمینی در حال انجام است.

وی در ادامه افزود: در این عملیات گروه‌های مختلف محلی نیز که منطقه را خوب می‌شناسند به کمک نیروهای امدادی آمده و همکاری‌های لازم را انجام می دهند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین اظهار داشت: هم‌اکنون مکان‌های حدسی و یا بررسی شده از برنامه حذف شده و به تدریج نقاطی که دارای احتمال بیشتری برای سقوط هواپیما هستند با تمرکز بیشتری در اولویت عملیات جستجو قرار گرفته است.

آخوندی درخصوص استفاده از سیستم‌های ماهواره‌ای نیز بیان کرد: ما از هر سیستمی که بتواند در این عملیات به ما کمک کند چه پهبادها و چه سیستم‌های ماهواره ای استفاده خواهیم کرد تا در اسرع وقت بتوانیم کوچکترین اثری از لاشه هواپیما پیدا کنیم.

بررسی روند جستجوی شیارهای کوهستانی نیروهای امدادگر

وزیر راه و شهرسازی همچنین پس از بازدید میدانی از منطقه کوهستانی دنا و بررسی عملیات جستجو هواپیمای سانحه دیده بیان کرد: در این بازدید به طور کامل با روند بررسی آشنا شده و ضمن پرواز بر فراز این منطقه از نحوه جستجوی تمامی شیارها کوهستان مطلع شدم.

آخوندی ضمن اشاره به قسمت‌بندی‌های انجام شده جهت جستجوی کامل منطقه پیش‌بینی شده برای سقوط هواپیما اعلام کرد: در این فرآیند علاوه بر هلی‌کوپتر از سیستم‌های ماهواره‌ای و پهبادها نیز برای یافتن اثری از لاشه هواپیما استفاده خواهد شد تا به محض پیدا شدن اثری از آن سریعا به نیروهای زمینی اطلاع‌رسانی و افراد در منطقه مورد نظر حضور یابند.

وی با تأکید براینکه من با تمامی دستگاه‌های مرتبط ازجمله وزارت کشور، فرماندهی ارتش و حتی جناب آقای رئیس جمهور نیز صحبت کرده و خواستار همکاری آن‌ها در این بخش شدم گفت: عملیات جستجو هم‌اکنون با شدت بسیار بالایی در حال انجام بوده و از تمام ظرفیت‌ها در این مسیر استفاده می‌شود.