شناسهٔ خبر: 49971 - سرویس بنادر و دریانوردی

مدیرکل مرکز بررسی و مطالعات سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد؛

آغاز مطالعات ساماندهی بنادر کوچک تجاری کشور/ تلاش برای اشاعه فرهنگ دریایی بین عموم جامعه/ حمایت از پایان‌نامه‌های ارشد و دکترا در حوزه بنادر و دریانوردی

علی مرادی مدیرکل مرکز بررسی و مطالعات سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام این مطلب که اشاعه فرهنگی دریایی یکی ماموریت‌های مرکز است از اغاز مطالعات ساماندهی بنادر کوچک تجاری کشور و همچنین ورود به موضوع حمل و نقل ریلی و ارتباط ریل با بنادر خبر داد و گفت: مرکز از پایان‌نامه‌های دانشجویی ارشد و دکترا در حوزه بنادر و دریانوردی، حمایت مادی و معنوی به عمل می‌آورد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی مرادی مدیرکل مرکز بررسی و مطالعات سازمان بنادر و دریانوردی، امروز دوم اسفندماه در نشست خبری با هدف معرفی اقدامات آن مرکز به ارایه نکاتی پرداخت و گفت: در این اداره کل تلاش می‌شود تا رویکردهای نوین در عرصه فعالیت‌های نوین به اشکال تحقیقاتی وارد سازمان شود. هدف ما از این تحقیقات، بهینه‌سازی روند امور در فعالیت های دریایی و بندری است.

مدیرکل مرکز بررسی و مطالعات سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: برای رسیدن به اهداف موردنظر، پروژه های مطالعاتی که می‌تواند نیازهای مختلف سازمان را تعریف کند نیز اعلام و ارایه می‌شوند و از طریق انتخاب مشاور و افراد توانمند از جمله دانشگاهیان و شرکت‌های دانش‌بنیان و مجرب مورد مطالعه قرار می‌گیرند و در نهایت اجرایی می‌شوند.

مرادی از بخش‌های تخصصی سازمان بنادر و دریانوردی را تعریف، مطالعه و اجرای پروژه‌های نوین در حوزه دریا اعلام کرد و افزود: در کنار تعریف، مطالعه و اجرای پروژه‌های نوین در حوزه دریایی، موضوع اشاعه فرهنگ دریایی از موضوعات مهم در این حوزه است که موردتوجه ویژه ما قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: فعالیت‌های گسترده‌ای در اشاعه فرهنگ دریامحور انجام شده است. در این راستا، کتب مختلفی چاپ شده‌اند و همکاری مناسبی با وزارت آموزش و پروش در زمینه تدوین کتب درسی از ابتدایی تا دبیرستان برای فعالیت‌های دریایی و بندری تهیه شده است.

مرادی گفت: از بعد شناخت مباحث تاریخ دریانوردی، پروژه‌ای در مرکز تحقیقات با همکاری دانشگاه تهران در سال ۹۴ تعریف شد که شامل اطلس تاریخ بنادر و دریانوردی بود. این اطلس به نوعی کتاب برجسته سال و جشنواره بین‌المللی فارابی در سال ۹۶ انتخاب شد.

وی افزود: اطلس تاریخ بنادر و دریانوردی در ۳ مجلد منتشر شده است. این کتاب در بهمن‌ماه سالجاری نیز به عنوان کتاب برگزیده سال جمهوری اسلامی ایران معرفی شد که هر دو جایزه نیز از سوی رئیس محترم جمهوری به مولفان و ناشران آن ارایه شد.

مدیرکل مرکز بررسی و مطالعات سازمان بنادر و دریانوردی از دیگر فعالیت‌های دفتر را حمایت از پایان‌نامه های دانشجویی برشمرد و گفت: از پایان نامه های ارشد و دکترا در حوزه بنادر و دریانوردی حمایت مادی و معنی به عمل می‌آید.

مرادی رویکرد مرکز بررسی و مطالعات سازمان را در سه محورِ شفافیت در فعالیت‌ها، پاسخگویی و رضایتمندی عنوان کرد. وی افزود: برخی از پروژه های درون سازمانی و برخی از برون سازمان ارایه می شوند. در پروژه‌های درون سازمانی، مدیران ارشد سازمان موضوعی را مدنظر قرار می‌دهند و با اعلام آن به مرکز، مطالعه آغاز می‌شود و با انتخاب مشاور مطالعات و اجرای آن به مراحل تحقیقاتی تبدیل خواهد شد.

وی ادامه داد: پروژه هایی نیز که از بیرون سازمان اعلام می‌شوند از طریق شرکت‌های مطالعاتی که بر روی موضوع ویژه‌ای فعالیت می‌کنند مورد بررسی سازمان قرار می‌گیرد و تلاش می‌شود تا این موضوع از موضوعات پراهمیت و با منطبق با اولویت‌های سازمان انتخاب شوند.

این مقام مسئول همچنین گفت: ساماندهی بنادر کوچک تجاری کشور یکی از پروژه هایی بود که در مرکز تعریف و مطالعه شد و در نهایت به مرحله اجرا درآمد. در این رباطه نیز با یکی از دانشگاه ها قراردادی برای مطالعه تنظیم شد و انجام آن نیز در دست اجرا قرار دارد.

مدیرکل مرکز بررسی و مطالعات سازمان بنادر و دریانوردی، ورود به موضوعات حمل و نقل ریلی و لجستیک و ارتباط ریل با بنادر را از موضوعات در دستور کار مطالعه عنوان کرد و گفت: مطالعات ایجاد بنادر ریل پایه در حال انجام است.

وی بودجه سالانه مرکز بررسی و مطالعات را بر اساس تعریف پروژه ها متغیر عنوان کرد و افزود: در سال ۹۶، حدود ۲۵ میلیارد تومان برای مرکز در نظر گرفته شد و در سال ۹۷  نیز ۳۰ میلیاردتومان بودجه سالانه مرکز پیش بینی و اعلام شده است.