شناسهٔ خبر: 50712 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان خبر داد:

توزیع ۲۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اسناد خزانه اسلامی به شهرداری‌ها/ رویکرد در تهیه طرح‌های تفصیلی مسئله محور است

جلسه مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: نگاه و رویکرد ما در تهیه طرح‌های تفصیلی مسئله محور و توجه به زیرساخت‌ها و پتانسیل‌های گردشگری در شهرهاست.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان، اجلاس شورای اسلامی استان اصفهان با حضور مدیرکل راه و شهرسازی استان، معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و نمایندگان شوراهای اسلامی شهرهای استان با موضوع بررسی و رفع مسائل حوزه راه و شهرسازی در شهرستان‌ها در محل اداره کل راه و شهرسازی برگزار شد.

حجت اله غلامی مدیرکل راه و شهرسازی استان در ابتدا با ابراز امیدواری از رفع مشکلات عدیده شهرها و شهرداری‌ها و به حداقل رسیدن این مشکلات در این جلسه و اعلام آمادگی در تشکیل دائمی جلسات این شورا در محل راه و شهرسازی گفت: امید است در جایگاهی که هستیم بتوانیم مشکلات عدیده شهرها و شهرداری‌ها را برنامه‌ریزی و به حداقل ممکن برسانیم.

وی با توجه به تهیه طرح‌های جامع شهرهای استان اظهار کرد: از ۱۰۷ شهر استان طرح جامع نزدیک به ۱۰۰ شهر تهیه شده که مابقی شهرها نیز تا سه‌ماهه اول سال ۹۷ تهیه خواهد شد و طبق برنامه‌ریزی انجام شده، بحث تهیه طرح‌های تفصیلی نیز با انعقاد قراردادهای مشترک با شهرداری‌ها و شوراهای شهر و مشاورین منعقد و تهیه خواهند شد که در بحث انتخاب مشاور در صورت امکان از انتخاب مشاورین غیربومی پرهیز خواهد شد.

غلامی در ادامه افزود: نگاه و رویکرد ما در تهیه طرح‌های تفصیلی نگاه مسئله محور است و در داخل شهرها معضلات بررسی و راهکارهای لازم در راستای نهایی کردن طرح‌های تفصیلی ارائه می‌شود و این طرح‌ها تحت هیچ شرایطی بدون کسب نظر شهرداری و شورای شهر به شورای عالی ارسال نمی‌گردد.

وی توجه به زیرساخت‌های گردشگری در تهیه طرح‌های تفصیلی را مهم دانست و گفت: باید پتانسیل گردشگری شهرها و نقاط خاص صنعت توریستی آن شناسایی و در تهیه طرح‌های تفصیلی مشخص گردد و در این راستا نباید از زیرساخت‌های گردشگری غافل شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان به توجه شهرداری‌ها به احداث مجتمع‌های تجاری به جای ایجاد تجاری‌های خطی اشاره داشت و بیان کرد: شوراهای شهر باید در بحث برنامه‌ریزی شهرها دخالت کنند و به جای ایجاد واحدهای تجاری خطی در شهرها از احداث مجتمع‌های تجاری بهره برند چرا که تنها با برنامه‌ریزی‌های بلندمدت می‌توان در ارتقای کیفیت زندگی مردم نقش ایفا کرد.

وی در خصوص همیاری و کمک به شهرداری‌ها گفت: ۲۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اسناد خزانه اسلامی در قالب تخفیف عوارضات صدور پروانه بین شهرها توزیع شده که بسیار کمک حال شهرداری‌ها بوده و در بحث تحویل سایت‌های مسکن مهر به شهرداری‌ها نیز با تحویل قیر رایگان، یارانه نقدی و پلاک‌های معوض با سخاوتمندی عمل شده تا  کمکی به شهرداری شود.

غلامی ابراز امیدواری کرد تا با درخواست ۱۷ میلیارد تومانی که شده بتوان برای خدمات روبنایی مسکن مهر نیز اقدامی شایسته انجام دهیم.

راهی جز مدیریت واحد شهری وجود ندارد

عبدالله کیانی رئیس شورای اسلامی استان گفت: شهرها در تضاد بین منافع دستگاه‌های متولی و نبود هماهنگی و اعتماد تکه پاره شده و راهی جز مدیریت واحد شهری برای رفع این مشکل وجود ندارد و لازم است تا مسئولیت واضح و شفاف باشد و متولی و متصدی انجام امور مشخص گردد.

وی عمده مشکلات شهرداری‌ها را عدم توان در تأمین منابع مالی عنوان کرد و گفت: شهرداری‌ها امروزه با کمبود درآمد پایدار مواجه هستند و رکود ساخت‌وساز نیز عاملی است بر این مهم.

کیانی راه برون‌رفت از مشکلات شهری را اعتماد به مردم و شوراها عنوان کرد و گفت: شهرداری‌ها از واگذاری امور به مردم نهراسند چرا که مسیر توسعه شهرها و کشورها از این مسیر می‌گذرد و اعتماد به مردم و شوراها و تأمین مالی شهرداری‌ها می‌تواند مهمترین راه برون‌رفت از مشکلات شهری باشد.

گفتنی است در این نشست اعضای شورای اسلامی استان موارد و مسائل خود در حوزه راه و شهرسازی را مطرح و خواستار رفع مشکلات موجود در این حوزه شدند که راهکارهای لازم توسط راه و شهرسازی و راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در این زمینه ارائه گردید.