شناسهٔ خبر: 51771 - سرویس ریلی

معاون مسافری راه‌آهن خبر داد:

سهم ۱۰.۸ درصدی راه‌آهن از جابجایی مسافران در نوروز ۹۷/ آغاز تولید ۱۱۵۰ واگن مسافری در داخل کشور

نشست خبری معاون مسافری راه‌آهن از سهم ۱۰.۸ درصدی راه‌آهن جابجایی کل مسافران نوروزی خبر داد و گفت: با تأکید بر نام‌گذاری سال ۹۷ از جانب مقام معظم رهبری عملیات تولید که از ۴۵۰ دستگاه واگن ریل‌باس با مشارکت شرکت کره جنوبی، ۵۰۰ دستگاه واگن مسافری بین‌شهری با مشارکت شرکتی از روسیه و ۲۰۰ دستگاه واگن بین‌شهری دیگر در قالب قرارداد پروژه راه‌آهن برقی تهران-مشهد با مشارکت بخش خصوصی ایران و تولید آن‌ها در داخل کشور در سال جاری آغاز خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی میرحسن موسوی امروز ۱۹ فروردین‌ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه به تشریح عملکرد راه‌آهن در بخش مسافری طی سال ۹۶ و مقایسه آن نسبت به سال ۹۵، ‌ آمار جابجایی مسافر در طرح نوروزی ۹۷ و مقایسه آن نسبت به مدت مشابه سال قبل و اقدامات انجام‌شده در راستای ارتقا کیفیت ناوگان و برنامه‌های سال ۹۷ پرداخت.

وی در ابتدا با اشاره به عملکرد راه‌آهن در بخش مسافری طی سال ۹۶ و مقایسه آن نسبت به سال ۹۵ اظهار داشت: شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده علی‌رغم اینکه در سال ۹۵، ۳۵۰ واگن با عمر بالای ۴۵ سال و در سال ۹۶ ۲۸۴ واگن با عمر بیش از ۳۰ سال از رده خارج شد. در مجموع با احتساب جابجایی ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ۶.۱ درصد نسبت به سال ۹۵ رشد داشته است.

معاون مسافری شرکت راه‌آهن افزود: ۱۸ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از عدد فوق مربوط به مسافران بین‌شهری و ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مربوط به قطارهای حومه‌ای است که در بخش بین‌شهری ۳.۱ درصد و در بخش حومه‌ای ۰.۲۵ درصد نسبت به سال ۹۵ رشد حاصل‌شده است.

موسوی در ادامه با اشاره به آمار جابجایی مسافر در ایام طرح نوروزی ۹۷ حد فاصل ۲۵ اسفندماه لغایت ۱۵ فروردین ۹۷ گفت: طی این مدت علاوه بر تدارک ۴ هزار و ۸۴۰ قطار و ۱ میلیون و ۸۷۳ هزار نفرصندلی ایجادی نسبت به ایام پیک سفرهای نوروزی سال گذشته با احتساب رشد ۱۵.۷ درصدی، قیمت بلیت قطارها افزایش نداشته است و خوشبختانه بیش ۱ میلیون ۸۵۷ هزار نفر مسافر از طریق قطار جابجا شد که نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد رشد داشته است.

وی در ادامه با توجه به تشکیل ستادهای نوروزی در مناطق راه‌آهن و ستاد مرکزی بیان داشت: حرکت قطار‌ها به‌صورت ۲۴ ساعته رسد شد و تأخیر حرکت از مبدأ قطار‌ها به زیر ۱۸ ثانیه رسید که نسبت به سال گذشته (۲۴ ثانیه) ۰.۲۵ ثانیه کاهش رخ‌داده است. همچنین در متوسط تأخیر قطارها در رسیدن به مقصد نیز از ۳۳ دقیقه در سال گذشته به کمتر از ۲۷ دقیقه رسید که ۱۸.۱۸ درصد بهبود یافته است.

معاون مسافری راه‌آهن از سهم ۱۰.۸ درصدی راه‌آهن جابجایی کل مسافران نوروزی خبر داد و گفت: بیشترین مسافر جابجا شده در نواحی تهران، ‌ خراسان، ‌ آذربایجان، شمال غرب و قم رخ‌داده است.

