شناسهٔ خبر: 50274 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راهداری خراسان رضوی مطرح کرد:

توجه ویژه به ارائه خدمات حمل‌ونقلی در سفرهای نوروزی ۹۷

اتوبوس قطار مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان خراسان رضوی با اشاره به اهمیت افزایش ایمنی سفر گفت: باید به افزایش ایمنی در سفرهای نوروزی توجه ویژه‌ای شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای خراسان رضوی، ابراهیم نصری در اولین جلسه کمیته حمل‌و‌نقل، آمار و برنامه‌ریزی ستاد هماهنگی خدمات سفر خراسان رضوی که در محل اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای خراسان رضوی برگزار شد، افزود: با توجه به بعد معنوی خدمت‌رسانی به زائران علی ابن موسی‌الرضا (ع)، اهتمام کامل دستگاه‌های عضو کمیته برای تحقق اهداف بر مبنای کمیته‌های تبیین شده در برنامه‌ها اهمیت دارد.

رئیس کمیته حمل‌و‌نقل، آمار و برنامه‌ریزی ستاد هماهنگی خدمات سفر خراسان رضوی ادامه داد: با توجه به قابلیت حمل‌و‌نقل ریلی در استمرار فعالیت در شرایط نامساعد جوی و برودت هوا، ایجاد زمینه‌های مورد نیاز و تقویت ظرفیت ریلی در مواقع بحرانی و اضطراری به عنوان یک راهکار مورد انتظار است.

معاون حمل‌و‌نقل اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای خراسان رضوی هم در این جلسه گفت: نصب تابلو منشور حقوق مسافر در پایانه‌های مسافربری جاده‌ای، ریلی و هوایی زمینه‌ای مناسب برای ارتقای سطح آگاهی زائران و مسافران از حقوق قانونی خود را فراهم می‌کند.

جواد وحدتی فرد با اشاره به تأثیر مدیریت کنترل سرعت در کاهش شدت تصادفات جاده‌ای افزود: توجه ویژه به این حوزه و تقویت و افزایش ظرفیت‌های آن دارای اهمیت خاصی است.

وی همچنین گفت: با توجه به تأثیرات منفی تردد اتوبوس‌های برون‌شهری در نواحی مرکزی شهر همچون بلوار شارستان از لحاظ مشکلات ترافیکی و عدم امکان نظارت بر خدمات این‌گونه ناوگان و دریافت صورت‌وضعیت مسافری و ... لذا بر انجام مبادی سفرهای برون‌شهری صرفاً از پایانه‌های مسافربری تأکید کرد.

تغییر سفر درون‌شهری به برون‌شهری تا حد امکان صدور مجوز ترددهای درون‌شهری برای اتوبوس‌های برون‌شهری محدود شود و با ناوگان خاطی از جمله اتوبوس‌های خارجی برخورد قاطع انجام گیرد.

در ادامه این جلسه، برنامه‌های ویژه طرح ایام نوروزی دستگاه‌های عضو کمیته حمل‌و‌نقل با حضور نمایندگان این دستگاه‌ها مورد بحث و  بررسی قرار گرفت که ضمن اعلام آمادگی همه ارگان‌ها برای مدیریت بهینه امکانات و ارائه خدمات مطلوب به زائران و مسافران ایام نوروز، موضوعاتی برای پیگیری و اجرا به تصویب رسید.

در این جلسه ضمن تأکید بر کاربری پایانه‌های مسافربری که محل قانونی توقف و مسافرگیری اتوبوس‌های برون‌شهری بوده و تفکیک حوزه فعالیت ناوگان درون‌شهری و برون‌شهری، مقرر شد پلیس راهور از ۲۵ اسفندماه جاری تا ۱۵ فروردین ماه ۱۳۹۷ ضمن اعمال مدیریت ویژه در محدود کردن صدور مجوز تردد ناوگان اتوبوس برون‌شهری در معابر درون‌شهری، تشدید برخورد قانونی با ناوگان متخلف فاقد مجوز تردد در معابر شهری از طریق اعمال قانون،  توقیف و هدایت ناوگان به پارکینگ انجام گیرد.

پیگیری طرح ممنوعیت توقف و بارگیری ناوگان اتوبوسی در اطراف پایانه مسافربری امام رضا (ع) مشهد و میدان انقلاب اسلامی و تشدید برخورد قانونی با ناوگان متخلف از طریق اعمال قانون و توقیف و هدایت ناوگان به پارکینگ در ایام اجرای طرح نوروزی نیز از دیگر مصوبات این جلسه بود که متولی اجرای آن پلیس راهور است.

بر اساس مصوبه دیگر این جلسه، مقرر شد اداره کل فرودگاه‌های خراسان رضوی با فعال‌سازی کمیته تأخیر پروازها با حضور مدیرکل و نیز مدیران شرکت‌های هواپیمایی در مشهد، به تأخیرهای احتمالی رسیدگی کند.

نصب تابلوی حقوق مسافران در پایانه‌های مسافربری هوایی، جاده‌ای و ریلی در محل مناسب و در معرض دید مسافران و زائران هم از دیگر مصوبات این جلسه بود که مسئول اجرای آن اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان، سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری مشهد، اداره کل فرودگاه‌های خراسان رضوی و راه‌آهن خراسان است.

اداره کل راه‌آهن خراسان همچنین مکلف به تقویت خدمات حمل‌و‌نقل ریلی مسافر با پیش‌بینی افزایش پنج درصدی مسافر ریلی شد.

در این جلسه همچنین پیش‌بینی دروازه خروجی مجزا ویژه ناوگان سفرهای درون استانی به منظور روان‌سازی و تسریع خروج ناوگان از پایانه امام رضا (ع) مشهد و کاهش زمان توقف ناوگان درون استانی با هدف امکان استفاده بهینه از ساعات فعالیت رانندگان در افزایش سطح سرویس در ایام اوج تقاضا توسط سازمان پایانه‌های مسافربری مشهد و پلیس‌راه به تصویب رسید.

همچنین مقرر شد پیگیری پیش‌بینی استقرار بالگرد اورژانس هوایی برای محدوده حرم مطهر رضوی در ایام نوروز توسط اورژانس استان انجام گیرد.

پیگیری برای فعالیت تیم‌های سیار شرکت‌های بیمه به منظور حضور در صحنه تصادف و پرداخت خسارت به مشمولان پوشش بیمه‌ای نیز از دیگر مصوبات بود که اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان، پلیس راهور و نیز پلیس‌راه مسئول اجرای آن شدند.

پیگیری نصب کانکس نیروی انتظامی در محل جانمایی شده در پایانه مسافربری امام رضا (ع) و استقرار و فعالیت عوامل پاسگاه نیروی انتظامی برابر مصوبات کارگروه فرمانداری توسط سازمان پایانه‌های مسافربری مشهد و کلانتری پایانه مسافربری امام رضا (ع) و نیز استقرار نماینده در فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد برای نظارت بر عملکرد و رسیدگی به شکایات واصله از نحوه خدمات دفاتر مسافرت هوایی و گردشگری توسط انجمن صنفی دفاتر مسافرت هوایی و گردشگری با همکاری اداره کل فرودگاه‌های استان نیز از دیگر مصوبات اولین جلسه کمیته حمل‌و‌نقل، آمار و برنامه‌ریزی ستاد هماهنگی خدمات سفر استان خراسان رضوی بود.

گفتنی است طرح نوروزی سال ۹۷ از ۲۳ اسفند آغاز و تا ۲۰ فروردین ادامه خواهد داشت.