شناسهٔ خبر: 50861 - سرویس بنادر و دریانوردی

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی؛

طراحی و راه‌اندازی نرم افزار تصمیم‌یار بارگیری و تردد کشتی/ بهره‌مندی از نرم افزار بارگیری و تردد کشتی به صورت پایلوت در بندر بوشهر

محمدرضا اللهیار معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی از طراحی و راه‌اندازی نرم افزار تصمیم‌یار بارگیری و تردد کشتی در سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد و گفت: استفاده از نرم افزار به صورت پایلوت در بندر بوشهر آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدرضا اللهیار معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام طراحی و راه‌اندازی نرم افزار شبیه‌ساز پارسی دینامیک دریا تحت‌عنوان تصمیم یار بارگیری و تردد کشتی، گفت: یکی از شاخص‌های پیشرفتگی در مهندسی دریا داشتن نرم‌افزارهای به نام و موردنیاز است.

اللهیار ادامه داد: یکی از موضوعاتی که سازمان بنادر و دریانوردی در دستور کار قرار داد حمایت از نرم افزار مهندسی دریایی بوده که پیشینه این موضوع به سال ۸۴ برمی گردد که خوشبختانه با تلاش ها و همت سازمان بنادر و دریانوردی این نرم افزار و بهره برداری از آن به تایید شورای عالی نرم افزار رسید.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: تنها دو کشور در دنیا قابلیت استفاده از نرم افزارهای مهندسی دریا را دارند و رایزنی های اولیه با دو کشور، هزینه راه اندازی این نرم افزار را با ۵ میلیاردتومان تخمین می زد که سازمان بنادر و دریانوردی با همکاری و استفاده از توان تخصصی شرکت های دانش بنیان داخلی نرم افزار فوق را با ۷۰۰ میلیون تومان و کمتر از ۵ درصد رقم برآورد شده اولی تهیه کرد که هم اکنون در حال استفاده در سازمان بنادر است.

وی از ویژگی‌های این نرم‌افزار را نمایش داده‌های محیطی، برنامه‌ریزی بلندمدت سفر و برنامه‌ریزی تردد عنوان کرد و گفت: نرم افزار تصمیم یار بارگیری و تردد کشتی در سازمان بنادر و دریانودری به صورت پایلوت در بندر بوشهر آغاز شده است.

اللهیار تاثیرات اجرای طرح را نیز شامل موارد زیر دانست:

-هوشمندسازی بنادر، امکان افزایش بازرگانی و افزایش صادرات غیرنفتی

- افزایش اشتغال از طریق افزایش ظرفیت حمل و نقل در بنادر

- حفظ محیط زیست از طریق ارتقای ایمنی دریانوردی

- استفاده بهینه از عمق فعلی کانال و لذا کاهش هزینه و همچنین تعداد لایروبی در بندر

- تجمیع بانک اطلاعاتی شناورهای موجود

- استفاده بهینه از ساعات مختلف شبانه روز برای ورود و خروج کشتی ها از بندر