شناسهٔ خبر: 50162 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راهداری استان اردبیل خبر داد:

جابجایی ۳ میلیون تن بار در استان اردبیل/ میانگین عمر ناوگان حمل‌ونقل بار ۱۸ سال است

نشست مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اردبیل گفت: در ۱۰ ماهه امسال و به همت فعالان حمل‌ونقل کالا و بار بیش از ۳ میلیون و ۳۳۰ هزار تن کالا جابجا شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اردبیل، علی رحمتی در جلسه بررسی مشکلات حمل‌ونقل استان اردبیل گفت: ما در حوزه حمل‌ونقل کالا و بار با ظرفیت ۷ هزار و ۱۴۲ دستگاه کامیون و سایر وسایط نقلیه با میانگین عمر ۱۸ سال و در قالب ۸۷ شرکت تلاش می‌کنیم تا در بخش‌های مختلف زمینه جابجایی مناسب کالا و بار را به صورت استانی و خارج از استان فراهم کنیم.

وی افزود: ۳۲ شرکت از این تعداد در اردبیل، ۲۴ شرکت در نمین، ۱۲ شرکت در پارس‌آباد، هفت شرکت در مشگین‌شهر، هفت شرکت در بیله‌سوار و مابقی شرکت‌های نیز در خلخال و گرمی فعال هستند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اردبیل به رشد ۲.۶ درصدی حمل‌ونقل بار و کالا در ۱۰ ماهه امسال نسبت به سال گذشته اشاره کرد و گفت: در سال گذشته بیش از ۳.۵ میلیون تن کالا و بار در سطح استان جابجا شده که عمدتاً مربوط به ۱۰ کالا شامل گندم، سیب‌زمینی، سیمان، آب‌معدنی، هندوانه، گوجه‌فرنگی، آهن‌آلات و ... بوده است.

رحمتی در ادامه با بیان اینکه در استان اردبیل ۶ هزار و ۳۷۲ کیلومتر راه اصلی و فرعی وجود دارد، بیان کرد: ۴ هزار و ۷۶۸ کیلومتر راه روستایی در استان اردبیل دایر است.

عضو شورای اداری استان اردبیل با اشاره به اینکه در زمستان امسال با ۱۲۰ اکیپ فعال راهداری در حال ارائه خدمات به هموطنان در گذر از جاده‌ها و محورهای مواصلاتی استان هستیم، تصریح کرد: ۴۲۰ نفر نیروی انسانی در قالب عملیات برف‌روبی با ۲۶۰ دستگاه، ۱۳ راهدارخانه و در ۸ گردنه برف‌گیر استان به ارائه خدمات مشغول هستند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اردبیل مصرف ۱۹ هزار تن شن و نمک را در جریان عملیات برف‌روبی سال گذشته به میزان ۱۵۰ کیلومتر یادآور شد و افزود: امسال نیز تاکنون ۱۱ هزار تن مصرف شن و نمک داشتیم که سم مهلک برای جاده‌ها و کیفیت آسفالت محسوب می‌شود به طوری که در ۱۱ ماهه امسال ۱۰۴ کیلومتر برف‌روبی در جاده‌های استان انجام شده و آزادسازی خودروها را به تعداد ۲ هزار و ۶۰۰ دستگاه شاهد بودیم.

رحمتی به فعالیت ۱۱ هزار راننده باربری اشاره کرد و گفت: ما با همکاری انجمن صنفی شرکت رانندگان بحث نوبت‌دهی بار را به عنوان یکی از دغدغه‌های فعالان این بخش مورد توجه قرار دادیم و در کنار آن شهرک حمل‌ونقل در ۱۲ هکتار در استان اردبیل اجرایی و عملیاتی شده است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اردبیل افزود: ما از مسئولان استانی و کشوری انتظار داریم با توجه به هزینه ۳.۵ میلیارد تومانی در تملک زمین و احداث پارکینگ وسایط نقلیه سنگین زمینه استقرار خودروها و وسایط نقلیه سنگین راهداری و رها شده در مناطق مختلف شهر در این شهرک به شایستگی فراهم آید که در این زمینه باید زمینه این استقرار ایمن و راحت را فراهم کنیم.