شناسهٔ خبر: 50949 - سرویس استان‌ها

کارشناس شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی همدان:

فرمانداری خواستار الحاق ۴ روستا به شهر همدان است/ الحاق با برنامه‌ریزی عملیاتی شود

مسکن روستایی کارشناس شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی همدان با بیان اینکه فرمانداری خواستار الحاق چهار روستا به شهر همدان است، گفت: الحاق باید با برنامه‌ریزی عملیاتی شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان همدان، علی سروامان‌اللهی در جلسه هم‌اندیشی الحاق چهار روستا به شهر همدان در حضور مسئولان و خبرنگاران اظهار کرد: الحاق یا ادغام چهار روستا به شهر همدان ارتباطی با مسئله کلانشهر شدن همدان ندارد.

وی با اشاره به اینکه الزاماتی که سبب می‌شود این روستاها مورد بررسی قرار گیرند جدای از مبحث کلانشهری است، افزود: وضعیت این چهار روستا باید تعیین تکلیف شود چراکه خواه یا ناخواه این امر رخ می‌داد.

کارشناس شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی همدان بیان کرد: با توجه به اینکه طرح تفصیلی و جامع شهر همدان در دست اجراست بحث الحاق نادیده گرفته شده و عمل نشود به ۲۰ سال دیگر موکول می‌شود که می‌تواند مشکلات بسیاری را به شهر تحمیل کند.

وی با اشاره به اینکه یکی از دلایل مصوبه الحاق چهار روستا به شهر همدان سیاست‌های ستاد بازآفرینی بوده است، گفت: بر اساس مصوبه قرار شد روستاهای علی‌آباد، حسن‌آباد، قاسم‌آباد و در مرحله بعد شورین مورد مطالعه قرار گیرد و پس از این اقدام به شهر همدان الحاق شود.

امان‌اللهی با بیان اینکه در روستای علی‌آباد ۷۰ واحد مسکونی و در روستای حسن‌آباد ۳۰۰ واحد مسکونی اضافه ساخته شده است، تصریح کرد: در روستای قاسم‌آباد ۶۸۶ واحد مسکونی ساخته شده که ۴۰۱ واحد روی کمربند سبز و ۳۱ واحد خارج از محدوده قرار دارد که این وضعیت نشان می‌دهد نظارت مثبتی روی کار اتفاق نیفتاده است.

وی با اشاره به اینکه جمعیت این چهار روستا مثبت بوده و مهاجرپذیر هستند، عنوان کرد: به دلیل مهاجرپذیری، حاشیه‌نشینی بالایی داشته و دست‌اندازی زیادی روی اراضی آن‌ها وجود دارد.

کارشناس شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی همدان با بیان اینکه در طرح ناحیه مرکزی و طرح مجموعه شهری همدان در سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ الحاق چهار روستا دیده شده است، تصریح کرد: این روستاها با بافت کالبدی شهر در هم تنیده شده و به دلیل قرار گرفتن در شمال شهر با توسعه شهر نیز همسو هستند.

وی با اشاره به اینکه الحاق این چهار روستا با شهر همدان به هر نحوی اتفاق می‌افتاد ولی باید با برنامه‌ریزی باشد، ادامه داد: نگاه‌ها برای ادغام مثبت بوده و نباید بدبینانه به این مسئله نگاه کرد.

امان‌اللهی با تأکید بر اینکه شرایط ایجاب می‌کند برای ادغام اقدام شود تا از برخی آسیب‌ها همچون ساخت و ساز غیرمجاز جلوگیری شود، تأکید کرد: متأسفانه برخی رانت‌خواران از اراضی کشاورزی این روستاها سودجویی کرده و بهره‌برداری خود را داشته‌اند.

وی با بیان اینکه اصراری از سوی راه و شهرسازی برای الحاق چهار روستا نبوده است، افزود: مصوبه الحاق بر اساس پیگیری‌های نماینده مردم همدان در مجلس، مردم و اتفاقات رخ داده در این روستاها بوده است.

کارشناس شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی همدان با بیان اینکه مجموعه مدیریت شهری نیز اجماع داشت تا این موضوع تعیین تکلیف شود، تصریح کرد: نبود امکانات و ساخت و ساز غیرمجاز سبب شده است تا مردم منطقه نیز به این موضوع اصرار داشته باشند.

وی با اعلام اینکه روند الحاق این چهار روستا از سوی فرمانداری همدان آغاز شده است، افزود: گاهی مسائل به صورت کلی مطرح می‌شود که همه زوایا مشخص نبوده و باید با دقت زوایای پنهان آن را مشخص کرد.

امان‌اللهی با بیان اینکه چیزی برای مخفی کردن نداشته و اداره کل راه و شهرسازی همدان منفعت شخصی از این موضوع ندارد، تصریح کرد: هنوز مبحث الحاق چهار روستا بسته نشده و امکان اظهارنظر وجود دارد.