به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سیدحسن موسوی امروز پنجشنبه افزود: در همین زمینه، ۳۵۰ واگن با عمر بالای ۴۵ سال و ۲۸۰ واگن با عمر بالای ۳۰ سال از رده خارج و تعدادی واگنهای نو و یا تعمیر و بازسازی شده جایگزین شده است.
وی اظهار کرد: در سال ۹۶، تعداد ۲۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مسافر در حوزه شهری و حومهای با راه آهن جابجا شدند که نسبت به سال گذشته ۶ درصد رشد داشته است.
معاون مسافری راه آهن کشور خاطرنشان کرد: در پنج سال گذشته توجه مسئولان کشوری به حمل و نقل ریلی، بیشتر شده و شاهد اقدامات اساسی خصوصا در قانون برنامه ششم توسعه بوده ایم که سفر رئیس جمهور و هیات وزیران با قطار نیز نشان از اهمیت دادن به ناوگان ریلی است.
موسوی ادامه داد: همچنین اختصاص یک درصد درآمدهای نفتی به راه آهن، بیانگر اهمیت دادن به رشد و توسعه حمل و نقل ریلی است.
وی تصریح کرد: در این راستا در قانون برنامه ششم توسعه، افزایش سهم بار به میزان ۳۰ درصد و مسافر ۲۰ درصد پیش بینی شده و تا سال ۱۴۰۰ آمار مسافر جابجا شده باید به ۱۰۳ میلیون نفر برسد که سهم قطارهای حومهای ۵۱ میلیون و قطارهای بین شهری ۵۲ میلیون نفر خواهد بود.
این مسئول تاکید کرد: لازمه تحقق این مهم، تامین ۹۰۰ دستگاه واگن بین شهری و ۳۳ رام قطار ریل باس است.
رئیس مرکز هماهنگی امور مناطق راه آهن کشور نیز به خبرنگار ایرنا گفت: یزد در مرکز جغرافیای کشور واقع شده و وجود معادن سنگ آهن به اهمیت آن افزوده و مرکز مواصلاتی عبور بارهای ترانزیتی از شرق به غرب و شمال به جنوب کشور است.
سیدمصطفی داودی تصریح کرد: ۴۰ درصد بارگیری و ۲۵ درصد درآمد ناوگان ریلی کشور، به راه آهن منطقه یزد اختصاص یافته که در جهت تحقق این امر روزانه ۱۲۰ رام قطار باری و مسافری در محور این اداره کل تردد میکند.
وی به اهمیت مرکز کنترل ترافیک این اداره کل اشاره کرد و گفت: ۴۶ ایستگاه از ادارات کل یزد، اصفهان و کرمان زیر نظر مرکز سی تی سی یزد است و قابلیت افزایش تا ۶۰ ایستگاه را دارد.
راه آهن یزد با سهم ۳۷ درصد حمل و نقل بار در ۱۶ سال گذشته در جایگاه نخست قرار دارد.
۸۰ درصد مواد معدنی و ۷۰ درصد بارهای ترانزیتی کشور با قطار از این استان جابجا میشود.
در مسیر راه آهن یزد که پر ترددترین مسیر کشور است، روزانه ۱۳۰ رام قطار مسافربری و باری عبور میکند و به طور میانگین بیش از ۴۰ هزار تن بار از بخشهای معدنی و سایر بخشها از این طریق جابجا میشود.