به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی فرودگاه بینالمللی مهرآباد طی انتشار گزارشی ۱۰ اقدام مؤثر این فرودگاه در دوره فعالیت دولت تدبیر و امید را اعلام کرد.
لیست اقدامات مذکور به شرح زیر اعلام شده است:
۱) ارتقا خدمات فرودگاهی
- نوسازی وبهسازی ترمینالها ومسیر گردش مسافری اصلاح مسیرهای دسترسی مسافرین
- تجهیز ترمینالها به امکانات وتجهیزات ترمینالی (صندلی راحتی –افزایش کانترهای پذیرش –افزایش مانیتورهای اعلان پرواز – کیوسک های اطلاع رسانی وشارژ موبایل – تابلوهای اطلاع رسانی محاوط وداخل ترمینالها – ساماندهی وافزایش ورفع معزل چرخ حمل بار مسافر )
- نوسازی وبهسازی وزیبا سازی سرویس های بهداشتی کلیه ترمینالها
- نوسازی وزیبا سازی وتجهیز نمازخانه کلیه ترمینالها با معماری وسبک اسلامی زیبا
- راه اندازی پروژه اطلاع رسانی اطلاعات پروازی یکپارچه (FIDS)
- اجرای طرح راهنمای مسافر در فرودگاه مهرآباد
- راه اندازی اتاق های مادر وکودک واتاق بازی کودکان در ترمینالها
- اتصال فرودگاه مهرآباد به مترو
- اجرای طرح کیفیت خدمات فرودگاهی ( ASQ) به منظور شناسایی نیازهای مسافرین و ارتقا سطح خدمات ارائه شده و ورودبه رنکینگ جهانی
- ساماندهی وهوشمند سازی تاکسی های فرودگاهی
۲) تهیه طرح جامع فرودگاهی فرودگاه مهرآباد با اجرای انتقال برخی از ارگانها از داخل فرودگاه واستفاده حداکثری از اراضی فرودگاهی به منظور اجرای طرح جامع
- طرح جامع فرودگاهی مفهومی از ساخت و توسعه نهایی یک فرودگاه خاص میباشد. طرح ساخت و توسعه مزبور در برگیرنده محدوده کاملی از کاربریهای هوانوردی و غیرهوانوردی فرودگاه و همچنین چگونگی کاربری زمینهای اطراف آن میباشد. طرح جامع فرودگاه مهرآباد ارائه دهنده ترکیب نموداری سیستم و توجیهات فنی، حمل و نقلی و اقتصادیاین فرودگاه است طرح جامع با هدف مدرنیزه کردن فرودگاه موجودبا استفاده از ظرفیت حداکثری امکانات واراضی فرودگاهی است که اکنون در تصرف می باشد ودر طرح جامع باید واگذار گردد . بازنگری طرح جامع فرودگاه در راستاي جهت دهي به توسعه آتي و امكان ايجاد توسعه پايدار، منطقي و سودمند در داخل محدوده اراضي فرودگاه، تهيه ميگردد. ارائه طرح جامع برای هر فرودگاه، نقشه راه مدیر فرودگاه به جهت توسعه آینده فرودگاه میباشد. در بازنگری طرح اولیه مواردی که پس از ارائه طرح جامع برای فرودگاه به وجود آمده است مطرح ودر راستای اجرایی شدن در حال انجام می باشد .
۳) افزایش ظرفیت فرودگاهی مهرآباد در ترمینالها ولند ساید
در طی سه سال گذشته اقدامات این فرودگاه در خصوص افزایش ظرفیت در حوزه فرودگاهی بشرح ذیل صورت پذیرفته است .
