شناسهٔ خبر: 50256 - سرویس استان‌ها

در کمیسیون ماده ۵ استان اصفهان مطرح شد:

توزیع بودجه سال ۹۷ بافت ناکارآمد شهری استان‌ها بر اساس دو شاخص جمعیت و مساحت بافت/ تصویب مساحت ۵۶ هکتار شهر هرند به عنوان محدوده بافت فرسوده

حجت اله غلامی مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: تاکنون محدوده بافت فرسوده ۶۶ شهر استان به تصویب رسیده است و تا پایان سال نیز مابقی شهرهای استان به تصویب خواهد رسید، این در حالیست که در کمیسیون ماده ۵ این هفته استان ۶۴ مورد از موارد ۶ شهر استان مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان، در کمیسیون ماده ۵ استان که به ریاست علی مقدس زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و با حضور حجت اله غلامی مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان و دیگر اعضا برگزار شد ۸ مورد از موارد اصلاح، تعیین و دقیق سازی خط بدنه، تقلیل و یا تعریض عرض گذر، درخواست افزایش ارتفاع، حذف و یا اضافه کردن گذر و تغییر کاربری مربوط به شهر نجف‌آباد و تصویب محدوده بافت فرسوده ۹ شهر استان مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

گفتنی است محدوده بافت فرسوده شهرهای حسن‌آباد به مساحت ۲۷ هکتار، محمدآباد ۲۶ هکتار، نوش‌آباد ۸۰ هکتار، کمشچه ۳۰ هکتار، کوشک ۵۶.۸ هکتار، میمه ۹۵ هکتار، گلشن ۵۴ هکتار، ورزنه ۳۴.۸ هکتار  و جوزدان ۱۶ هکتار در طی این جلسه به تصویب رسید.

غلامی گفت: بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری به پنج دسته بافت تاریخی، حاشیه‌ای و سکونتگاه غیررسمی، بافت میانی شهرها مربوط به دهه شصت و هفتاد، بافت روستایی الحاق شده به شهرها به علت توسعه شهرها و فضاهای ناهمگون شهری تقسیم می‌شوند.

وی ادامه داد: تاکنون محدوده بافت فرسوده ۵۷ شهر استان به تصویب رسیده است و ۹ شهر دیگر نیز به آن اضافه می‌شود و تا پایان سال نیز مابقی شهرهای استان به تصویب خواهد رسید.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان افزود: طبق برنامه در نظر گرفته شده برای سال ۹۷ بودجه در نظر گرفته شده برای بافت ناکارآمد شهری بر اساس دو شاخص مساحت و جمعیت محدوده بافت، بین استان‌ها توزیع می‌شود.

در این کمیسیون همچنین ۱۸ مورد از موارد مربوط به گذرهای ۶ منطقه شهر اصفهان و ۱۳ مورد از موارد تغییر کاربری مناطق شهر اصفهان، تصویب محدوده بافت فرسوده شهر هرند به مساحت ۵۶ هکتار، موارد مربوط به تودشک ۳ مورد، کمشچه ۲ مورد، گرگاب ۱۰ مورد و گلپایگان ۱۸ مورد مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

غلامی در رابطه با بافت فرسوده شهر هرند گفت: شهر هرند در فاصله ۹۰ کیلومتری شهر اصفهان قرار دارد و مساحت آن بالغ بر ۳۲۸ هکتار است که از این میزان ۵۶ هکتار آن در محدوده بافت فرسوده قرار دارد که ۱۷ درصد کل مساحت شهر است.

وی در ادامه گفت: بحث ریزدانگی در محدوده بافت فرسوده شهرهای کویری و همچنین شهر هرند وجود ندارد و عمده مشکل آن عدم مقاوم بودن و نفوذناپذیری آن است و عمده محورهای داخل بافت شهر محورهایی با عرض کمتر از ۶ متر است.

وی در ادامه افزود: کیفیت ابنیه در بافت فرسوده شهر هرند به گونه‌ای است که ۸۳ درصد آن را بافت‌های تخریبی و مرمتی و ۴ درصد آن را نیز بافت تاریخی تشکیل می‌دهد.