شناسهٔ خبر: 51474 - سرویس ریلی

با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس راه آهن جمهوری آذربایجان:

پروژه ریلی آستارا- آستارا به بهره‌برداری رسید/ سرمایه‌گذاری ۶۰ میلیون دلاری برای این پروژه

افتتاح پروژه آستارا- آستارا با هدف تکمیل کریدور ریلی شمال به جنوب و جنوب به غرب طراحی شد و پیرو آن ۸.۵ کیلومتر خط ریلی در داخل خاک جمهوری آذربایجان و ۱.۵ کیلومتر خط ریلی در خاک ایران احداث شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی گیلان، با حضور خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور، جاوید قربان اف رئیس راه آهن جمهوری آذربایجان، سالاری استاندار گیلان، علی خاوری مدیرکل راه و شهرسازی گیلان و تنی چند از مدیران، پروژه ریلی «آستارا – آستارا» به بهره‌برداری رسید.

براساس این گزارش، خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور در جریان افتتاح پروژه ریلی «آستارا – آستارا» ضمن تبریک سال نو به مردم شریف ایران و خیرمقدم ویژه به آقای جاوید قربان اف رئیس راه آهن جمهوری آذربایجان گفت: امروز، روز تاریخی و بیاد ماندنی در شبکه حمل و نقل ریلی هم کشور جمهوری اسلامی ایران و هم جمهوری آذربایجان خواهد بود.

خادمی گفت: پروژه آستارا– آستارا با هدف تکمیل کریدور ریلی شمال به جنوب و جنوب به غرب طراحی شد و پیرو آن ۸.۵ کیلومتر خط ریلی در داخل خاک جمهوری آذربایجان و ۱.۵ کیلومتر خط ریلی در خاک ایران احداث شد.

وی افزود: این پروژه شامل احداث پل مرزی خط ریلی ایستگاه و همچنین ترمینال‌های تجاری است و در مجموع ۶۰ میلیون دلار سرمایه گذاری انجام خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور با اشاره به اینکه این کریدور موقعیت ارتباطی ایران را ارتقا خواهد داد، گفت: این مسیر ریلی، ایران را سمت جنوب به کشور‌های حاشیه خلیج فارس و هندوستان، پاکستان، افغانستان و از سمت شمال به روسیه و از سمت غرب به دریای سیاه وصل می‌کند.

خادمی تصریح کرد: اکنون مسیر دریایی در این محور به طول ۱۶ هزار کیلومتر در حال فعالیت است و با افتتاح این پروژه، جابه جایی بار از مسیر ۱۰ هزار کیلومتری امکان پذیر می‌شود.

به گفته وی، با راه اندازی این طرح ریلی، جابه جایی بار در مسیر دریایی که ۴۵ روزه زمان می‌برد با بهره گیری از مسیر ریلی به ۲۵ روز کاهش خواهد یافت و این مهم کاهش ۳۰ درصدی هزینه در حمل و نقل کالا را به همراه خواهد داشت.

خادمی با بیان اینکه ما در حال حاضر ۱۳ هزار کیلومتر مسیر ریلی در سطح کشور داریم و ۳۴۱۰ کیلومتر جدید در حال عملیات اجرایی و ۵ هزار کیلومتر راه آهن جدید در دست مطالعه داریم خاطرنشان کرد: یکی از اولویت‌های عمده کشور جمهوری اسلامی ایران توسعه شبکه ریلی است که هم توسط دولت و هم توسط مجلس شورای اسلامی پیگیری می‌گردد.

گفتنی است، همچنین امروز عملیات اجرایی انبار قلعه بارانداز راه آهن آستارا آغاز و ساختمان ترمینال مسافربری ایستگاه راه آهن آستارا هم افتتاح گردید.