- نوسازی وبهره برداری از cip ترمینال ۱
- بهسازی وبهره برداری از ترمینال یک به منظور کاهش بار ترافیکی تردد مسافرین در ترمینالهای دیگر فرودگاه
- تخریب ترمینال ۵ حج (با انتقال پروازهای حج به امام ) واستفاده از این ترمینال به منظور افزایش محل پارک خودرو
- ساخت پارکینگ طبقاتی مقابل ترمینال ۱و۲ با گنجایش پارک بیش از ۲۷۰۰ خودرو
- اصلاح هندسی محاوط مقابل ترمینالها ومسیر دسترسی مسافرین به ترمینالها در ترمینال ۱و۲ وهمچنین ۴و۶
- توسعه وبهسازی طبقه دوم ترمینال یک به منظور استقرار وتمرکز دفاتر اداری شرکت های هواپیمایی
- تجمیه اماکن تجاری وتشکیل بازارچه های متمرکز به منظور نظارت بیشتر در ارائه خدمات وزیبایی بصری وهمچنین دسترسی راحت مسافرین به نیازهای تجاری
۴) افزایش ضریب ایمنی وامنیتی واستاندارد سازی خدمات هوانوردی
- توسعه اپرون شرقی فرودگاه (پارکینگ هواپیما) با افزایش ظرفیت پارک ۱۲ هواپیماورسیدن به موقعیت ۵۴ پارک
- توسعه تاکسی وی ها جهت اتصال باند پروازی
- پروژه بروز رسانی اطلاعات DMS اتوماسیون رادار ریتیون و تغییر توپولوژی و همچنین پروژه تخصیص زمان ( slot ) براي پروازهاي خروجي و سامانه اعلام شماره موقیعت پارک هواپیما (Stand)
- نوسازی و ساماندهی تجهیزات و امکانات هندلینگ کننده ها
- تهیه و تدوین و تصویب طرح امنیتی فرودگاهی
- پیاده سازی مدیریت اپرون در فرودگاه مهرآباد
- تهیه تدوین و تصویب آیین نامه های طرح اضطرای،دو سالانه فرودگاه وهمچنین نظامنامه فرودگاهی و دستورالعمل سیستم مدیریت ایمنی(SMSM)
- افزایش گیت وی ها وایکس ری ها جدید در حوزه های بازرسی امنیتی
- اجرای مانور امینتی در راستای تمرین نیروهای امینتی برای جلوگیری از تهدیدها با هماهنگی سپاه حفاظت وپلیس فرودگاه
- رفع معارضین سطوح پروازی
- تخریب ساختمان پست برق ۲۹ قدیم وگسترش جاده های وتسطیح دسترسی ایرساید
- نصب چراغهای اپروچ وتقرب
۵) اقدامات اجرایی در جهت جذب سرمایه گذاری و طراحی ترمینال ۸۰ هزار متر مربعی
مهرآباد فرودگاهی ۷۰ ساله است و زمانی که ساخته شد، در اطراف آن هیچگونه ساختمانی نبود، اما به تدریج در اطراف فرودگاه شهرسازی شد و امروز این فرودگاه کمتر محل توسعه دارد.
ترمینال ۸۰ هزار مترمربعی در مهرآباد در مرحله مطالعه است که پس از اجرای این ترمینال، برخی از ترمینالهای موجود در آن تجمیع میشوند.
۶) پروژه بزرگ بهسازی باند بتونی ۲۹ راست فرودگاه مهرآباد
کاهش ریسک وافزایش ایمنی پروازها ورفع موانع پروازی در سطوح پروازی مهرآباد با بهسازی ونوسازی باند ۲۹ راست شکل گرفت .
روسازی کامل باند ۲۹ راست فرودگاه مهرآباد پس از ۴۰ سال با سازه بتنی مطابق با استانداردهای جهانی و صرف بیش از ۱۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار، فرودگاه مهرآباد دارای دو باند پروازی به حدود ۴ کیلومتر است باند ۲۹ چپ فرودگاه مهرآباد ۴ هزار و ۳۰ متر و باند ۲۹ راست نیز با همان متراژ است.
با انجام مناقصات بهسازی و روسازی ، این پروژه با اجرای عملیات بهسازی و روسازی باند ۲۹ پروازی راست و تاکسی وی های ارتباطی، اجرای زهکشهای سطحی و زیرسطحی ، اصلاح استریپها و اجرای عملیات سیول و رک سیستم روشنایی در فرودگاه مهرآباد درنیمه دوم سال ۹۴ کلید خورد .
در کنار عملیات عمرانی باند ۲۹ همزمان حدود ۴ پروژه مهم در فرودگاه مهرآباد انجام شد که به طور مختصر می توان به اجرای روشنائی باند ، نصب چراغهای اپروچ وتقرب ، احداث ساختمان پست برق ۲۹ ، ورفع موانع پروازی اشاره نمود .
