شناسهٔ خبر: 51191 - سرویس ریلی

معاون وزیر راه و شهرسازی

کمک ۷۵۰ میلیاردی دولت به حمل‌ونقل ریلی مسافری/ تشریح آخرین وضعیت چند قرارداد‌ قطار برقی و راه‌آهن سریع‌السیر/ برنامه‌ریزی برای دستیابی به ۳۰۰ میلیون سفر ریلی در استان تهران/ امضا توافق‌نامه اجرای طرح TOD ایستگاه راه‌آهن اهواز در سال ۹۷

سعید محمد زاده مدیرعامل شرکت راه‌آهن از کمک ۷۵۰ میلیارد تومانی دولت در قالب یارانه‌های پنهان مبنی بر ۳۰ هزار تومان به ازای هر مسافر خبر داد و گفت: با پیگیری‌های وزارت راه و شهرسازی و دولت امیدواریم پروژه‌های برقی کردن راه‌آهن تهران- مشهد،‌ راه‌آهن سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان و قم- اراک در سال ۹۷ عملیاتی و به نتایج خوبی منتج شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سعید محمدزاده در مراسم بهره‌برداری از ۶۱ واگن نو و بازسازی‌شده اظهار داشت: امسال بر اساس اسناد حسابرسی شده بیش از ۷۵۰ میلیارد تومان در قالب یارانه از سوی دولت به‌صورت غیرمستقیم در راه‌آهن هزینه شده است. در واقع به ازای هر مسافر نزدیک ۳۰ هزار تومان یارانه پنهان برای حمایت از حمل‌ونقل ریلی پرداخت کرده است.

وی افزود: تمام تلاش و همت بر این بوده است که در حوزه صنعت حمل‌ونقل ریل تلاش شود، حمل‌ونقل مسافر بتواند مورد حمایت قرار گیرد و موجبات رشد صنعت را فراهم کند.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه از سال ۸۸ تا ۹۵ میزان استقبال از حمل‌ونقل عمومی با کاهش روبرو بوده است، گفت: خودرو محوری نزد مردم از اقبال عمومی برخوردار شده است؛ اما در سال ۹۶ برای اولین مرتبه بعد از چند سال اخیر در حوزه حمل‌ونقل ریلی شاهد رشد ۶ درصدی و در حوزه قطارهای حومه‌ای نزدیک به ۱۷ درصد رشد داشته‌ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه‌ها و اقدامات انجام‌شده در خصوص برقی کردن راه‌آهن تهران-مشهد گفت: LC قرارداد این خط آهن بااعتبار ۱۰۰۰ میلیارد تومانی از جانب دولت گشایش یافت و سهم ۱۵ درصدی ایران برای فاینانس این پروژه نیز تأمین شد. امیدواریم قدم‌های عملیاتی آن با سرعت پیش رود و بتوانیم در سال‌های آینده شاهد پیشرفت این پروژه باشیم.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن خاطرنشان کرد: اثر ۲ میلیارد دلاری که در صنعت حمل‌ونقل ریلی تزریق شده در راستای بند ۲۴ و ۲۵ سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در تدوین برنامه ششم با تأکید بر ایجاد مزیت رقابتی بوده است.

محمدزاده یادآور شد: برقی کردن راه‌آهن تهران-مشهد باعث افزایش سرعت قطار‌ها به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت و افزایش ظرفیت مسافر به بیش از ۲۰ میلیون نفر می‌شود.

وی با اشاره به پروژه راه‌آهن سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان نیز گفت: امسال با حمایت دولت LC ۱۳.۶ میلیارد یوآنی﴿واحد پول چین﴾ که لازم بود، در روزهای پایانی سال انجام شد و امیدواریم این پروژه سبب توسعه حمل‌ونقل ریلی بین تهران، فرودگاه امام، قم و اصفهان شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات انجام‌شده در مورد بودجه ۹۷ اظهار داشت: امیدواریم عملیات اجرایی راه‌آهن سریع‌السیر قم-اراک نیز در سال ۹۷ با مشارکت راه‌آهن‌های ایران و ایتالیا آغاز شود.

وی افزود: قرارداد خرید ۴۵۰ دستگاه ریل باس بین شرکت راه‌آهن و کنسرسیومی متشکل از شرکت‌ ایرانی و کره‌ای مبادله شد با ارزش به ارزش بیش از ۷۰۰ میلیون یورو در سال جاری منعقد شد که ظرفیت صندلی‌های ایجادی را به ۸۰ میلیون عدد می‌رساند.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن خاطرنشان کرد: امروز فقط در حوزه شهر تهران بیش از ۸۰۰ میلیون سفر در سال انجام می‌شود؛ اما طبق تأکید وزیر راه و شهرسازی، سهم حمل‌ونقل ریلی از سفرهای استان باید به حداکثر ممکن افزایش یابد.

محمدزاده گفت: امیدواریم با تأمین ۴۵۰ دستگاه واگن ریل باس برای ناوگان ریلی در ۴ سال آینده حداقل به سهم ۸۰ میلیون مسافر و ظرفیت ۳۰۰ میلیون سفر دست یابیم.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن همچنین خاطرنشان کرد: در سال ۹۷ در شهر اهواز تفاهم‌نامه‌ای با استانداری و شهرداری برای ایجاد مجموعه‌ای از خدمات شهری، ریلی و گردشگری در طرح TOD ایستگاه راه‌آهن اهواز به مساحت ۳۲۰ هزار متر مربع و مدل سرمایه‌گذاری شبیه به آزادراه‌ها منعقد می‌شود.

وی نسبت به امضا قرارداد طرح‌های TOD در ۷ شهر از جمله ورامین، تهران، قم، قزوین و هشتگرد ابراز امیدواری کرد.

محمدزاده یادآور شد: در سال ۹۶ با دستیابی به رشد ۱۰ درصدی تن کیلومتر معادل ۳۰ میلیارد تن کیلومتر محقق شد که این رقم در سال ۹۲ معادل ۲۲.۷ میلیارد تن کیلومتر و در سال ۹۵ ۲۷ میلیارد تن کیلومتر بوده است؛ اما در نظر داریم برای سال آینده گزارش دست‌یابی به عدد ۴۰ میلیون تن کیلومتر را ارائه کنیم.