شناسهٔ خبر: 5143 - سرویس استان‌ها

وجود ۵۳۱ هکتار سکونتگاه غیر رسمی و بیش از ۱۱۰۰ هکتار بافت فرسوده در لرستان

بافت فرسوده مدیرکل راه و شهرسازی استان لرستان از وجود ۵۳۱ هکتار سکونتگاه غیر رسمی در استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومي اداره كل راه و شهرسازی استان لرستان، مهندس شهرام ملکی در جلسه شهرداران و روسای شوراهای شهرهای استان با اشاره به اینکه شهرهای لرستان از نظر جمعیت به چهار دسته تقسیم شده‌اند، اظهار داشت: شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر، ۲۵ تا ۱۰۰ هزار نفر، ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار نفر و بالای ۲۰۰ هزار نفر دسته بندی شهرهای لرستان است.

وی با بیان اینکه ۱۶ نقطه شهری لرستان جمعیت کمتر از ۲۵ هزار نفر را دارد، عنوان کرد: این شهرها ۶۴ درصد کل نقاط شهری و ۴.۳ درصد جمعیت شهری را شامل می‌شوند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان لرستان با اشاره به اینکه هفت نقطه شهری استان جمعیت بین ۲۵ تا ۱۰۰ هزار نفر را دارد، گفت: این میزان ۲۸ درصد کل نقاط شهری و ۴۱ درصد جمعیت شهری استان را شامل می شود.

مهندس ملکی با بیان اینکه شهری بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار نفر جمعیت در استان وجود ندارد، گفت: شهرهای خرم آباد و بروجرد در دسته شهرهای با بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت قرار دارند.

وی افزود: این شهرها هشت درصد کل نقاط شهری و ۵۴.۷ درصد کل جمعیت شهری را شامل می‌شوند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان لرستان با اشاره به اینکه برای تهیه طرح‌های تفصیلی ۶ شهر استان پیگیری صورت گرفته است، اظهار داشت: این طرح ها نیازمند به اعتبار بوده و لازم است در این رابطه به شهرداری ها کمک شود.

مهندس ملکی با بیان اینکه طرح‌های جامع ناحیه‌ای برای شهرهای استان تهیه شده است، گفت: در این رابطه شهرهای لرستان به چهار ناحیه تقسیم شده‌اند که طرح‌های مربوط به دو ناحیه تصویب و ابلاغ شده‌اند.

وی افزود: طرح های جامع ناحیه‌ای دو ناحیه دیگر که شامل شهرهای خرم آباد، پلدختر و کوهدشت می‌شود هنوز کامل نشده و در دفتر برنامه‌ریزی شهری درحال پیگیری هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان لرستان با اشاره به اینکه در رابطه با کمیسیون ماده ۵ تعداد ۳۳ جلسه برگزار شده است، گفت: تعداد ۵۲۴ پرونده به این کمیسیون ارجاع شده که ۲۹۱ مورد آن بنا به دلایل قانونی بررسی شده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه هزار و ۱۳۲ هکتار بافت فرسوده در استان وجود دارد، اظهار داشت: در این رابطه برای تعداد ۹ شهر طرح تفصیلی تهیه شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان لرستان با بیان اینکه وسعت سکونتگاه‌های غیررسمی در استان ۵۳۱ هکتار است، گفت: طرح‌های مربوط به ۲۲ محله در این رابطه تهیه شده که پنج محله در اولویت کاری قرار دارند.

ملکی یادآور شد: کمیته سیما و منظر شهری نیز در استان تشکیل شده است./