شناسهٔ خبر: 50982 - سرویس استان‌ها

در جلسه ستاد بازآفرینی شهری استان گلستان مطرح شد:

روند ساخت و ساز در بافت فرسوده استان تسهیل شود

بازدید معاون عمرانی استانداری گلستان گفت: برنامه جامعی برای سرعت بخشیدن و تسهیل در ساخت و ساز در بافت فرسوده شهرهای استان تدوین و کلیه سازمان‌های متولی مشارکت تأثیرگذار داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان، میرمحمد غراوی معاون امور عمرانی استانداری گلستان در جلسه ستاد بازآفرینی شهری استان گلستان در خانه تاریخی کبیر افزود: داشتن یک طرح جامع و نقشه راه باعث می‌شود علاوه بر اینکه مسئولان ذیربط در آن مسیر به درستی حرکت کنند سرمایه‌گذاران (بخش خصوصی) و مردمی که در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند رغبت بیشتری جهت ورود در این حوزه از خود نشان دهند.

وی ادامه داد: تأمین خدمات و سرانه‌های عمومی در این مناطق باید تعمیم داده شود که این وظیفه به عهده سازمان‌های متولی دولتی و از عواملی است که می‌تواند در افزایش انگیزه‌های مشارکت اهالی ساکن در بافت و بخش خصوصی در حوزه بازآفرینی شهری را گسترش دهد. تمرکز خدمات در یک محدوده سبب افزایش تراکم جمعیتی در آن مناطق بوده و از عدالت به دور است.

معاون امور عمرانی استانداری گلستان گفت: در نظر گرفتن مکانیزم‌های تشویقی از دیگر عوامل مهم در رونق ساخت و ساز در بافت فرسوده خواهد شد.

وی افزایش تراکم به صورت یک طبقه مازاد بر طبقات مجاز در محدوده بافت‌های فرسوده با نظارت راه و شهرسازی در بافت فرسوده را به عنوان طرح تشویقی برای مشارکت و مداخله مردمی در بافت‌های فرسوده عنوان کرد.

جانشین ستاد بازآفرینی استان گلستان ادامه داد: بازسازی و مرمت ساختمان‌های فاخر و قدیمی در شهرهای استان نیز از دیگر اموری است که باید در اولویت سازمان‌های متولی از جمله راه و شهرسازی، میراث فرهنگی و شهرداری قرار گیرد. چرا که با احیای این آثار آداب و سنن گذشتگان در سطح جامعه ترویج خواهد شد؛ وی اظهار امیدواری کرد که در سال ۹۷ اقدامات خوبی در این زمینه انجام شود.

محبوبی مدیرکل راه و شهرسازی استان گلستان در این جلسه گفت: محله‌ها و محدوده‌های هدف بازآفرینی استان ۱۶/۶۲ از مساحت شهرهای استان به مقدار ۲۶۲۱ هکتار است که حدود ۲۸/۳ درصد جمعیت شهری استان با جمعیتی قریب به ۲۸۰ هزار نفر در محدوده‌های بافت‌های تاریخی –بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی زندگی می‌کنند.

دبیر ستاد بازآفرینی شهری استان گلستان افزود: امسال و سال گذشته ۳۰ پروژه شامل بازسازی تکایا، مساجد، تملک و مرمت بناها و خانه‌های تاریخی و همچنین بهسازی و توانمندسازی اهالی سکونت‌های غیررسمی در شهرهای استان با اعتباری بالغ بر ۵۱ میلیارد ریال از سوی این اداره کل اجرایی شده است.

در انتهای این جلسه از چهار پروژه بافت تاریخی گرگان با اعتبار معادل ۹ میلیارد و هشتصد و پنجاه میلیون ریال با حضور غراوی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان بهره‌برداری شد.