شناسهٔ خبر: 50492 - سرویس بنادر و دریانوردی

در بندر بوشهر انجام شد:

نخستین مانور فرود اضطراری هواپیما بر روی دریا در بندر بوشهر

مانور سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: مانور عملیات مشترک جست‌وجو و نجات دریایی و هوایی با مشارکت ارگان‌های دریایی در آب‌های خلیج‌فارس در این بندر برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر، نوراله اسعدی روز یکشنبه در حاشیه برگزاری این مانور افزود: این مانور با سناریوی فرود اضطراری هواپیمای مسافربری دارای ۱۵۰ سرنشین در آب‌های خلیج‌فارس و اعلام اضطرار به مرکز جست‌وجو و نجات دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر به اجرا درآمد.

وی بیان کرد: با اطلاع یافتن این مرکز از شرایط اضطراری هواپیما این ارگان راهبری عملیات را در دست گرفت و ۲ یدک‌کش آتشخوار به همراه دو شناور ناجی و دو فروند بالگرد را به محل وقوع سانحه اعزام کرد.

سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر یادآور شد: همزمان با آغاز عملیات آتشخوارها در جهت اطفا حریق شناورهای ناجی از دریا و بالگرد از هوا جهت نجات مسافران به آب افتاده وارد عملیات شدند که با موفقیت به انجام رسید.

وی افزود: پس از انجام همزمان نجات جان افراد صدمه‌دیده و اطفای حریق ناشی از فرود اضطراری هواپیما در آب عملیات مقابله با آلودگی احتمالی دریا انجام شد.

اسعدی ادامه داد: یک فروند یدک‌کش به همراه یک بارج ۲۰۰ تنی مجهز به ۱۰۰ متر طناب، سه فروند یدک‌کش آتشخوار، ۲ فروند شناور ناجی، یک فروند بالگرد استیجاری اداره بندر با امکانات، تجهیزات پاک‌سازی آلودگی مواد نفتی شامل یک ست بوم به همراه دمنده و متعلقات، یک فروند شناور پشتیبان برای عملیات مقابله با آلودگی، یک دستگاه آمبولانس، شناور هادی به منظور فرماندهی و یک فروند جان‌پناه (قایق نجات بادی) از جمله دستگاه‌های مشارکت‌کننده در این مانور بودند.

وی ادامه داد: اداره کل فرودگاه‌های استان بوشهر با یک فروند هواپیمای جست‌وجوی هوایی و لاشه یک فروند هواپیما، نیرو دریایی ارتش با یک فروند شناور وی آی پی برای استقرار مهمانان، یک فروند شناور بیمارستانی برای خدمات پزشکی در دریا، یک دستگاه آمبولانس، چهار نفر نجات‌غریق، ۶ نفر غواص، ۲ نفر نجات‌غریق برای کنترل صدمات، یک دستگاه کوزه دودزا، فرماندهی دریابانی استان با یک فروند ناوچه و سه فروند قایق تندرو برای قرق منطقه عملیات و نیروی دریایی سپاه با یک فروند بالگرد جست‌وجو در این رزمایش حضور داشتند.

سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر افزود: در جریان مانور عملیات مشترک جست و جو و نجات دریایی و هوایی در آب با مشارکت و هماهنگی دستگاه‌های ذیربط کل سناریو پیش‌بینی شده به نحو مطلوبی به اجرا درآمد.

اسعدی افزود: جست‌وجو و نجات دریایی یکی از مهمترین وظایف ذاتی سازمان بنادر و دریانوردی است که در این زمینه اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر، در راستای ارتقا ایمنی ترددهای دریایی هشت ایستگاه مخابرات دریایی و پنج مرکز جست‌وجو و نجات دریایی در ۹۳۷ کیلومتر نوار ساحلی استان بوشهر ایجاد و مستقر نموده است؛ با برگزاری مانورهای متعددی در طول سال و در بنادر مختلف استان بوشهر به ارزیابی میزان آمادگی پرسنل و شناورها و تجهیزات امداد و نجات اقدام می‌گردد.

اسعدی در خصوص آمار ۱۱ ماهه جستجو و نجات دریایی اعلام کرد: در طول ۱۱ ماه گذشته تعداد ۱۲۴ عملیات جستجو و نجات دریایی انجام شده است که ۲۸۸ نفر دریانورد را نجات داده‌ایم. 

استاندار بوشهر گفت: برگزاری چنین مانورهایی در این استان که بخش قابل‌توجهی از مسیر پروازی آن روی دریا قرار دارد حائز اهمیت فراوانی است.

عبدالکریم گراوند افزود: در این ارتباط مانور عملیات مشترک جست‌وجو و نجات دریایی و هوایی در آب‌های خلیج‌فارس به نحو بسیار مطلوب و با موفقیت و رسیدن به هدف‌های از پیش تعیین شده در استان بوشهر اجرا شد.