شناسهٔ خبر: 51975 - سرویس بنادر و دریانوردی

رئیس فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران مطرح کرد:

سرمایه‌گذاری مشترک بخش خصوصی ایران و قطر برای توسعه بنادر کشور/ جزیره نگین پایلوت سرمایه‌گذاری مشترک دو کشور

مسعود پل‌مه دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته گفت: سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه دریایی و بندری ایران به توسعه اقتصادی کشور کمک بسیار زیادی می‌کند و در این زمینه سازمان بنادر و دریانوردی همواره پیش‌قدم بوده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، مسعود پل‌مه درباره حضور هیات عالیرتبه وزارت حمل و نقل و سازمان بنادر قطر در ایران و بررسی پتانسیل های بنادر جنوبی کشور، افزود: برنامه مشخص قطر در حوزه حمل و نقل دریایی گسترش ترانزیت و بهبود صادرات مواد غذایی ایران و کشور ترکیه از فضای دریایی ایران است. این رویکرد مستلزم حضور موثر بخش های خصوصی دو کشور برای کاهش هزینه‌ها است.

وی خاطر نشان کرد: نکته مهم در استفاده بهینه از فرصت ایجاد شده با قطر، اتصال و جوینت شدن بخش خصوصی فعال و توانمند دو کشور برای اجرا و عملیاتی کردن تصمیم‌های کلان است.

 دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته با اشاره به تسهیل تجارت بین دو کشور به عنوان یکی از اهداف هیات قطری در بازدید از بنادر جنوب ایران، اظهار کرد: بخش خصوصی بازو اجرایی دولت‌ها است، لذا ایران و قطر هم باید شرایطی فراهم کنند تا این بخش فعال شود.

باید به سمت تجهیزات جدید برویم

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته در ادامه با اشاره به اهمیت سرمایه‌گذاری قطری‌ها در بنادر ایران، افزود: رویکرد ما در سرمایه‌گذاری بنادر باید به سمت استفاده از تجهیزات جدید و سیستم‌های هوشمند بندری باشیم و رفع نقاط ضعف مانند، کمبود فضا نباید در اولویت قرار گیرد.

وی همچنین با اشاره به اهداف سرمایه گذاری قطر در بنادر و پسکرانه های بندری ایران، خاطر نشان کرد: باید این اتفاق را به فال نیک گرفت؛ چراکه مهم‌ترین موضوع در حوزه سرمایه‌گذاری مدیریت نوین علمی ، عملیاتی و توانمندی مالی است که به نظر می‌رسد کشور قطر در این زمینه از مزیت‌های لازم برخوردار باشد.

 می‌توان اسکله‌ای را برای توسعه تجارت با قطر در نظر گرفت

پل مه با اعلام این که بندر بوشهر به عنوان پسکرانه و پشتیبان ظرفیت های دریایی قطر می تواند قلمداد شود ، پیشنهاد کرد:برای آنکه بتوان از فرصت ایجادشده در رابطه با قطر بهره بیشتری بود، می‌توان مدیریت کالاهای ارسالی و دریافتی از قطر را در یک اسکله و محوطه مشخص انجام داد.

پیشنهاد می‌کنیم قطری‌ها در جزیره "نگین" سرمایه‌گذاری کنند

وی با تاکید بر اینکه سرمایه گذاری در جزیره نگین بوشهر می تواند برای دو کشور ایران و قطر فرصت های بسیار خوبی را فراهم کند، افزود: با استفاده از سرمایه‌گذاری طرف قطری باید به سمت تبدیل بندر بوشهر به یک بندر کاملا هوشمند رفت  به گونه ای که تمام عملیات از ورود کشتی تا لحظه خروج کالا براساس روش‌های نوین لجستیکی مدیریت شود، هرچند توسعه  اسکله ها و لایروبی کانال را نباید فراموش کرد تا کشتی های با تناژ و درافت بالا در بندر پهلوگیری کنند.