شناسهٔ خبر: 50407 - سرویس استان‌ها

در استان کرمان برگزار شد:

جزئیات برگزاری نهمین نشست کمیسیون مدیریت اجرایی ایمنی حمل‌و‌نقل استان کرمان

نشست نهمین نشست کمیسیون مدیریت اجرایی ایمنی حمل‌و‌نقل استان کرمان با حضور استاندار کرمان، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، مدیرکل راه و شهرسازی استان و جمعی دیگر از مسئولان استان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان، علیرضا رزم حسینی استاندار کرمان صبح امروز شنبه ۱۲ اسفندماه در کمیسیون ایمنی راه‌ها گفت: باید کنترل‌های فیزیکی توسط پلیس در جاده‌های برون‌شهری استان کرمان افزایش پیدا کند و این موضوع نیز در کشورهای پیشرفته به وضوح قابل‌مشاهده است.

رزم حسینی با تأکید بر افزایش علائم راهنمایی و رانندگی در جاده‌های استان کرمان، تصریح کرد: باید در ایام افزایش تردد جاده‌ای استان بتوانیم از نیروی کمکی پلیس استفاده کنیم.

وی افزود: باید کنترل‌های فیزیکی توسط پلیس در جاده‌های برون‌شهری استان کرمان افزایش پیدا کند و این موضوع نیز در کشورهای پیشرفته به وضوح قابل‌مشاهده است.

رزم حسینی بیان کرد: هم‌اکنون استان کرمان رتبه سوم کشور در میزان جاده‌های استان را دارد اما در وجود امکانات بین‌راهی رتبه بیست و چهارم کشور را به خود اختصاص داده که هیچ‌گونه همخوانی با یکدیگر ندارند و  باید در صدور مجوزات برای ایجاد اقامتگاه‌ها کمتر سختگیری صورت گیرد.

۷۵.۷ درصد تصادفات استان مربوط به افغانی‌کش‌ها است

مصطفی آیت‌الهی ‌موسوی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار نیز در این جلسه گفت: استان کرمان در تعداد پاسگاه پلیس‌راه رتبه ۳۰ کشور و در امداد جاده‌ای رتبه ۱۵ کشوری را دارد.

وی با بیان این مطلب که بیشترین تصادفات در استان‌هایی است که بیشترین طول راه‌ها را دارند، تصریح کرد: متأسفانه بیشتر تصادفات استان در مسیر عبور و مرور افغانی کش‌ها است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان بیان کرد: تصادفات محور کرمان – بم امسال ۶۰ درصد افزایش یافته است که ۹۰ درصد تلفات جاده‌ای این مسیر مربوط به افغانی‌کش‌ها بوده است.

وی ادامه داد: در مسیرهایی که دوربین پایش تصویری نصب است، رشد تصادفات آن منفی است، به‌طوری‌که فوتی‌های این محورها ۶۷ درصد کاهش یافته است.

آیت‌اللهی موسوی عنوان کرد: تعداد تصادفات مربوط به افغانی‌کش‌ها ۷۵.۷ درصد افزایش یافته است که ۹۰ درصد آن مربوط به جاده کرمان - بم است.

افزایش ۲۵ درصدی کشته‌شدگان تصادفات در استان کرمان/پراید و پژو رکوردار مرگ و میر جاده‌های کرمان.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان نیز در این جلسه تصریح کرد: طی ۹ ماهه امسال تعداد کشته‌های تصادفات ۶۷۲ نفر بوده است که ۲۵.۶ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد.

محمدمهدی بلوردی صبح امروز در جلسه کمیسیون راه‌های استان گفت: طی ۹ ماهه امسال تعداد کشته‌های تصادفات ۶۷۲ نفر بوده است که با ۲۵.۶ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل استان کرمان در جایگاه چهارم کشوری قرار دارد.

