شناسهٔ خبر: 51105 - سرویس استان‌ها

در نشست خبری مشترک با رئیس سازمان نظام‌مهندسی استان قزوین اعلام شد:

کاهش آمار کشته‌شدگان کارگاه‌های ساختمانی از ۱۷ نفر به ۲ نفر

نشست نشست خبری مشترک با رئیس سازمان نظام‌مهندسی استان قزوین با موضوع رعایت مقررات ملی ساختمان در محل سالن جلسات اداره کل راه و شهرسازی استان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، مسعود حق لطفی در نشست خبری مشترک با رئیس سازمان نظام‌مهندسی با موضوع رعایت مقررات ملی ساختمان که در محل سالن جلسات این اداره کل برگزار شد، عنوان کرد: رسانه‌ها چشم بیدار جامعه هستند و ما امیدواریم با پیشنهادها و انتقادات سازندهٔ این عزیزان راه دست یافتن به اهداف و آرمان‌های پیش‌بینی شده را با سرعت بیشتری طی کنیم.

وی یادآور شد: ارتقای کیفیت ساخت و ساز در استان از رویکردهای اساسی راه و شهرسازی است که در این راستا کنترل نحوه رعایت مقررات ملی ساختمان ضروری است.

بگفته حق لطفی امسال نیز برای ششمین بار استان قزوین توانست رتبه برتر در رعایت مقررات ملی ساختمان را در کشور کسب کند.

حق لطفی یادآور شد: پس از پیگیری‌های انجام شده اجرای درز انقطاع در ساخت و سازهای استان الزامی شد.

مدیرکل راه و شهرسازی اضافه کرد: ناظران عالی راه و شهرسازی با توجه به اهمیت موضوع، از سال ۹۲ تاکنون به طور متوسط ۲۰ تا ۳۰ درصد ساخت و سازهای استان را مورد بازدید قرار داده‌اند در حالی که بر اساس قانون موظف به بازدید ۵ درصد از ساختمان‌ها هستند.

وی در خصوص ساخت و ساز در بافت‌های ناکارآمد شهری عنوان کرد: با توجه به وجود خاک‌های سست در بافت‌های ناکارآمد شهری، ضرورت دارد با انجام مطالعه و طراحی کافی، برای اجرای ساختمان در این مناطق از پی‌های نواری و گسترده و شمع‌های نیمه عمیق استفاده شود.

دبیر شورای مسکن استان اظهار کرد: از سال ۹۲ تا ۹۶ بالغ بر هشت میلیون و ۲۱۱ هزار و ۵۵۹ مترمربع در استان بنای جدید احداث شده که یک میلیون و ۵۱۱ هزار مترمربع آن مربوط به امسال بوده است.

دبیر ستاد بازآفرینی استان با اشاره به اینکه در قزوین محلات تاریخی و بافت‌های ناکارآمد شهری به هم منطبق می‌باشند، یادآور شد: یک‌هزار و ششصد هکتار بافت ناکارآمد شهری در استان وجود دارد که بیش از پانصد هکتار آن در شهر قزوین قرار گرفته است.

حق لطفی با اشاره به لزوم حفظ و احیای هویت فرهنگی و معماری ایرانی در ساخت و سازهای استان و همچنین همخوانی مصالح و الگوهای ساختمان‌سازی با شرایط اقلیمی بیان کرد: با توجه به بررسی و پیگیری‌های به عمل آمده در بخش‌های مختلف به ویژه کمیته سیما و منظر شهری استان، اجرای نمای رومی ممنوع شد.

حق لطفی ادامه داد: از سال ۹۲ تعداد هشت دوره آزمون ورود به حرفه مهندسی در استان برگزار شده که ۸ هزار نفر در آن شرکت کرده و ۲ هزار نفر از این تعداد با پذیرفته شدن در آزمون پروانهٔ اشتغال به کار حرفه‌ای خود را دریافت کرده و وارد بازار کار شده‌اند.

مدیرکل راه و شهرسازی تأکید کرد: خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته در حوزه رعایت ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی HSE در استان، آمار کشته‌شدگان در این حوزه از تعداد ۱۷ نفر در سال ۹۲ به تعداد ۲ نفر در سال جاری کاهش یافته است.

رئیس شورای حمل‌ونقل استان اضافه کرد: اجرای طرح توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل TOD در شهر قزوین به عنوان اولین شهر کشور در دستور کار قرار گرفته که همزمان با آن توسعه ایستگاه راه‌آهن و بازآفرینی محله راه‌آهن نیز انجام خواهد گرفت.

