شناسهٔ خبر: 50606 - سرویس وزارتی

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

تشکر از مجلس برای تصویب قانون تامین ۱۵ درصد سهم ایران در فاینانس‌های خارجی از صندوق‌ توسعه ملی

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در جریان مراسم امضا قرارداد ساخت راه‌آهن شیراز-بوشهر از مجلس شورای اسلامی بابت تصویب قانون تامین ۱۵ درصد سهم ایران در فاینانس‌های خارجی از محل صندوق توسعه ملی تشکر کرد و گفت: با این قانون پروژه ریلی شیراز-بوشهر با سرعت بیشتری توسعه می‌یابد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی در مراسم امضا قرارداد ساخت راه‌آهن شیراز-بوشهر اظهار داشت: در راستای سیاست توسعه شبکه ریلی کشور به بنادر یک خط ریلی اصفهان-شیراز وجود دارد اما استان فارس علاقه‌مند به اتصال این استان به بنادر جنوبی کشور بود.

وی افزود: یکی از پروژه‌های بسیار مهم و در حال اجرا، از شیراز به گل گهر و انشعاب آن به بندرعباس، کرمان و اتصال به چابهار است که دو بندر بزرگ کشور محسوب می‌شوند. همچنین پروژه دیگر اتصال شیراز به بوشهر است که در ابتدای دولت یازدهم پروژه بسیار بزرگی تحت عنوان بندر نگین با توجه به اینکه بندر بوشهر در فضاهای شهری محصور شده است، از سمت دیگر بندر، عملیات احداث بندر جدیدی در قطعی زمینی تحت عنوان «بندر نگین» با هدف اتصال به شبکه ریلی در حال توسعه است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «این اتفاق موجب اتصال بندر بوشهر به شبکه ریلی کشور می‌شود» گفت: این اقدام علاوه بر تقویت حوزه مسافری می‌تواند در جهت توسعه ظرفیت باری در شبکه ریلی کشور، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، کاهش تلفات جاده‌ای، افزایش ایمنی و بهبود محیط‌زیست در این پروژه محفوظ است.

آخوندی با اشاره به اجرای این پروژه توسط یک شرکت خصوصی ایرانی و با همراهی یک شرکت چینی انجام می‌شود، گفت: اما نکته بسیار مهم، تشکر از رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی بابت تصویب قانون تأمین ۱۵ درصد سهم ایران در فاینانس‌های خارجی در شرایط مالی کنونی کشور است.

وی افزود: خوشبختانه در بودجه ۹۷ مشخص‌شده که ۱۵ درصد مذکور از صندوق توسعه ملی تأمین شود که نکته بسیار کلیدی و مهم است زیرا با این اتفاق،‌پروژه شیراز- بوشهر می‌تواند با سرعت پیشرفت می‌کند و وعده دولت محقق می‌شود و ما می‌توانیم بار دیگر به ملت عزیز ایران، شهروندان استان‌های فارس و بوشهر خدمت کنیم.

از مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل و معاون ساخت و توسعه راه‌آهن این شرکت، استان داران فارس و بوشهر و شرکت پیمانکار ایرانی به‌علاوه متصدیان این پروژه تشکر و قدردانی کرد.