شناسهٔ خبر: 50121 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان تشریح کرد:

جزئیات پروژه‌های در دست احداث دهستان اسفندقه در جنوب کرمان

راه روستایی مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان گفت: بر اساس آمار سال ۹۰ در دهستان اسفندقه از آغاز تأسیس اداره کل راه شهرسازی جنوب استان کرمان تاکنون ۸۴ کیلومتر راه احداث و آسفالت شده و همچنین ۷۹ کیلومتر از راه‌های این حوزه بهسازی و روکش آسفالت شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی جنوب استان کرمان، محمد ساردوئی مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان گفت: بر اساس آمار سال ۱۳۹۰ دهستان اسفندقه دارای ۷۳ آبادی و ۳۲۹۵ خانوار با جمعیت ۱۳۰۵۰ نفر در آن سکونت دارد که از آغاز تأسیس اداره کل راه شهرسازی جنوب استان کرمان تاکنون ۸۴ کیلومتر راه در حوزه اسفندقه احداث و آسفالت شده و همچنین ۷۹ کیلومتر از راه‌های این حوزه بهسازی و روکش آسفالت گردیده است. 

ساردوئی افزود: از مهمترین پروژه‌های دهستان اسفندقه می‌توان به احداث راه ارتباطی دولت آباد-ارزوئیه به طول ۴۲ کیلومتر نام برد که ۲۱ کیلومتر آن تاکنون آسفالت و ۷ کیلومتر از مسیر نیز در مرحله زیرسازی است و مابقی مسیر در حوزه اداره کل راه و شهرسازی کرمان قرار دارد.

وی ادامه داد: مبلغ هزینه شده در این محور تاکنون ۷۰۰۰۰ میلیون ریال و جهت تکمیل مسیر به مبلغ ۹۵۰۰۰ میلیون ریال نیاز است این محور شهرستان جیرفت را به شهرستان ارزوییه وصل می‌نماید و فاصله بین دو شهرستان از ۳۷۷ کیلومتر به ۱۵۵ کیلومتر کاهش می‌یابد و از سمت دیگر از طریق بخش صوغان شهرستان ارزوییه راه دسترسی به شهرستان‌های استان فارس تسهیل و همچنین اسفندقه از بن‌بست خارج خواهد شد با ساخت این محور حدود ۱۰۰۰ خانوار حاشیه این جاده از راه مناسب برخوردار می‌گردند.

وی افزود: پروژه‌های حسین‌آباد آبشور –قرقطوییه-رابر یکی از مهمترین پروژه‌های این منطقه است طول کل این محور ۳۲/۵ کیلومتر است تاکنون ۲۱ کیلومتر از مسیر آسفالت و ۸ کیلومتر آن آماده آسفالت و مابقی مسیر نیز در دست ساخت است مبلغ هزینه شده تاکنون ۱۱۵۰۰۰ میلیون ریال و اعتبار موردنیاز جهت تکمیل مسیر مبلغ ۴۰۰۰۰ میلیون ریال است در صورت تخصیص اعتبار لازم در سال ۹۷ به اتمام خواهد رسید و راه دسترسی جدیدی بین شهرستان‌های جیرفت و رابر از طریق اسفندقه برقرار خواهد شد همچنین ۸۰۰ خانوار از روستاهایی که در طول مسیر قرار دارند از نعمت راه مناسب بهره‌مند می‌شوند.

ساردوئی بیان کرد: همچنین راه ارتباطی سنگوئیه-زهمکان به طول ۲۶ کیلومتر است که تاکنون بازگشایی ۱۲ کیلومتر از این مسیر با اعتبار ۶۰۰۰ میلیون ریال انجام شده اعتبار موردنیاز جهت تکمیل این مسیر ۶۵۰۰۰ میلیون ریال است، با تکمیل این محور اسفندقه به شهرستان فاریاب متصل خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان گفت: پروژه مهم دیگر محور مطاع – اسفندقه با طول کلی ۷۰ کیلومتر است که قطعه اول به طول ۴ کیلومتر زیرسازی و آماده آسفالت شده اعتبار هزینه شده تاکنون ۴۵۰۰ میلیون ریال و اعتبار موردنیاز جهت احداث کل مسیر ۲۱۰۰۰۰ میلیون ریال است با احداث این مسیر ارتباط اسفندقه به بخش اسماعیلیه و شهر بلوک برقرار می‌گردد. لازم به ذکر است در حال حاضر ۶۲ کیلومتر راه با اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریال  در حوزه بخش اسفندقه در دست اقدام است.

ساردوئی بیان کرد: با تکمیل این راه‌ها بهره‌برداری از منابع ارزشمند معدنی منطقه مانند طلا، مس، کرومیت و سنگ‌های ساختمانی فراهم می‌گردد که تاکنون به دلیل عدم وجود راه دسترسی مناسب، سرمایه‌گذاران تمایل زیادی جهت سرمایه‌گذاری در این منطقه را نداشتند که با ورود سرمایه‌گذاران مشکل اشتغال جوانان این منطقه رفع خواهد شد

وی افزود: از طرفی برخورداری اسفندقه از طبیعتی زیبا و وجود آثار باستانی و گردشگری از جمله اثر تاریخی مقبره میرحیدر مهنی، بادگیری‌های قلعه محمدباقر ابوسعیدی و چندین منطقه باستانی که قطعاً با بهره‌برداری از این راه‌های موجب توسعه صنعت گردشگری در این منطقه خواهد شد.

وی در پایان از همکاری‌های استاندار محترم، نماینده محترم مردم شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی و فرماندار محترم جیرفت در جهت تکمیل این پروژه‌ها تقدیر و تشکر کرد.