 وی با اشاره به اینکه شمار تلفات جاده‌ای استان کرمان در سال گذشته ۵۳۵ نفر بوده است، بیان کرد: در حالی که تصادفات فوتی و جرحی در استان کرمان بیش از دو درصد افزایش یافته، اما شاهد افزایش نفرات کشته شده هستیم که نشان می‌دهد شدت تصادفات نسبت به سال گذشته بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد تصادفات برون‌شهری استان در محورهای اصلی و ۴۹ درصد در محورهای روستایی بوده تصریح کرد: از این بین ۶۰ درصد تصادفات منجر به فوت استان در جاده‌های اصلی بوده که ۲۳۸ مورد ناشی از واژگونی خودرو بوده است.

بلوردی افزود: پراید و پژو بیشترین کشته‌شدگان تصادفات استان کرمان را به خود اختصاص داده‌اند و ۴۸ درصد تصادفات بین ساعت چهار عصر تا هشت شب اتفاق افتاده است.

وی از ۷۳ میلیون تردد طی سال گذشته در استان کرمان خبر داد و افزود: ۸۲ میلیون تردد طی سال جاری در استان کرمان داشته‌ایم که نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان عنوان کرد: واژگونی خودرو در جاده‌های استان کرمان طی سال گذشته نسبت به سال قبل آن کاهش داشته است، اما شاهد افزایش واژگونی خودرو در سال جاری هستیم.

بلوردی با اشاره به محورهای حادثه‌خیز استان تصریح کرد: محور کرمان – بم در رتبه اول مسیرهای اصلی استان در تعداد فقره‌های تصادف و همچنین منجر به فوت بوده به طوری که ۷۲ درصد تصادفات استان در این محور صورت گرفته است که دلایلی مختلفی برای افزایش میزان تصادفات در این وجود دارد و کمیسیون‌های راه و شهرسازی، اورژانس و ... به دنبال کنترل این محور هستند اما برخی دلایل نیز از کنترل این مجموعه خارج است.

جاده‌های کرمان حیاط‌خلوت سرعت رانندگان است

سرهنگ یوسف نجفی فرمانده پلیس راهور شمال استان نیز در این جلسه گفت: امسال ۱۶ درصد افزایش برخورد رخ به رخ داشته‌ایم، ضمن این که در تصادفات ناشی از استفاده از تلفن همراه ۱۱ درصد افزایش داشته‌ایم، همچنین در حرکات مخاطره‌آمیز ۲۸ درصد افزایش تصادف داشته‌ایم، ضمن آنکه در توقیف خودروها ۱۸ درصد افزایش داشته‌ایم.

وی از لزوم شناسایی متغیرها در راستای کاهش تصادفات سخن به میان آورد و بیان کرد: تلفات استان کرمان در سال قبل حدود ۹۰ نفر کمتر بوده که در مقایسه با سایر استان‌های دیگر جزء بهترین استان‌های کشور بوده است.

فرمانده پلیس راهور شمال استان کرمان از افزایش ۱۰ میلیونی تردد خودروها در سال جاری و افزایش سرعت را از جمله دلایل افزایش تصادفات استان برشمرد و عنوان کرد: به دلیل آنکه در استان‌های همجوار ما دوربین‌های پایش تصویری نصب شده است اما جاده‌های استان کرمان به این دوربین‌ها مجهز نیستند لذا کرمان حیاط‌خلوت سرعت رانندگان است.

وی از تأثیر افغانی کش‌ها در تصادفات سخن گفت و بیان کرد: در چند روز قبل یک تصادف که به دلیل انحراف به چپ تریلر بود و متأسفانه در آن حادثه ۵ نفر سرنشین خودروی سواری کشته شدند، پس از بررسی‌ها مشخص شد که یک خودروی افغانی کش در همان زمان از این محل تردد کرده است.

نجفی با بیان این مطلب که در سال جاری تعداد تلفات در تصادفات خودروهای افغانی کش صد در صد افزایش داشته است، ادامه داد: در سال گذشته بیشتر خودروهایی که واژگون شدند تک‌سرنشین بوده‌اند اما متأسفانه در سال جاری این‌گونه نبوده است.