شناسهٔ خبر: 51206 - سرویس هوایی

مدیرکل فرودگاه‎های استان اردبیل خبر داد:

آمادگی فرودگاه اردبیل برای میزبانی از پروازهای فوق‎العاده نوروزی/ انجام اقدامات لازم برای مواجهه احتمالی با برف و یخبندان

فرودگاه اردبیل مدیرکل فرودگاه‎های استان اردبیل از آمادگی فرودگاه اردبیل برای میزبانی از پروازهای فوق‎العاده نوروزی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، سید فخرالدین هاشمی در این باره گفت: طبق روال نوروز، افزایش پروازهای فوقالعاده به ویژه در مسیر تهران را خواهیم داشت و پیشبینی میکنیم پروازهایمان به دو برابر برسد. در همین زمینه شرکتهای هواپیمایی ایران ایر و آسمان برنامه پروازی خود را برای نوروز و نیمه اول سال ۹۷  دادهاند. همچنین یک شرکت خصوصی با سازمان همیاری شهرداریهای استان اردبیل تفاهمنامهای را امضا کرده که طی آن قرار است در هفته چهار پرواز را از تهران به اردبیل انجام دهد که اگر این پروازها از نظر ظرفیت مسافر به ۸۰ درصد برسد، امکان تداوم و افزایش آن وجود خواهد داشت.

وی افزود: همچنین روی مسیرهای جدید مانند مشهد، عسلویه و کیش در حال کار هستیم که به احتمال زیاد از اول سال، دو پرواز برنامهای در هفته برقرار خواهد شد.

مدیرکل فرودگاههای استان اردبیل ادامه داد: به منظور هماهنگی و برنامهریزی بهتر، جلسات ستاد نوروزی را با مجموعههای فعال در فرودگاه نظیر شرکت هواپیمایی و سوختگیری و سپاه حفاظت هواپیمایی، پلیس و... برگزار کردهایم و همه آنها برنامههای خود را برای نوروز و نحوه خدمترسانی در آن ارائه کردهاند و این جلسهها باز هم برگزار خواهد شد تا هماهنگیها به بالاترین سطح برسد.

وی با اشاره به ضرورت اطلاعرسانی به موقع از سوی شرکتهای هواپیمایی گفت: با شرکتهای هواپیمایی به طور جداگانه جلسه گذاشتهایم و آنها را در زمینه افزایش پروازها و ملزم بودن به اطلاعرسانی و پاسخگویی به موقع به مسافران توجیه کردهایم. همچنین تأکید کردهایم که نسبت به پیشبینی آب و هوا حساس باشند و با توجه به آن، پروازهای خود را ترتیب دهند. از هواشناسی استان نیز خواستهایم تا به موقع وضعیت جوی را اطلاعرسانی کنند.

هاشمی با اشاره به اینکه نیروهای انسانی فرودگاه به عنوان راهنمای مسافران توجیه و شیفتبندی شدهاند، گفت: طرح زیباسازی ترمینال را انجام داده ایم و سرویسهای بهداشتی و نمازخانهها اصلاح و آماده شدهاند. با پیمانکاران بوفهها و تاکسیرانی جلسه توجیهی گذاشته ایم و برای رانندگان تاکسی کلاس آموزشی نحوه برخورد با مسافران را برگزار کرده ایم. نورز امسال در داخل ترمینال فرمهای نظرسنجی در اختیار مسافران قرار داده خواهد شد تا نظر خود را در مورد خدمات فرودگاه بگویند و ببیینیم که در کجا ضعف داریم.

وی با بیان اینکه برای تزئین دو سفره هفتسین؛ یکی در محوطه که بیشتر برای مسافران ورودی به استان و دیگری در داخل ترمینال برای مسافران خروجی چیده خواهد شد، افزود: به منظور خدمترسانی بهتر به مسافران سامانه اطلاعات پرواز(FIDS) را به روزرسانی کردیم و تسمه نقالههای ترمینال، سیستمهای صوتی، سیستمهای توزین و ترازوها را بازبینی کردهایم. همچنین محوطهسازی و زیباسازی محاوط انجام شده است و با توجه به اینکه پارسال در هفته منابع طبیعی ۱۵۰۰ اصله درخت کاشتیم و امسال نیز برای استقبال از بهار و گرامیداشت منابع طبیعی ۵۰۰ اصله نهال کاشتیم.

هاشمی درباره آمادگی فرودگاه اردبیل در بحث عملیاتی گفت: با پیگیریهای انجام شده وارسی پروازی سیستم ناوبری انجام خواهد شد و کماکان آمادگی خود را برای مواجهه با برف و یخبندان حفظ خواهیم کرد چراکه اردبیل تا پایان فروردین زمستان محسوب میشود. به این منظور تمام تجهیزات بازبینی و تعمیر شدهاند و با یک شرکت قرارداد داریم که اگر برف درحدی باشد که تجهیزات ما جوابگو نباشد آنها وارد عمل شوند.

وی افزود: طرح دیگری که برای شرایط جوی یخبندان در نظر گرفتهایم، این است که شرکتهای هواپیمایی را ملزم کردیم تا به جای پارکینگ در ابتدا و انتهای دو باند، اقدام به یخزدایی کنند تا به این ترتیب هم آلودگی ناشی از مواد سمی یخزدا روی کارکنان فرودگاه اثر کمتری بگذارد و هم بین زمان یخزدایی و پرواز فاصله کمتری بیفتد که هم مسافران کمتر معطل میشوند و هم امکان یخ زدن دوباره هواپیما کاهش مییابد./