شناسهٔ خبر: 50413 - سرویس بنادر و دریانوردی

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بنادر و دریانوردی:

بومی‌سازی نرم‌افزارهای علمی LRIT در دستورکار سازمان بنادر قرار دارد/ بهره‌برداری از سیستم شناسایی و ردیابی از راه دور کشتی‌ها

حمیدرضا آبایی مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بنادر و دریانوردی با تشریح ضروت های هوشمندسازی در حمل و نقل دریایی، گفت: بومی‌سازی نرم‌افزارهای علمی LRIT (سیستم شناسایی و ردیابی از راه دور کشتی‌ها) در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی است که با انجام آن به راحتی می توانیم اطلاعات تمامی شناورهای تحت پرچم خود را در آب های دور از ساحل در اختیار داشته و از آنها استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حمیدرضا آبایی مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بنادر و دریانوردی درباره ضرورت هوشندسازی در حمل و نقل دریایی به ارایه نکاتی پرداخت و گفت: مدیریت‌های جوامع برای آنکه بتوانند در بهترین حالت خود قرار بگیرند از فناوری اطلاعات استفاده می کنند و این قابلیتی است که سازمان بنادر نیز از آن استفاده می کند.

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بنادر ادامه داد: حمل و نقل دریایی با توجه به پیشرفت‌ها، شاخص‌ها و همچنین حساسیت هایی که دارد، نیاز دارد تا از فناوری اطلاعات استفاده کند.

آبایی با اشاره به اینکه هوشمندسازی به معنای درک و اندیشه درست از وضعیت مشتریانی است که در بنادر حضور دارند، گفت: سازمان بنادر نیز با شناخت دقیق، استفاده از نرم‌افزارها، سخت‌افزارها و ایجاد فضای تبادل الکترونیکی اطلاعات با تمام ذی‌نفعان بندری گام بزرگی در جهت رفع نیازها مشتریان خود برمی‌دارد.

وی تاکید کرد: در حمل و نقل دریایی آنچه که مهم است، فرهنگ‌سازی و استفاده همه افرادی است که در این زمینه کار می‌کنند. بر همین اساس، نیروهای انسانی که در بخش بنادر و کشتیرانی مشغول به فعالیت هستند با استفاده از نرم‌افزارها و شرایطی که سازمان بنادر در اختیار آنها قرار می‌دهد باید اطلاعات خود را در اختیار همه ذی‌نفعان قرار دهند.

آبایی ادامه داد: با تبادل اطلاعات و استفاده از تبادل الکترونیکی اطلاعات، همه ذی‌نفعان می‌توانند اطلاعات را آنلاین مشاهده کنند.

وی افزود: به عنوان نمونه هر زمان که کشتی وارد بندر می شود برای گرفتن و یا تخلیه بار باید بداند که در چه موقعیتی قرار دارد، در چه زمانی باید به اسکله پهلو داده شود، چه تجهیزاتی باید در اختیارش قرار داده شود و آن افرادی که کالاهایشان توسط کشتی می خواهد به بندر منتقل شود یا از بندر انتقال داده شود باید اطلاع دقیقی از وضعیت داشته باشند. مسلما برای آنکه بتوانیم آن کار را انجام دهیم باید به سمتی برویم که اطلاعات در یک فضای مشخص، پایه‌ای و امن تبادل الکترونیکی اطلاعات صورت بگیرد.

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه در سازمان بنادر و دریانوردی اقدامات مناسبی صورت گرفته است، گفت: اقدامات مناسبی در سازمان بنادر و دریانوردی انجام شده است و اطلاعات LRIT (سیستم شناسایی و ردیابی از راه دور کشتی‌ها) در سازمان فعال است. خوشبختانه دیتاهای تمامی شناورها در سراسر دنیا در سازمان به صورت آنلاین نگهداری می شود و قابل استفاده است.

وی تصریح کرد: اقدام خوبی که در معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در حال انجام است، بومی سازی نرم‌افزارهای علمی LRIT است که انشاء الله در سال آینده شاهد افتتاح این نرم افزار خواهیم بود. با بومی‌کردن نرم‌افزارها، می‌توانیم به راحتی اطلاعات تمام شناورهای تحت پرچم خود را در آب های دور از ساحل داشته باشیم و بتوانیم از آنها استفاده کنیم.