شناسهٔ خبر: 50785 - سرویس جاده‌ای

دبیر انجمن شرکت‌های راه‌سازی اعلام کرد:

اقدامات وزارت راه و شهرسازی با توجه به تنگناهای مالی قابل دفاع است/ بودجه وزارتخانه حتی کفاف نگهداری راه‌ها را نمی‌دهد/ استیضاح آخوندی دور از انصاف است

علی آزاد دبیر انجمن شرکت‌های راه‌سازی معتقد است با توجه به محدودیت‌های قابل توجهی که وزارت راه و شهرسازی از نظر تامین منابع مالی داشته اقدامات صورت گرفته در سال‌های قبل قابل دفاع است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایسنا علی آزاد تاکید کرد: همان طور که انجمن راه‌سازی در نامه‌ای رسمی از نمایندگان مجلس خواسته باید انتظارات متناسب با امکانات باشد و از این‌رو این امید وجود دارد که استیضاح وزیر راه نمونه‌ای در برقراری عدل و عدالت تلقی شود، در شرایطی که کشور با تحریم‌های نابه‌جا از سوی دشمنان روبه‌رو است استیضاح وزیر راه و شهرسازی که با مجموعه خود تلاش کرده این حوزه بزرگ و گسترده را اداره کند قدری مشکل و به دور از انصاف است.

وی با اشاره به سابقه ۶۰ ساله خود در حوزه راه‌سازی کشور، تصریح کرد: ایران در حال حاضر ۲۶۰۰ کیلومتر آزادراه، ۱۷ هزار کیلومتر بزرگراه، ۳۷ هزار کیلومتر راه اصلی، ۵۰ هزار کیلومتر راه فرعی و بیش از ۹۰ هزار کیلومتر راه روستایی دارد و تنها نگهداری این راه‌ها هزینه‌ای قابل توجه سالانه خواهد داشت.

دبیر انجمن شرکت‌های راه‌سازی ادامه داد: ارزش تخمینی این زیرساخت‌ها حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است که برای نگهداری آنها بین چهار تا شش درصد کل ارزش یعنی حدودا ۱۶ هزار میلیارد تومان بودجه سالانه نیاز خواهیم داشت.

به گفته آزاد این بودجه در حالی مطرح است که کل منابع اعتباری رسمی وزارت راه و شهرسازی در سال گذشته ۹۰۰۰ میلیارد تومان بوده و سهم نگهداری راه‌ها ۳۰۰۰ میلیارد تومان در آن در نظر گرفته شده است. این تنها گوشه‌ای از مشکلات قابل توجه اقتصادی است که وزارت راه و شهرسازی با آن روبه‌رو شده است.

وی با اشاره به تجربه و تحصیلات وزیر راه و شهرسازی، تصریح کرد: تمامی نهادهای صنفی، مهندسی و حرفه‌ای کشور در بخش‌های ریلی، هوایی و دریایی در طول این سال‌ها رابطه مثبتی با مجموعه وزارت راه و شهرسازی داشته‌اند و با وجود تمام مشکلات ساختار سازمانی بسیار متعادلی در این زمینه شکل گرفت که امیدواریم همین روند ادامه داشته باشد از این‌رو انتظارمان از مجلس شورای اسلامی حمایت از تداوم حضور وزیر راه و شهرسازی در این حوزه و ثبات مدیریت در این بخش بسیار مهم است./