شناسهٔ خبر: 50915 - سرویس ریلی

مطالعات طرح قطار برقی مشهد - تهران نهایی شد

قطار مدیرکل راه آهن خراسان گفت: مطالعات طرح قطار برقی مشهد- تهران به مراحل نهایی خود رسیده است و عملیات اجرایی این طرح در سال آینده آغاز خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا، محمدهادی ضیایی مهر، در این خصوص گفت: مسیر مشهد - نیشابور به عنوان اولویت نخست عملیاتی شدن قطار برقی تهران - مشهد پیش بینی شده و ابتدا این قطعه از مسیر راه اندازی خواهد شد.
وی گفت: برای راه اندازی قطار برقی مشهد - تهران به ایجاد ریل جدید نیازی نیست و از ریل های موجود با اصلاحاتی در قوسها و زوایای آن استفاده می شود
او ادامه داد: هزینه اجرای طرح قطار برقی مشهد - تهران ۲ میلیارد دلار با حمایت و فاینانس خارجی کشور چین پیش بینی شده که ۸۵ درصد هزینه اجرای این طرح توسط چین و ۱۵ درصد توسط دولت ایران تامین می شود.
مدیرکل راه آهن خراسان گفت: اگر مشکل خاصی پیش نیاید و سهم دولت نیز به موقع پرداخت شود اجرای این پروژه طی مدت چهار سال به انجام خواهد رسید.
ضیایی مهر افزود: سرعت قطار برقی مسیر مشهد - تهران ۲۰۰ کیلومتر در ساعت پیش بینی شده به طوری که این طی این مسیر حدود ۶ ساعت طول خواهد کشید.
از مجموع ۱۲هزار و ۵۰۰ کیلومتر خطوط شبکه ریلی کشور یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر، معادل ۱۲ درصد در خراسان رضوی قرار دارد اما این استان بیشترین سهم و رتبه نخست جا به جایی مسافر را در ناوگان ریلی کشور به خود اختصاص داده است.