شناسهٔ خبر: 50865 - سرویس استان‌ها

در جلسه ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان قم مطرح شد:

ضرورت تدوین برنامه جامعی برای ساماندهی محله‌های حاشیه‌ای قم/ ۴۱۳۳ هکتار از شهر قم نیازمند بازآفرینی شهری است

نشست استاندار قم گفت: برنامه جامعی برای ساماندهی محله‌های حاشیه‌ای شهر قم تدوین شود تا در اجرای برنامه و رسیدن به هدف دچار مشکل نشویم، در حالیکه به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان قم، شهر قم تا سال ۱۳۳۵ باغ شهر بوده است که به دلیل توسعه اراضی، اطراف این شهر تخریب شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، سید مهدی صادقی استاندار قم در هشتمین جلسه ستاد بازآفرینی شهری پایدار در استانداری قم، افزود: داشتن یک طرح جامع باعث می‌شود همه نقشه راه را بدانند و مسئولان ذیربط را به مسیر درستی سوق می‌دهد.

وی ساماندهی برخی محله‌های حاشیه‌ای شهر قم به ویژه اسماعیل‌آباد را ضروری دانست و اضافه کرد: این محله از نظر فرهنگی، اقتصادی، امنیتی و اجتماعی دچار مشکل است و هر چه زودتر باید تعیین تکلیف شود.

وی ادامه داد: روز به روز بر دامنه مشکلات این محله افزوده می‌شود که نیازمند توجه بیش از پیش مسئولان ذیربط برای ساماندهی این محله است. منطقه محروم اسماعیل‌آباد در منطقه شهر قائم و نزدیکی مسجد جمکران قرار دارد.

وی با اشاره به مسئله زمین‌های ۳۲ و ۴۸ هکتاری که به منظور پشتیبانی از احیای بافت فرسوده و مناطق خارج از طرح شهر قم در نظر گرفته شده است، افزود: تعیین تکلیف این زمین‌ها اقدام مثبتی است و باید مستندسازی اقدامات نیز طی سه‌ماهه آینده انجام شود.

همچنین حسن صبوری مدیرکل راه و شهرسازی استان در این جسه افزود: در حال حاضر ۷۱۵ هزار تن از مردم قم در بافت‌های تاریخی، فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی زندگی می‌کنند.

وی اضافه کرد: در شهر قم ۳۱۵ هکتار بافت تاریخی، یک هزار و ۹۰۳ هکتار بافت نابسامان میانی، ۳۶ هکتار سکونتگاه‌های غیررسمی، ۸۴ هکتار اراضی با پیشینه روستایی و یک هزار و ۳۶ هکتار اراضی ناهمگن شهری وجود دارد.

وی ادامه داد: از مجموع ۱۲ هزار و ۹۳۲ هکتار از اراضی کل شهر قم، ۳۰ درصد آن معادل چهار هزار و ۱۳۳ هکتار آن نیازمند بازآفرینی شهری است.

صبوری گفت: طرح‌هایی از جمله مراکز بهداشتی، سالن ورزشی، مدرسه، زمین چمن، خانه دانش، بوستان و کلانتری از سال ۹۰ تاکنون با اعتبار ۷۹۰ میلیارد ریال در محله‌های تاریخی و بافت فرسوده ساخته شده و برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام این محله‌ها، ۲۵۰ میلیارد ریال دیگر اعتبار نیاز است.

وی با بیان این که تقویت بافت فرسوده، هویت بخشی به محله‌ها است، گفت: در محله‌هایی از جمله چهارمردان، چهل اختران، گذر خان، باغ پنبه، آذر، امامزاده ابراهیم و عشق علی بهسازی کف و جداره سازی، روکش آسفالت و بهسازی خانه‌های تاریخی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: تقویت بافت تاریخی و فرسوده باعث می‌شود ساکنان اصلی این محله‌ها که به مناطق دیگر مهاجرت کرده‌اند، به محله خود بازگردند و این محله‌ها سامان پیدا کند.