موسوی با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای ارتقا کیفیت خدمات مسافری نیز اظهار کرد: ۲۸۴ واگن مسافری با عمر بالای ۳۰ سال در سال ۹۶ از رده خارج شد و در مقابل ۶۱ واگن مسافری نو و بازسازی‌شده در حد نو در اسفندماه سال ۹۶ به ناوگان اضافه شد. همچنین ۷۵ واگن مسافری از جانب شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی مورد بازسازی قرار گرفت و تمامی منسوجات خواب مسافران و لباس‌های فورم خدمه قطار‌ها نو شد.

وی افزود: در راستای حقوق شهروندی سامانه تلفن گویای ۰۲۱۵۱۴۹ طی سال‌های گذشته راه‌اندازی شد که طی ایام پیک سفرهای نوروزی ۵۰ هزار و ۸۲۰ تماس با آن برقرار شد که نسبت به سال گذشته ۲۱.۵ درصد رشد و میزان انتقادات و شکایات از مجموع تماس‌های حاصل‌شده ۳۰ درصد کاهش داشته است.

معاون مسافری راه‌آهن خاطرنشان کرد: منشور حقوق شهروندی در تمامی واگن‌های مسافری نصب شد تا مسافران از حقوق خود آشنا شوند. به‌علاوه در طول مسیر‌ها از ۱۰ باب نمازخانه و سرویس بهداشتی به بهره‌برداری رسید. ۱۲ دستگاه پله‌برقی و دو دستگاه رمپ در ایستگاه راه‌آهن خراسان به بهره‌برداری رسید.

موسوی در ادامه بیان داشت: راه‌اندازی قطار کرمانشاه-مشهد، قطار فوق‌العاده در مسیر کرج-مشهد، یزد-مشهد، تهران-مشهد، تهران-بندرعباس، تهران-اهواز و همچنین قطار ترکیبی شهر کرد-مشهد در ایام نوروز به مسافران خدمت‌رسانی کردند.

معاون مسافری شرکت راه‌آهن با اشاره به استقبال مطلوب مردم از قطارهای گردشگری در ایام نوروز گفت: در طرح سفر‌های نوروزی ۹۷ قطار‌های گردشگری در ۸ مسیر تهران-سوادکوه، تهران-بیابانک، تبریز-رازی، تبریز-جلفا، اراک-چشمه بلاغ حک، اهواز-تنگه‌پنج، گرگان اینچه‌برون و گرگان-بندر ترکمن نسبت به جابجایی گردشگران فعالیت داشتند.

موسوی خاطرنشان کرد: همچنین بیست و چهارمین قطار گردشگری بین‌المللی در شامگاه ۱۴ فروردین‌ماه با گردشگرانی از کشورهای کانادا، انگلستان، استرالیا، دانمارک، ایتالیا، سنگاپور، پرو و مالزی وارد کشور شد تا از استان‌های خراسان رضوی، تهران، اصفهان، شیراز، یزد و کرمان بازدید کنند.

وی در بخش سوم با اشاره به برنامه‌ریزی راه‌آهن برای توسعه ناوگان مسافری با تأکید بر نام‌گذاری سال ۹۷ از جانب مقام معظم رهبری گفت: اقدامات قابل‌توجهی از طریق شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت‌های داخلی انجام‌گرفته است که از جمله آن می‌توان به تأمین مالی خرید ۴۵۰ دستگاه واگن ریل‌باس از کشور کره جنوبی با مشارکت شرکت خصوصی ایرانی، ۵۰۰ دستگاه واگن مسافری بین‌شهری با مشارکت شرکتی از روسیه و ۲۰۰ دستگاه واگن بین‌شهری دیگر در قالب قرارداد پروژه راه‌آهن برقی تهران-مشهد و تولید آن در داخل کشور در سال جاری عملیات تولید آن آغاز خواهد شد.

معاون مسافری شرکت راه آهن یادآور شد: به‌محض انجام تشریفات قانونی و تصویب شورای اقتصاد،  تولید واگن‌ها در داخل کشور شروع خواهد شد.