شناسهٔ خبر: 51744 - سرویس استان‌ها

گزارش وضعيت تردد در نوروز ۹۷ در استان گيلان؛

افزایش ۲۵ درصدی سفرهای نوروزی و کاهش ۴ درصدی تلفات جاده‌ای/ فعاليت ۵۲۸ راهدار در ۲۵ راهدارخانه ثابت و سیار استان گيلان

جاده ترافیک مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان با اشاره به افزایش ۲۵ درصدي تردد در نوروز امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل گفت: طبق گزارش‌های دريافتي از ۴۲ دستگاه تردد شمار از ابتدای طرح نوروز در ۲۳ اسفند ۹۶ تا پایان پانزدهم فروردین ۹۷، یک‌میلیون و ۷۲۲ هزار و ۴۴۵ خودرو وارد و یک‌میلیون و ۷۱۶ هزار ۱۵۱ دستگاه خودرو از استان خارج شده است.

علی خاوری مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در تشریح اقدامات نوروزی در این استان اظهار کرد: در خصوص این طرح یکسری اقدامات پیش از نوروز انجام گرفت و طی جلسه‌های متعددی که برگزار شد برنامه‌ها بابت سفرها در آغاز سال جدید مشخص و شرح وظایف هریک از ارگان‌ها تعیین گردید.

وی افزود: در این طرح همه ارگان‌ها هماهنگی‌های خوبی با یکدیگر داشتند تا استان برای خدمت‌رسانی در سفرهای نوروزی در آمادگی کامل قرار داشته باشد. به‌عنوان مثال در بحث همکاری با پلیس‌راه و برای افزایش گشت‌ها، تمام دستگاه‌ها ازجمله خود اداره کل راه و شهرسازی استان ماشین در اختیار آن‌ها قرار داد. به‌جز این مواردی همچون روکش محورها و جاده‌های روستایی، استفاده از چند طرح موقت که کمک زیادی به کاهش ترافیک جاده‌ها داشت از دیگر طرح‌ها در ایام نوروز بود که اجرایی شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان در ادامه با اشاره به افزایش سفرهای نوروزی در این استان و همچنین کاهش تلفات در ایام نوروز در محورهای این استان گفت: خوشبختانه طبق آمارهای اعلامی رشد مطلوبی را ازنظر تردد خودروها در جاده‌ها شاهد بودیم.در خصوص امنیت جاده‌ها بر اساس اعلام صورت گرفته تا پایان چهاردهم فروردین شاهد کاهش ۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل بودیم که این می‌تواند نشان از عملکرد خوب مجموعه در این طرح باشد.

افزایش ۲۵ درصدی تردد در محورهاي استان

در همین رابطه، محمدرضا نازک‌کار، مدیرکل راهداری استان گیلان با اعلام رشد سفرها در ایام نوروز در این استان اظهار کرد: طبق گزارش‌های گرفته‌شده از ۴۲ دستگاه تردد شمار از ابتدای طرح نوروزی در ۲۳ اسفند ۹۶ تا پایان آن در پانزدهم فروردین ۹۷، یک‌میلیون و ۷۲۲ هزار و ۴۴۵ خودرو وارد و یک‌میلیون و ۷۱۶ هزار ۱۵۱ دستگاه خودرو خارج شده است.

وی ادامه داد: این آمار ازنظر درصدی ۲۰ درصد در ورود خودروها و ۲۹ درصد در خروج خودروها از استان، رشد را نشان می‌دهد که به‌طور میانگین در ورود و خروج شاهد افزایش ۲۵ درصدی در تردد خودروها در محورهای استان در مدت مشابه بوده‌ایم. در این میان بیشترین میزان ورودی مربوط به آزادراه قزوین – رشت با ثبت تردد ۷۲۵ هزار و ۳۴ خودرو و رامسر – چابکسر با ثبت ۶۰۶هزار ۶۴۷ خودرو بوده است.

نازک‌کار با اشاره به استقبال خوب مسافران نوروزی از حمل‌ونقل عمومی به آماری از سفرهای صورت گرفته با این ناوگان اشاره داشت و گفت: در ایام نوروز ۲۵۰ هزار و ۷۴۹ نفر طی ۳۷هزار و ۱۱۴ سفر از طریق ناوگان حمل‌ونقل عمومی جابه‌جا شدند. از این میزان ۴۵ درصد برون‌استانی و ۵۵ درصد درون استانی بود و بیشترین بهره‌وری از ناوگان از طریق اتوبوس‌ بوده است.

مدیرکل راهداری استان گیلان در پایان با اشاره به نفرات درگیر در طرح نوروزی در این مجموعه گفت: در ایام نوروز ۱۶ راهدارخانه ثابت، ۹ راهدارخانه سیار و ۱۶ اداره راهداری به‌صورت شبانه‌روزی آماده ارائه سرویس بودند و ۵۲۸ نفر به‌صورت کشیک در این ایام در طرح حضور داشتند. در این ایام تمام مراکز استان به‌خوبی آماده سرویس‌دهی بابت اسکان مسافران بودند و مشکلی از این بابت و ارائه سرویس به آن‌ها وجود نداشت.