شناسهٔ خبر: 50618 - سرویس مسکن و شهرسازی

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مطرح کرد؛

تحقق توسعه پایدار در سایه تعامل سازنده وزارت راه و شهرسازی، سازمان‌های میراث‌ و محیط‌زیست/ وظیفه طراحان‌شهری، ترسیم سیمای شهری مناسب برای آینده است

علی اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه توسعه پایدار در سایه تعامل و همکاری سازنده وزارت راه و شهرسازی، سازمان میراث‌فرهنگی و سازمان محیط‌زیست محقق می‌شود، گفت: اگر بخواهیم به توسعه پایدار دست پیدا کنیم نیازمند تعامل مستمر این سه بخش هستیم و این سه بخش سه مجموعه‌ای هستند که در ارتقای زندگی نقش مهمی ایفا می‌کنند و می‌توانند مسیر را برای توسعه پایدار در کشور هموار کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دکتر علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، عصر ۱۶ اسفندماه در اختتامیه دومین همایش جایزه دادمان که در سالن اجلاس سران، با تاکید بر این مطلب که سخنان خود را از موضوع سنت و مدرنیته آغاز می‌کند، گفت: همه می‌دانیم که دعوای بین سنت و مدرنیته محدود به جامعه‌شناسی و فرهنگ نیست. آبادانی و معماری و موضوعاتی از این دست همواره محل اختلاف بین سنت و مدرنیته بوده و هست.

معاون رئیس جمهوری ادامه داد: مکاتب معماری در جهان ثابت کردند که سنت با وجود اینکه از نیازهای به روز بشری غافل است اما با طبیعت همخوانی و توجه دارد. در مقابل مدرنیته اگرچه به نیازها مدرن پاسخ مثبت داده اما با طبیعت همخوانی نداشته و موجب تخریب آن شده است و در عین‌حال رفتارهای بی‌رحمانه‌ای با آن داشته است.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری افزود: نگاهی به مکاتب معماری جهان و همچنین معماری منحصر بفرد ایرانی در دوران مختلف از جمله در اصفهان و همچنین مهندسی و هندسه بی‌نظیر بادگیرهای یزد این پیام را برای معماران معاصر دارد که باید با طبیعت همخوان بود.

مونسان همچنین گفت: میراث‌فرهنگی و معماری ما از دوران مادها تا هخامنشیان و تا صفویه، معماری قجری تا به امروز همگی نشان می‌دهند ما می‌توانیم از معماری ایرانی و آثار میراثی و تمدن ایران زمین صاحب خلاقیت‌های نوین شویم و معماری خود را احیا کنیم و در این احیا به مدرنیته نیز توجه کنیم، بدون آنکه به طبیعت آسیب بزنیم.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های آتی شهرهای هوشمند جایگزین شهرهای کنونی خواهند شد، اظهار کرد: جهانی که در سال ۲۰۲۰ ترسیم شده نشان از شهرهایی کاملا هوشمند دارد که زندگی انسان را متحول می‌کنند و در عین‌حال محیط‌زیست و طبیعت نیز تحت‌الشعاع آنها قرار خواهند گرفت. همچنین با ورود اینترنت اشیا شاهد شهر رسانه‌ای خواهیم بود.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با طرح این پرسش که ویژگی شهرهای هوشمند چیست؟، گفت: به اعتقاد من شهر خوب شهری است که توانایی انطباق با تغییرات را داشته باشد و بتواند تغییرات مدام در شرایط مختلف را پاسخ دهد.

مونسان تاکید کرد: این وظیفه طراحان شهری است که به گونه ای طراحی شهری را جلو ببرند که متناسب با تغییرات فرهنگی بتواند سیمای شهری مناسبی را برای آینده ترسیم کند.

معاون رئیس جمهوری ضمن اظهار خرسندی از برگزاری دومین همایش جایزه دادمان، گفت: اگر راه و شهرها را بخش مهم جلوه کالبدی تاریخ و تمدن بدانیم این محفل، آیین تجلیل از زنان و مردانی است که سهم مهمی را در ایجاد تمدن بشری داشتند.

وی ادامه داد: مگر می‌شود از تمدن و تاریخ صحبت کرد و به راه، معماری و سکونتگاه‌ها توجهی نکرد. به اعتقاد من، راه ها محمل حرکت، پویایی، پیوند و اتصال و ارتقا هستند و سکونتگاه‌ها محمل زندگی و ساختن. بی‌شک هر دو نشانه، راه‌ها و سکونتگاه‌ها نشانه تلاش بشری برای آبادانی به شمار می‌روند.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تصریح کرد: پیوستگی در هر دو حوزه میراث فرهنگی و گردشگری اهمیت فراوان دارد. زیرا راه، شاهرگ گردشگری و شهر، شاهرگ میراث فرهنگی است. معتقدم در کنار همکاری همه دستگاه‌های اجرایی توسعه پایدار محقق خواهد شد.

وی گفت: اگر بخواهیم به توسعه پایدار دست پیدا کنیم تعامل مستمر سه بخش اجرایی از همه بخش‌ها مهمتر است که این سه بخش شامل وزارت راه و شهرسازی، سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و سازمان محیط‌زیست است. این سه بخش سه مجموعه‌ای هستند که در ارتقای زندگی نقش مهمی ایفا می‌کنند و می‌توانند مسیر را برای توسعه پایدار در کشور هموار کنند.

مونسان همچنین اظهار امیدواری کرد تا در تعامل سازنده ۳ حوزه وزارت راه و شهرسازی، سازمان میراث فرهنگی و سازمان محیط زیست، اقتصاد پویاتر و تجارت پررونق تر در کشور ایجاد شود و با رونق گردشگری، شهرها پرنشاط تر از سابق شوند.

وی در پایان سخنرانی خود گفت: امیدوارم همایش جایزه دادمان به بالندگی معماری و عمران در کشور کمک کند.

گفتنی است در دومین همایش جایزه دادمان، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، احمد خرم، خانواده شهید دادمان، معاونان وزیر راه و شهرسازی در حوزه معماری و شهرسازی و مسکن و ساختمان و همچنین امورمجلس، برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچون دامادی و رجبی، استادان معماری و چهره‌های برتر و ماندگار حوزه راه و همچنین مسکن و شهرسازی حضور داشتند.