۷) اقدامات اجرایی در جهت نوسازی سیستم های ماشین آلات فرودگاهی
- نوسازی ۳ دستگاه خودروی آتش نشانی به سیستم های پیشرفته وروز دنیا
- نوسازی وخرید دودستگاه خورو مغناطیسی بمنظور ایمن سازی ورفع FOD سطوح پروازی
- نوسازی وخرید خوروهای برف روب وخرید یکدستگاه برف روب سطوح بتنی
- افزایش خورو مارشالر (هدایت زمینی هواپیما و خودرو روشنایی باند فرودگاه)
۸) تجهیزونوسازی زیر ساخت های تجهیزات CNS (ارتباطی ، ناوبری ، راداری )
- نوسازي، بهسازي و نصب راديوهاي آيكام ادارات ايمني زميني و ماشين آلات و FIDS
- نصب و راه اندازي عملياتي سيستم پخش خودكار اطلاعات فرودگاهي Farid ATIS
- نصب و راه اندازي ريكوردر جديد ATIS و جمع آوري ريكوردرهاي WordNet و HCLS۳۰۰۰
- بهينه سازي ارتباطات هات لاين با سنتر و فرودگاه حضرت امام (ره)
- پروگرام، نصب، راه اندازي و تحويل راديوترانكهاي جديد به مشتركين فرودگاه و شركتهاي هواپيمائي
- نصب و راه اندازي UPS سوم جهت سرويس دهي به سيستمهاي رادار آريا
- نوسازي فرستنده هاي برج و اپروچ در ايستگاه فرستنده
- اختصاص و نصب راديو براي اپروچ مهرآباد در فرودگاه امام (ره) جهت پوشش دهي مناسبتر و بهتر ناحيه PAXID
- ساخت سيستم تنظيم ديتاست اتوماسيون ريتيون DMS
- ايجاد سرويس تنظيم ساعت جهاني (NTP Service)سيستمهاي سايت رادار و اتوماسيون ريتيون
- اجراي طرح بروزرساني توپولوژي اتوماسيون ريتيون از BUS به STAR
- اجراي طرح OVERHALL سيستم روتاري جوينت آنتن سايت رادار ريتيون
- تعمير منابع تغذيه سوييچينگ و آمپلي فايرهاي فرستنده رادار پرايمري ريتيون
- اجراي طرح ساخت مبدل استريپ پرينتر جهت اتوماسيون ريتيون
- ايجاد و تغيير اساسي ساختار سيمولاتور تقرب پرواز فرودگاه مهرآباد
- اجراي طرح راه اندازي سيستم ماهواره اي VSAT جهت سايت رادار ريتيون
- نصب دستگاه NDB MARY درايستگاه هوانوردي رودشور
- نصب دستگاه هاي NDB JD-۵۰۰ در ايستگاهاي هوانوردي ورامين وكهريزك
- خرید و تحویل ۲۰ عدد دستگاه فلز یاب دستی به یگان پلیس و سپاه فرودگاه
- نصب و راهاندازی ۷ دستگاه X-RAY و همچنین ۷ دستگاه GATE WAY در ترمینالهای فرودگاه مهرآباد
۹) بروزرسانی سیستم لایتینگ (روشنایی) سطوح پروازی
فرودگاه مهرآباد برای برقراری پروازها از باند بتنی اقدامات لازم جهت بهره برداری از باند ۲۹راست را انجام داده است از جمله آماده سازی زیر ساخت های این پروژه بعد از اتمام باند بتنی فعالیتی مضاعف برای عملیاتی بزرگ را می طلبید لذا برای نصب و راه اندازی روشنایی باند با انجام زیر ساخت های فنی ومهندسی باند بتنی با عملیاتی از قبیل کاترزنی،کرگیری،زدن کانکشن باند و کابل های ثانویه واولیه ، بتن ریزی چراغ ها ،سیلندر گذاری ، نصب چراغ وهمچنین به منظور انجام روشنایی دو طرف باند به طول ۸۴۰۰ متر ونیز تاکسی وی های مربوطه وتجهیز سیویل ورک کابل کشی شده است البته شایان ذکر می باشد که میزان کابل کشی بالغ بر ۱۰۰ کیلومتر است .وروشنایی باند به طور کامل عملیاتی گردید .
۱۰) نوسازی سیستم مکانیکال فرودگاه مهراباد
- ۴ دستگاه موتور برق kvv۱۰۰۰
- ۴ دستگاه چیلر ۲۵۰ تن ،۴۰۰ تن و ۶۰۰۰
- ۱۵ دستگاه هواساز ترمینال ها
- ۱۰ دستگاه پکیج ۲۰ تا ۴۰ تن در ترمینال ها
- هوشمند سازی کنتورهای برق فرودگاه مهرآباد
در پایان به منظور امکان سنجی شرایط بهتر در فرودگاه مهرآباد سند توسعه فرودگاه مهرآباد در سال ۹۶ تدوین گردید .
فرودگاه مهرآباد به علت عدم توجه در سالهای ماضی ، با بیش از ظرفیت خود در حال خدمت رسانی بوده است،بگونه ای که این اقدام فراتر از ظرفیت بعضا تبعات ایمنی را در پی خواهد داشت ، با توجه به آینده پیش روی صنعت و تحولات بوجود آمده و لزوم تعریف فرصت و ظرفیت های جدید حمل و نقل هوایی با انجام مطالعات کارشناسی در فرودگاه مهراباد چند گلوگاه اصلی شناسایی شده است که می تواند در صورت عدم توجه لازمو کافی و بموقع ، این فرصت را به چالش تبدیل کند.
این گلوگاه ها در بخشهای مختلف فرودگاهی شناسایی و به عنوان سند توسعه فرودگاه مهرآباد تدوین گردید./