شناسهٔ خبر: 50386 - سرویس هوایی

۲۳ سال متوسط سن ناوگان هوایی کشور؛

ضرورت نوسازی ناوگان فرسوده هوایی

هواپيما هما با ورود ۱۱ فروند هواپیمای جدید، متوسط سن ناوگان هوایی کشور به حدود ۲۱ سال رسیده اما با وجود سوانح و چالش های فراروی این صنعت، تداوم سیاست وزارت راه وشهرسازی مبنی بر نوسازی ناوگان هوایی کشور ضروری است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی و به نقل از ایرنا،هر چند هواپیمای مناسب وارد ناوگان هوایی کشور شود، ایمنی و امنیت پرواز را برای مسافران حمل و نقل هوایی کشور ملموس تر می کند و مردم با اطمینان خاطر بیشتری سفرهای هوایی خود را انجام می دهند.

از ۲۷۰ هواپیمای موجود در کشور همواره ۱۰۰ فروند آن به دلایلی زمین گیر بوده است و این مساله ارائه خدمات هوایی به مسافران را در این بخش با مشکلات زیادی مواجه کرده و افزایش تاخیر در پروازهای هوایی از نتایج فرسوده بودن ناوگان هوایی در کشور است.

نایب رئیس اول کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان این که متوسط سن ناوگان هوایی کشور حدود ۲۳ سال است، گفت: با وجود ناوگان قدیمی دست اندرکاران صنعت هوانوردی کشور همواره به دنبال ارائه خدمات مناسب به مردم هستند.

علیم یار محمدی افزود: چالش های زیادی در صنعت حمل و نقل هوایی وجود دارد و این بی انصافی است که هر بار و پس از هر اتفاقی عملکرد وزارت راه و شهرسازی زیر سوال برود.

به گفته این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، دستگاه های مختلف در کشور همواره در تلاشند که خدمات بهتری را به مردم بدهند، اما هر بار اتفاقی و یا سانحه هوایی در کشور روی می دهد، عده ای تمام دستگاه های اجرایی را زیر سوال می برند.

وی با اشاره به اینکه همه می دانیم که چه چالش ها و مشکلاتی بر سر راه صنعت حمل و نقل هوایی کشور وجود دارد، اظهارداشت: زمانی که حادثه ای روی می دهد همه از وزیری سخن می گویند که باید پاسخگو باشد، استیضاح و برکنار شود اما نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که آیا با زیر سوال بردن وزیر حجم سوانح هوایی کمتر می شود.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با بیان این که همه می دانیم که کشورهای غربی با اتخاذ تحریم های ظالمانه مانع ورود هواپیماهای جدید به ایران بودند، یادآورشد: در این شرایط سخت حتی به برخی دیگر از کشورها نیز اجازه نداند هواپیما به ایران بفروشند.

یارمحمدی گفت: در شرایطی که عمر هواپیماهای ما بالاست و در تامین قطعه شرایط سختی را داریم، تامین امنیت پروازها کار بسیار سختی است، اما شرکت های هواپیمایی ما این کار را انجام می دهند اما هیچکس این سوال را پاسخ نمی دهد که چرا در کشورهای که خود تولید کننده هواپیما هستند و از نظر تامین قطعه هیچ مشکلی ندارند چرا شاهد حوادث هوایی هستیم؟

یارمحمدی تاکید کرد: وزارت راه و شهرسازی یک وزارتخانه بسیار بزرگی است و مدیریت آن مشکلات زیاد دارد و به نظرم وزیر راه وشهرسازی در بسیاری از بخش های این وزارتخانه مدیریت خوبی داشته است و نمی توان به دلیل این حوادث که بخش اعظمی از آن نیز به مشکلات تحریم های ظالمانه بر می گردد کارکرد وی را زیر سوال برد.

نایب رئیس اول کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ارزیابی عملکرد وزیر راه وشهرسازی در مجلس باید از سوی تمام نمایندگان محترم مجلس انجام شود هرچند که با وجود تمام تلاش دست اندرکاران این بخش باید به قدیمی بودن ناوگان حمل ونقل هوایی کشور نیز توجه کرد.

بدون شک با افزایش ورود هواپیماهای جدید به ناوگان هوایی، شرکتهای ایرانی نوسازی ناوگان فرسوده هوایی را با سرعت بیشتری انجام می دهند و این می تواند علاوه بر صرفه جویی در هزینه شرکت ها، مشکلات فرسوده بودن ناوگان صنعت هوایی ایران را برطرف کند.

رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی گفت: در حالی که میانگین سن ناوگان هوایی در منطقه پنج سال برآورد می شود، میانگین سنی هواپیماها در ایران ۲۳ سال است.

«مسعود قاسمی» بر ضرورت نوسازی ناوگان هوایی کشور تاکید کرد و اظهارداشت: طبق سند چشم انداز بیست ساله کشور، ایران باید رتبه نخست جابه جایی بار و رتبه دوم حمل و نقل مسافر را در صنعت هوایی منطقه کسب کند، اما با داشتن ۱۵۰ تا ۱۶۰ هواپیمای فرسوده این امکان وجود ندارد.

وی افزود: با توجه به علاقه مسافران به استفاده از پروازهای خارجی، نمی توان به هدف تعیین شده در سند چشم انداز در زمینه توسعه صنعت هوایی ایران دست یافت.

بعد از برجام نوسازی ناوگان هوایی و تجهیزات فرودگاهی بلافاصله از طرف دولت پیگیری شد و با سفر رئیس‌جمهوری به فرانسه و ایتالیا قرارداد خرید ۱۰۰ فروند هواپیمای ایرباس، ۸۰ هواپیمای بویینگ و ۲۰ هواپیمای اِی.تی.آر (ATR) با هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بسته شد و تاکنون ۱۱ فروند از این هواپیماها تحویل ایران ایر شده است و بقیه به مرور به ناوگان هوایی کشور ملحق خواهد شد.

نائب رئیس دوم کمیسیون عمران و نماینده مردم ارومیه نیز گفت: سانحه هوایی یاسوج نشان داد که سیاست وزیر راه در نوسازی ناوگان هوایی سیاست درستی بوده است.

سید هادی بهادری افزود: با وجود انتقاداتی که وجود داشت، سیاست نوسازی ناوگان هوایی یکی از سیاست های بود که در چند سال اخیر وزیر راه دنبال می کرد و این حادثه نیز نشان داد که سیاست وزیر در نوسازی ناوگان سیاست درستی بوده است.

وی اظهارداشت: نوسازی ناوگان هوایی موجب شد که مردم در استفاده از ناوگان هوایی قوت قلب بیشتری پیدا کنند.

وی با تاکید به اینکه تحریم ها عامل اصلی عدم نوسازی ناوگان هوایی کشور بوده است، خاطرنشان کرد: توجه داشته باشید که هواپیما در دنیا توسط کشورهای محدودی ساخته می شود و برندهای معتبر ساخت هواپیما چون ایرباس، در سایه تحریم ها قرار دارند.

نائب رئیس دوم کمیسیون عمران گفت: از سوی دیگر هواپیماهایی که ساخت کشورهای دیگر چون چین و روسیه هستند مقبولیت چندانی ندارند و ما در کشور به دنبال تهیه بهترین امکانات برای مردم هستیم.

آمارها نشان می دهد که به طور متوسط حدود ۵۰ درصد پروازهای هوایی در مسیرهای داخلی در پرترددترین فرودگاه کشور(مهرآباد) با تاخیر انجام می شود و این مساله تاکنون ضرر و زیان های زیادی را به مردم و شرکت های هوایی در ایران تحمیل کرده است.

بیش از ۳۵ سال است که شرکت های هوایی در ایران به علت تحریم های ظالمانه نتوانستند قطعات یدکی مورد نیاز خود را از شرکت های سازنده آن خریداری کنند، اما با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم ها شرکت های ایرانی تاحدودی تونسته اند مشکل تامین قطعات هواپیماهای خود را از شرکت های سازنده برطرف کنند.

پیش از این شرکت های هوایی برای خرید قطعات هواپیما حتی تا سه برابر قیمت واقعی آن در بازار به شرکت های واسطه پرداخت می کردند، اما با لغو تحریم ها شرکت های ایرانی موفق شده اند که به صورت مستقیم با شرکت های سازنده قطعات هواپیما وارد مذاکره شده و خرید های خود را انجام دهند.

با بیش از ۵۰ هزار صندلی هواپیما هم اکنون به طور متوسط سالیانه ۳۵ میلیون مسافر با استفاده از ناوگان حمل ونقل هوایی جابجا می شوند و هرچه هواپیماهای جدیدی در ناوگان هوایی استفاده شود روند توسعه صنعت هوانوردی کشور با سرعت بیشتری دنبال می شود.