شناسهٔ خبر: 51116 - سرویس مسکن و شهرسازی

ارتقای کیفیت زندگی در شهرهای جدید، اولویت اصلی شرکت عمران در دولت دوازدهم

حبیب‌اله طاهر خانی حبیب‌اله طاهرخانی*: در حال حاضر ما دارای ١٨ شهر جدید مسكونی با جمعیتی بالغ بر ٧٧٠ هزار نفر در كشور هستیم كه در دوره اخیر با توفیق رشد ٣٥ درصدی جمعیت در آن ها روبه رو شده‌ایم. مسئله‌ای كه نه می‌توان نسبت به ادامه روند آن ناامید بود و نه می‌توان گفت عملكرد بدی داشته‌ایم.

٢٥ سال از عمر سیاست احداث شهرهای جدید می‌گذرد و طی این مدت، ٧ شهر جدید ما هركدام به جمعیت حدود ١٠٠ هزار نفر رسیده‌اند. این مسئله مفهومی استراتژیك و مهم دارد كه اجرای بسیاری از پروژه‌ها و اقدامات را مقرون به صرفه می‌كند.

دراین مسیر شهرهای مذكور از شهرهای جدید به شهرهای میانی تبدیل شده‌اند كه قطعا در این صورت شهرهای ما می‌توانند در توسعه كلانشهرها، نوسازی بافت فرسوده و مهار حاشیه‌نشینی در كنار مدیریت شهری بوده و به آن كمك كنند.

اولویت اصلی ما در دولت دوازدهم ارتقای كیفیت زندگی در شهرهای جدید موجود در تمامی ابعاد است. ما قصد داریم شهرهایی را ایجاد كنیم كه به جای سربار كردن جمعیت آمایشی عمل كرده و خود زمینه‌ساز توسعه و نقطه رشد باشد.

احداث شهرهای جدید بدون نظام مالی مشخص درست نیست به همین مدل‌های گوناگون مانند مدیریت دارایی، انواع مشاركت‌ها، سرمایه‌گذاری و ... باید در سال‌های آتی مدنظر ما قرار گیرد. ما باید بتوانیم منابع بخش خصوصی را در راستای منافع عمومی در شهرهای جدید قرار دهیم.

امنیت سرمایه و ضمانت بازگشت سود یكی از مهمترین مباحث در باب سرمایه گذاری است. بی‌شک شهرهای جدید به جهت بستر و تنوع موضوعات سرمایه‌گذاری، یکی از جذاب‌ترین مکان‌های فعالیت اقتصادی در کشور است.

شرکت عمران شهرهای جدید در راستای سیاست‌های کلان دولت، با دعوت از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، در حال برنامه‌ریزی برای، جذب نقدینگی، انتقال فناوری‌های جدید و ایجاد زمینه‌های اشتغال در این شهرهاست.

شهرهای جدید بستر بکری برای فعالیت گسترده سرمایه‌گذاران در طرح‌ها و پروژه‌های بزرگ و کوچک با موضوعات متنوع در سطوح محله‌ای، ناحیه‌ای، شهری و فراشهری است که در یک برنامه‌ریزی دقیق، علاوه بر تأمین سود مناسب و مطمئن برای سرمایه‌گذار، نقش مؤثری در ارتقا کیفیت زندگی شهروندان شهرهای جدید خواهد داشت.

*معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید