شناسهٔ خبر: 51681 - سرویس ریلی

مدیرکل راه‌آهن خراسان خبر داد:

جابجایی بیش از ۸۰۷ هزار مسافر در راه‌آهن خراسان طی طرح نوروزی ۹۷/ حرکت ۹۸ درصد قطارها راس ساعت انجام شد/ افتتاح موزه راه‌آهن خراسان در ایام نوروز

قطار مشهد مدیرکل راه‌آهن خراسان گفت: از ۲۵ اسفند ۹۶ تا پایان پانزدهمین روز فروردین ماه سال جاری، ۸۰۷ هزار و ۱۶۰ مسافر در خطوط ریلی منطقه خراسان جا به جا شدند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته پنج درصد بیشتر شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی طبق پیش‌بینی‌های انجام شده در اداره کل راه‌اهن خراسان در طرح سفرهای نوروزی ۹۷ حدفاصل ۲۵ اسفندماه ۹۶ الی ۱۵ فروردین ۹۷ طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، باید روزانه ۹۸ رام قطار با ظرفیت ۴۰ هزار و ۳۵۸ نفر ظرفیت در هر شبانه‌روز از ۲۷ شهر به مقصد ایستگاه مشهد مقدس حرکت خود را آغاز می ‌کردند تا طبق پیش‌بینی‌ها بر این اساس ظرفیت جابجایی مسافر در نوروز ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد سه درصدی برخوردار شوند.

محمد هادی ضیایی مهر در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی پیشتر اعلام کرده‌بود که با انجام این اقدامات لازم، تأخیر حرکت قطار از مشهد به کمتر از ۳۵ ثانیه رسیده است و بر همین اساس ۹۶ درصد قطار‌ها رأس ساعت از مبدأ، حرکت خود را آغاز می‌کنند. در مقابل، میزان تأخیر قطارهای ورودی از مبادی ۲۷ گانه سراسر کشور به ایستگاه مشهد ۳۶ درصد کاهش یافته است.

اما طبق اعلام جدید مدیرکل راه‌آهن خراسان که در گفتگو با ایرنا مطرح شده؛ از ۲۵ اسفند سال گذشته تا پایان پانزدهمین روز فروردین ماه جاری ۸۰۷ هزار و ۱۶۰ مسافر در خطوط ریلی منطقه خراسان جا به جا شدند که در مقایسه با مدت مشابه پارسال پنج درصد بیشتر شده است.

وی افزود: این تعداد مسافر با هزار و ۹۶۰ رام قطار رفت و برگشت بین مشهد و ۲۸ شهر و مرکز استان در مسیرهای ریلی سراسری و محلی جا به جا شدند. همچنین حرکت ۹۸ درصد قطارها از مبدا راس ساعت بوده و متوسط تاخیر در ۲ درصد باقیمانده نیز کمتر از ۲۰ ثانیه است.

مدیرکل راه آهن خراسان به افتتاح نخستین موزه راه‌آهن در مشهد اشاره کرد و گفت: این موزه که تنها مجموعه موزهای راه آهن در کشور است روزانه پذیرای جمع زیادی از مسافران ایستگاه راه‌آهن در دو بخش سالن و باغموزه است.

وی در ادامه بیان داشت: اقلام این موزه شامل ۳۰۰ قطعه کوچک و بزرگ فنی، تجهیزات ریلی، وسایل ماموران راه آهن، انواع لوکوموتیو و کشندههای ریلی است که از ایستگاه‌های راه‌آهن مناطق مختلف کشور با تمهیدات فوق العاده ترافیکی و هزینه پنج میلیارد ریال به مشهد منتقل شدهاند.

گفتنی است؛ ۱۲ درصد از مجموع ۱۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر خطوط شبکه ریلی کشور معادل هزار و ۵۰۰ کیلومتر در خراسان رضوی قرار دارد. این استان بیشترین سهم و رتبه نخست جا به جایی مسافر را در ناوگان ریلی کشور به خود اختصاص داده است.

همچنین با تعامل شهرداری مشهد، نمایشگاه ویژه ایام نوروز در ایستگاه راه‌آهن مشهد پیش‌بینی شده که مقدمات آن شروع شده است. همچنین طبق تعامل و هماهنگی با استان قدس رضوی، یک وعده غذای متبرک حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) بین مسافران قطارها در ایام نوروز به‌صورت تصادفی (random) توزیع شد و در ایستگاه‌های مسیر مشهد هر سه نماز واجب به جماعت برگزار گردید.