حق لطفی در پایان گفت: اجرای پروژهٔ محله بلاغی و انصاری شرقی که طرح آن آماده شده، توانست به عنوان چهره برتر راه و ساختمان در حوزهٔ طرح‌های عمرانی انتخاب شود و در حال حاضر پیگیر هستیم تا روند تصویب و اجرای این طرح با همراهی دستگاه‌های ذیربط طی شود.

گفتنی است در پایان این نشست خبرنگاران پرسش‌ها و موضوعات خود را در حوزه‌های مختلف به ویژه در بخش اجرای مقررات ملی ساختمان طرح نموده و پاسخ‌های موردنظر را دریافت کردند.

همچنین حامد عبدالرزاقی رئیس اداره نظام‌مهندسی و مقررات ملی ساختمان استان در این نشست عنوان کرد: بر اساس ارزیابی انجام شده از سوی وزارت راه و شهرسازی در رعایت مقررات ملی ساختمان، اداره کل راه و شهرسازی صاحب عنوان برتر شده و طی مراسمی با حضور مقام عالی وزارت، لوح برتر به مدیرکل استان اهدا شد.

وی بیان کرد: کسب این عنوان با تلاش اداره راه و شهرسازی، سازمان نظام‌مهندسی ساختمان، استانداری و شهرداری‌های استان، انجمن انبوه‌سازان، معماران تجربی و دست‌اندرکاران صنعت ساختمان صورت گرفته است.

عبدالرزاقی یادآور شد: با توجه به این که اولویت وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن توجه به بافت‌های فرسوده است لذا به دنبال ارتقای کیفیت ساختمان‌هایی هستیم که در این بافت‌ها نوسازی خواهد شد و با توجه به شرایط ویژه‌ای که بافت‌های فرسوده شهر قزوین دارد از جمله وجود بستر سست و خاک‌های دستی با عمق زیاد اقدامات فنی خوبی را انجام داده‌ایم و مقررات ویژه‌ای در ساخت و سازهای این محدوده پیش‌بینی شده است.

رئیس اداره نظام‌مهندسی و مقررات ملی ساختمان استان قزوین گفت: اجرای دقیق درز انقطاع در ساختمان‌ها از سال آینده برابر آئین‌نامه ۲۸۰۰ و مبحث ششم مقررات ملی ساختمان الزامی است و رعایت این موضوع از سوی ناظران راه و شهرسازی مورد بازرسی جدی قرار خواهد گرفت.

وی بیان کرد: نداشتن نقشه‌های اجرایی و جزییات نصب آسانسور در ساختمان‌ها از مشکلات اساسی موجود در این حوزه بود که طی مدت اخیر با استفاده از آیین‌نامه‌های ساختمانی و ترجمهٔ آیین‌نامه‌های خارجی مرتبط، موضوعات موردنظر ابلاغ شده و در حال حاضر همهٔ نقشه‌های ساختمانی که از نظام‌مهندسی ترخیص می‌شوند در صورت وجود آسانسور، حاوی نقشه‌ها و جزییات اجرایی مربوط به آن می‌باشند.

وی افزود: با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته با نظام‌مهندسی، ساختمان‌هایی که زیرزمین دارند حتماً باید نقشه‌های تخصصی گودبرداری را با توجه به وضعیت همجواری ارائه نمایند.

عبدالرزاقی با اشاره به اهمیت موضوع گودبرداری در ساختمان‌سازی گفت: شایان ذکر است به رغم افزایش تعداد گودبرداری در استان شاهد کاهش سوانح رخ داده در این حوزه بودیم که البته همچنان اقدامات کنترلی و نظارتی به شدت ادامه دارد.

رئیس اداره نظام‌مهندسی ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اظهار کرد: در سال ۹۲ تعداد ۱۷ مورد حادثه منجر به فوت در کارگاه‌های ساختمانی استان رخ داد که با آموزش و توصیه‌های لازم و نظارت بر امور، این حوادث در سال گذشته به ۶ مورد و امسال به دو مورد کاهش یافت.

وی در پایان بیان کرد: با برگزاری دومین جشنوارهٔ ساختمان‌های برتر استان قزوین، ایجاد نظام تشویق علاوه بر انجام اقدامات کنترلی و بازدارنده برای ارتقای کیفیت ساخت و ساز در دستور کار راه و شهرسازی استان قرار گرفت و در این راستا این اداره کل به عنوان دبیرخانهٔ دائمی این موضوع در کل کشور از سوی وزارت راه و شهرسازی انتخاب شد.