شناسهٔ خبر: 51091 - سرویس مسکن و شهرسازی

در نهمین جلسه اتاق فکر مسکن بررسی شد؛

سمت و سوی بازار مسکن در سال ۹۷/ تلاش وزارت راه و شهرسازی برای رصد تحولات مسکن

جلسه سمت و سوی بازار مسکن در سال ۹۷ و تلاش‌های وزارت راه و شهرسازی برای رصد تحولات مسکن در نهمین جلسه اتاق فکر مسکن با حضور صاحبنظران و مسئولان بررسی شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نهمین جلسه اتاق فکر مسکن با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن، صاحبنظران وکارشناسان ارگان‌هایی همچون بانک مرکزی، بانک مسکن، بنیاد مسکن انقلاب‌اسلامی، انجمن لیزینگ، مدیرعامل شرکت‌عمران شهر جدید اندیشه، نماینده وزارت اقتصاد و دارایی، کارشناسان دفتر برنامه‌ریزی واقتصاد مسکن در سالن جلسات معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

در این جلسه ضمن بررسی وضعیت بازار مسکن حامد مظاهریان بر توجه به ایمنی و امنیت ساخت و سازها تاکید کرد و خواستار توجه تمامی صاحبنظران در این رابطه شد.
مظاهریان معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در جلسه فوق ضمن اظهار خرسندی از رصد معاملات املاک مسکن توسط معاونت مسکن و ساختمان اظهار امیداری کرد: اطلاعات دقیق‌تری راجع به مسکن در تمامی بخش‌ها اعم از بازار اجاره، خرید و فروش، خانه‌های خالی و سایر بخش‌ها در آينده بدست آيد و بتوان بانک اطلاعات به روزی از تحولات حوزه مسکن ایجاد كرد.

مظاهریان اعلام کرد: بر اساس پیش بینی ها تورم در سال ۹۷ در حدود ۱۵ درصد است و همچنین پیش بینی می شود که در سال آتی رشد حقیقی ساخت و ساز مسکن به ۳ درصد برسد.

وی یادآور شد: ایران چهارمین کشور از نظر مساحت در کل دنیا است و اين گستردگي پهنه سرزمين و همچنين تفاوتهاي اقليمي بدون شك برنامه ريزي در حوزه مسكن را با دشواري مواجه خواهد كرد.

علی چگنی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن در این جلسه اظهار کرد: از سال ۹۶ تاکنون شاهد روند افزایش رشد قیمت مسکن در شهر تهران بودیم که البته دامنه‌های فراز و فرود رشد قیمت مسکن نوسانات شدیدی نداشت و شاید به همین دلیل نیز از آن تحت عنوان رونق نسبی یاد شده است.

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن با اشاره به این مطلب که روند افزایش قیمت مسکن در شهر تهران، از نیمه سال ۹۶ تا بهمن‌ماه افزایشی بود، افزود: هم اکنون طبق روال سال‌های پیشین به دلیل در پيش بودن نوروز با كاهش خرید و فروش‌ها در بازار مسکن مواجه هستيم.

چگنی همچنین یادآور شد: نرخ رشد پروانه های ساختمانی نیز از مهر ۹۶ روند صعودی در تهران و سایر نقاط شهری داشته است که همین موضوع نویدی برای رونق در بازار مسکن به شمار می‌رود.

وی گفت: سرمایه‌گذاری بخش مسکن دارای رشدی صعودی و آرام بوده است که در قیمت ها نیز تبلور داشته است.

چگنی تصریح کرد: متاسفانه مسکن هنوز نسبت به شاخص‌های ارز، قیمت سکه و بورس رشد سرمایه‌گذاری پایینی دارد که باید تلاش شود تا سرمایه گذاری در این بخش نیز مانند ارز، سکه و بورس با رونق رو به جلویی همراه باشد.

محمد هادی موقعی دبیرکل انجمن لیزینگ ایران نیز در جلسه فوق، اظهار کرد: باید سهم بازیگران تامین مالی بخش مسکن را در مدل تامین مالی مشخص کنیم. در حال حاضر، تقریبا ۶۰ درصد صنعت لیزینگ ایرانی بانکی است که در این رابطه نیازمندیم تا بانک مرکزی در سیاست های خود نسبت به لیزینگ تجدیدنظر کند و مفاد آیین نامه ماده ۱۴ را در دستورالعمل های لیزینگ ترتيب اثر دهد.

دبیرکل انجمن لیزینگ ایران اعلام کرد: تلاش ما در صنعت لیزینگ ورود سایر سرمایه گذاران و رغبت برای سرمایه گذاری در این حوزه است. عموما شرکت های خصوصی در لیزینگ حضور دارند که برای سرمایه گذاری در بخش مسکن از انگیزه­های لازم برخوردار هستند.

موقعی تصریح کرد: شرکت‌های لیزینگ آمادگی ورود به عاملیت در مسکن را دارند و باید تلاش شود تا این امکان برای شرکت های لیزینگ فراهم آيد زیرا عاملیت به پوشش ریسک انبوه سازان و مالکان کمک می‌کند.

پروانه اصلانی معاون مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن نیز در جلسه فوق میزان استقبال از حساب صندوق پس انداز مسکن یکم جوانان را امیدوارکننده خواند و گفت: بر اساس اعلام بانک مسکن تاکنون ۳۸۰ هزار حساب افتتاح شده، ۳۸ هزار فقره تسهیلات پرداخت شده، جذب منابع ۶۱ میلیاردریال بوده و نيز تاکنون ۲۷ هزار میلیارد ریال تسهیلات از محل صندوق پس­انداز يكم پرداخت شده است.

اصلانی تاکید کرد: گران شدن نهاده‌های ساختمانی تابع وضعیت اقتصادی کشور است که همه آنها بر نامتعادل بودن اقتصاد کلان دلالت دارند.

وی همچنین گفت: باید قیمت مسکن افزایش يابد تا بازدهی لازم در این بخش را شاهد باشیم. در مجموع اتفاقاتی که در بخش مسکن رخ داده است قابل پیش بینی بود و اینکه باید بپذیریم مسکن به شدت از سایر بازارها تاثیر خواهد پذيرفت.