شناسهٔ خبر: 51782 - سرویس مسکن و شهرسازی

تابش در نشست رسانه‌ای بنیاد مسکن اعلام کرد:

تشریح عملکرد ۳۹ ساله بنیاد مسکن انقلاب اسلامی/ افزایش ۵ میلیون تومانی وام نوسازی و بهسازی مسکن روستایی/ دعوت از خبرنگاران برای بازدید از روند بازسازی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه

علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ضمن تشریح عملکرد ۳۹ ساله بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از خبرنگاران دعوت کرد تا بازدیدی از روند بازسازی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه داشته باشند و همچنین از افزایش ۵ میلیون تومانی وام نوسازی و بهسازی مسکن روستایی خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گزارشی از عملکرد ۳۹ ساله آن بنیاد را ارائه کرد و گفت: در برنامه عمران روستایی در سراسر کشور برای سال ۹۷ طرح بازنگری ۳۳ هزار  و ۴۴۸ روستا را در دستور کار داریم که همه آن‌ها پروسه طرح هادی را طی می‌کنند، خوشبختانه در تهیه طرح هادی و تسهیل آن به مرز ۱۰۰ درصدی رسیده‌ایم.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: در ۹۹۸ روستا طرح هادی روستایی در سال ۹۷ اجرا خواهد شد که هم‌اکنون ۳ هزار و ۵۲۰ روستا به صورت نیمه‌تمام طرح هادی در آن‌ها به اجرا درآمده است.

تابش همچنین از صدور ۳ میلیون و ۱۸۸ هزار سند خبر داد و گفت: در سال ۹۷، ۱۲۰ هزار سند صادر می‌کنیم، همچنین در سه سال اخیر واگذاری سند مالکیت برای ۱۹۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر بوده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در ارائه خدمات فنی و صدور پروانه ساختمانی تا کنون ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد خدمات فنی را از بنیاد مسکن دریافت کرده‌اند.

تابش گفت: در تهیه طرح برای بافت باارزش روستایی تا کنون ۸۴ طرح تهیه شده است و در نظر داریم در سال جاری ۳۹ طرح را تهیه کنیم، در بخش اجرا نیز در این موضوع در ۵۹ روستا عملیات اجرایی آغاز شده است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: بودجه عمران روستایی در سال ۹۶، ۱۹۱۲ میلیارد تومان بود که از این میزان ۶۰ درصد تخصیص داده شد و دریافتی از خزانه ۴۷ درصد بود، این روند در سال جاری ۲ هزار و ۱۷۹ میلیارد تومان رسیده است که امیدواریم در سال جدید ۱۰۰ درصد منابع را دریافت کنیم.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: در مجموع در طرح بهسازی و نوسازی مسکن روستایی یک میلیون و ۶۳۰ هزار واحد خاتمه یافته است و ۳۵۰ هزار واحد در حال اتمام داریم که رقم یک میلیون و ۶۳۰ هزار واحد با تسهیلات بالغ بر ۱۹ میلیارد تومان به سرانجام رسیده است.

تابش همچنین به روال سال‌های گذشته از بهسازی و نوسازی و مقاوم سازی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در سال جاری توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خبر داد و افزود: هر ساله از مصوبه سال قبل در سال جدید، استفاده می‌کنیم. این طرح باعث شده سازه‌های غیرمقاوم، مقاوم‌سازی شوند.

افزایش مقاوم‌سازی سازه‌های روستایی از ۷ به ۴۰ درصد در فاصله سال‌های ۸۴ تاکنون

وی یادآور شد: در سال ۸۴ تنها ۷ درصد سازه‌ها مقاوم بودند اما در حال حاضر به طور میانگین بیش از ۴۰ درصد سازه‌ها، مقاوم سازی شده اند که در برخی از شهرستان‌ها و استان‌ها رقم میانگین بالاتر است. به عنوان نمونه، در کرمان، سازه‌های روستایی ۵۸ درصد مقاوم‌سازی سازه‌ای را تجربه کردند.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: در سال ۹۶ از اعتبارات سال قبل، ۸۱ هزار واحد دارای طرح بهسازی عقد قرارداد داشتند که ۵۴ هزار واحد آن با اعتبار یکهزار میلیاردتومان اتمام یافتند.

تابش ضمن درخواست همکاری بیشتر بانک‌ها با بنیادمسکن انقلاب اسلامی برای طرح های اجرایی توسط این بنیاد، خاطرنشان کرد: در سال گذشته از ۲۰۰ هزار واحد مسکونی، ۷۸ هزار واحد تشکیل پرونده و معرفی به بانک شدند که از این میزان، ۴۱ هزار واحد عقد قرارداد با بانک داشتند.

اجرای طرح‌های بهسازی و نوسازی بنیاد مسکن با همکاری بانک‌های مسکن، سپه و تجارت

وی همکاری بانک‌ها را با بنیاد مسکن منوط به سه بانکِ مسکن، سپه و تجارت برشمرد و گفت: سال ۹۶ سال پرحادثه‌ای بود. بر اساس آمار، زلزله های بالای ۴ ریشتر در سال ۹۶، ۳۱۱ مورد گزارش شد که این رقم در سال ۹۵، ۱۲۳ و در سال ۹۴، ۱۲۰ زلزله بود.

تابش ادامه داد: بر اساس آمار، زلزله های بالای ۵ ریشتر در سال ۹۶، ۳۴ مورد، در سال ۹۵، ۳ و در سال ۹۴، ۷ مورد ثبت شد. همچنین زلزله بالای ۶ ریشتر در سال ۹۶، ۶ مورد، در سال ۹۵ و ۹۴ صفر مورد گزارش شد که در تمامی موارد عنوان شده بازسازی تمامی واحدهای آسیب‌دیده از زلزله بر اساس قانون برعهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.

تشریح آمار بازسازی‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، آماری از بازسازی‌ها نیز ارایه کرد و  گفت: در سال ۹۶ در ۱۴ استان بازسازی انجام شد که در مورد واحدهای مسکونی احداثی این رقم به ۷۹ هزار واحد و در مورد واحدهای مسکونی تعمیری به ۸۳ هزار واحد در سال ۹۶ رسید.

تابش افزود: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی دستگاهی است که در بازسازی ها مسئولیت دارد. از سال ۹۴ تا پایان ۹۶، ۲۴۶ هزار واحد مسکونی احداثی و تعمیری برآورد شد که از این میزان، ۱۰۲ هزار واحد آغاز شده و ۶۹ هزار واحد نیز به اتمام رسیده است.

وی ادامه داد: تسهیلات این میزان بازسازی‌ها نیز ۵ هزار میلیارد تومان بود که ۴۱۰۰ میلیارد تومان آن ابلاغی و ۱۱۰۰ میلیاردتومان آن بلاعوض بود که در مجموع فعالیت های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در بخش بازسازی مسکن روستایی قابل توجه بوده است.

این مقام مسئول همچنین از افزایش ۵ میلیون تومانی وام واحدهای مسکن روستایی از ۲۰ به ۲۵ میلیون تومان خبر داد و گفت: وام ۲۵ میلیون تومانی مسکن روستایی ابلاغ شده و به زودی نهایی می‌شود.