شناسهٔ خبر: 50202 - سرویس بنادر و دریانوردی

راستاد مطرح كرد:

بنادر ایران طی دوره ۳ ساله هوشمندسازی می‌شود/ آغاز عملیات اجرایی فاز ۳ توسعه بندر شهید رجایی با حضور روحانی و آخوندی

محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام این مطلب كه فردا با حضور رئیس جهموری و وزیر راه و شهرسازی عملیات اجرایی فاز ۳ توسعه بندر شهید رجایی آغاز خواهد شد گفت: براساس دستور كار سازمان بنادر و دریانوردی بنادر ایران طی دوره ۳ ساله هوشمند سازی می‌شوند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در همایش بین‌المللی بندر هوشمند ضمن تشكر از حضور مسئولان و صاحب‌نظران داخلی و هم‌چنین بین‌المللی در همایش فوق گفت: در دهه گذشته تحولات مهمی در اقتصاد جهانی، تجارت بین‌المللی، صنعت كشتیرانی و بنادر تجاری جهان اتفاق افتاد.

راستاد ادامه داد: شاهد رویكردهایی همچون جابه جایی نیروی كار و سرمایه در سطح جهان، شكل‌گیری شركت‌های چندملیتی، پروسه جهانی‌سازی، فناوری اطلاعات و ارتباطات در اقتصاد و تجارت بودیم كه همه اینها سبب شد تا روند شتابان و روبه رشدی در تجارت بین‌المللی و حمل و نقل بین‌المللی داشته باشیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: آمار جهانی نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۶، ۱۰.۳ میلیارد تن كالا از طریق دریا جابه جا شد كه تقریبا سالانه به میزان ۳ درصد رشد را در حوزه حمل و نقل دریایی شاهد هستیم.

وی همچنین گفت: شركت‌های كشتیرانی رقایت تنگاتنگ و فشرده‌ای را برای به دست آوردن سهم از تجارت دریایی دارند و از راهبردهای متنوعی استفاده می‌كنند. اتحادهای راهبردی، ادغام‌های عمودی و افقی بین شركت‌های كشتیثرانی و پرت اپراتورها و فعالیت‌های متنوعی انجام می‌شود تا بتوانند در این بازار رقابت حداكثری داشته باشند.

راستاد خاطرنشان كرد: استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات یا هوشمندسازی به منظور ارتقاء میزان بهره‌وری بنادر مورد توجه اپراتورهای بندری است تا بتوانند بهره‌وری و كارایی بالاتری ایجاد كنند و هزینه تمام شده خدمات بندری را برای خطوط كشتیرانی و سازمان‌ها به حداقل ممكن برسانند.

وی تصریح كرد: از این طریق رقابت‌پذیری بالا می‌رود و متعاقبا سهم بیشتری از حمل ونقل دریایی به بنادر اختصاص خواهد یافت كه طبیعتا ایران نیز نباید از این قافله عقب بماند.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: ایران با دارا بودن ۵ هزارو ۸۰۰ كیلومتر خط ساحلی و بنادر بزرگ تجاری كه بالغ بر ۲۱۰ میلیون تن ظرفیت دارد باید بتواند در عرصه پررقابت بین‌المللی جایگاه واقعی خود را به دست آورد.

راستاد گفت: بنادر هوشمند صرفا بهره‌گیری از فناوری و اطلاعات نیست بلكه تفكر و ذهنیتی است كه باید به وجود بیاید.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: یکی از موتورهای متحرک هوشمندسازی بنادر، فناوری است تا از طریق اینترنت اشیاتمام اجزای بندر به هم متصل و مرتبط شوند. در این رابطه، سازمان بنادر و دریانوردی پروژه هایی را تعریف کرده و راهکارهایی دارد برای مسیر هوشمندسازی طی شود تا ایده و مفهومی که برای بنادر هوشمند مطرح است در بنادر تجاری، پیاده سازی شوند.

وی تصریح کرد: بنادر ایران طی دوره ۳ ساله هوشمندسازی می‌شوند.

راستاد ادامه داد: پایانه‌های کانتینری موردتوجه ما قرار دارد و در راس آنها پایانه کانتینری بندر شهیدرجایی قرار دارد که فردا، چهارشنبه با حضور رئیس‌جمهوری و وزیر راه و شهرسازی، عملیات اجرایی فاز سوم آن آغاز می‌شود. با آغاز عملیات اجرایی فاز سوم بندر شهیدرجایی ظرفیت این بندر به ۸ میلیون TEU می‌رسد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین یکی از موضوعاتی را که در دستورکار بنادر مهم دنیا و از جمله ایران قرار دارد، استفاده از مزیت‌مقیاس و رفتن به سوی بنادر بزرگ عنوان کرد و گفت: بنادر برگ دنیا به دنبال افزایش ظرفیت بنادر کانتینری خود به ۲۰ میلیون TEU هستند و این موضوعی است که صنعت کشتیرانی دنیا به آن روی آورده است.

وی با اشاره به رقابت بنادر دنیا برای افزایش ظرفیت پایانه های کانتینری خود خاطرنشان کرد:با تکمیل فاز سوم بندر شهید رجایی امکان پهلوگیری کشتی های تا ۱۸ هزار TEU ظرفیت و با آبخور ۱۷.۵ متر فراهم خواهد شد.

راستاد افزایش ظرفیت کانتینری بنادر را مستلزم این دانست که علاوه بر توسعه زیرساخت ها اسکله، پس کرانه و عمق حوضچه و کانال دسترسی بندر فراهم شود تا به این روش، پذیرش کشتی ها را داشته باشیم.

وی همچنین گفت: توسعه بنادر هوشمند و پیشرفته از اهداف راهبردی سازمان بنادر و دریانوردی است.

راستاد تصریح کرد: امیدوارم جامعه دریایی روی این هدف متمرکز شود تا به هدف خود برای هوشمندسازی بنادر ایران دست یابیم. طبیعتا رسیدن به بندر هوشمند مستلزم آن است که تمام اجزای بندر و سایر سازمان های حاکمیتی دخیل در حمل و نقل دریایی همراهی لازم را داشته باشند. از این روش است که ما می‌توانیم در کنار ایجاد زیربناها و روبناها با عزم و اراده و هدف مشترک به موقع از سرمایه‌گذاری‌ها، بهره‌برداری مناسب را داشته باشیم.