شناسهٔ خبر: 52024 - سرویس جاده‌ای

مروری بر اخبار استان‌ها در هفته‌ای که گذشت:

کاهش ۷۰ درصدی تاخیر حرکت از مبدا قطار‌های قم در سال ۹۶/ جابجایی نزدیک به ۲۶ هزار مسافر در فرودگاه مازندران در ایام تعطیل/ هزینه ۳۲۵ میلیارد تومانی برای راه آهن میانه- تبریز

گزارش آخر هفته تشریح اقدامات نوروزی استان ها از زبان برخی مدیران راهداری، افزایش سفرهای نوروزی، رشد ترددهای دریایی در برخی استان ها و گزارش حمل و نقل هوایی در طرح های تهیه شده برای شروع سال ۹۷ از از مهمترین اخبار استان‌ها در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهم‌ترین اخبار استان‌ها طی یک هفته گذشته به شرح زیر اعلام شده است:

خراسان جنوبی

 مهدی گرجی معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان‌جنوبی گفت: طی سال گذشته ۲۶ هزار و ۱۳۴ دستگاه کامیون از پایانه‌مرزی ماهیرود خارج شدند.

وی یادآور شد: میزان افزایش تردد در سال ۹۶ نسبت به سال۹۵ در بحث صادرات ۶۵ درصد افزايش داشته است که عمده‌ترین کالاهای صادراتی از پایانه مرزی ترکیبات نفتی بوده است.

هرمزگان

احد شهریاری مدیر اداره بندر و دریانوردی کیش از رشد ۶۸ درصدی تخلیه و بارگیری كالاهای نفتی و غیر نفتی و افزایش چشمگیر ۱۶۳درصدی ترابری مسافران دریایی در جزیره مرجانی خلیج فارس خبر داد و گفت: طی یکسال گذشته، در مجموع سه میلیون و ۵۰۲ هزار و ۸۱۷ تن انواع کالای نفتی و غیر نفتی در این بندر تخلیه و بارگیری شد که در همسنجی به سال پیش از آن، افزایش ۶۸درصدی به ثبت رسید.

وی ادامه داد: از این میزان، سه میلیون و ۱۷۸ هزار و ۱۲ تن به کالای غیر نفتی با رشد ۷۶ درصدی و ۳۲۴ هزار و ۸۰۵ تن کالای نفتی با رشد ۱۳ درصدی اختصاص دارد.

اصفهان

حسن امجدی، مدیرکل فرودگاه‌های استان اصفهان  از انجام ۱۳۴۳ سورتی پرواز در بازه زمانی ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین در فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان خبر داد و گفت:  از این تعداد ۲۸۸ سورتی پرواز خارجی و ۱۰۵۵ سورتی پرواز داخلی بود.

امجدی تعداد کل مسافران نوروزی این فرودگاه را ۱۵۵ هزار و ۵۲۴ نفر اعلام کرد و افزود: در این مدت ۱۱۸ هزار و ۲۵۷ مسافر در مسیرهای داخلی و ۳۷ هزار و ۲۶۷ مسافر در مسیرهای بین المللی اعزام و پذیرش شدند.

زنجان

ایرج دست‌نشان، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان زنجان از افزایش ۱۵ درصدی تردد خودرو در جاده‌های مواصلاتی استان طی نوروز امسال نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داد و گفت: در طول ایام نوروز امسال تا پایان روز ۱۷ فروردین امسال، ۳ میلیون و ۱۴۴ هزار و ۸۶۱ تردد در جاده‌های مواصلاتی استان زنجان به ثبت رسیده است.

سیستان و بلوچستان

مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان از تردد ۳۵۳۳۲۳۰ وسیله نقلیه در محورهای مواصلاتی استان در طرح سفرهای نوروزی (۲۳ اسفند تا پایان روز ۱۵ فروردین) خبر داد.

علی خانقائی  گفت: از این میزان ۱۹۰۵۲۶ تردد از مبادی وردی به استان صورت گرفته که تردد ورودی استان نسبت به سال گذشته ۸ درصد افزایش داشته است، همچنین متوسط تردد ساعتی در محورهای استان ۱۱۰ وسیله نقلیه در ساعت و سرعت متوسط نیز ۸۲ کیلومتر بر ساعت در استان بوده است.

قم

‌مدیر کل راه آهن قم از جابجایی یک میلیون و ۹۳۸ هزار و ۱۰۴ مسافر در سال ۹۶ توسط اداره کل راه آهن قم خبر داد.

حسن اعتماد: فت: در مقایسه آمار جابجایی مسافر ۱۲ ماهه سال ۹۶ نسبت به ۱۲ ماهه سال ۹۵، با خروج بیش از ۹۸۵ هزار نفر نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۷ درصد رشد داشت که با ورود ۹۵۲ هزار مسافر رشد ۲۴ درصدی را شاهد بودیم.

وی بیان کرد: در اسفند ماه سال ۹۶ ایستگاه قم با جابجایی ۱۴۱ هزار و ۶۰۵ مسافر رتبه سوم را در بین مناطق راه آهن کشور دارد.

خوزستان

غلام عباس بهرامی نیا مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان خوزستان گفت: در سال ۹۶ بیش از ۳۸ میلیون و ۵۰۸ هزار تن کالا در استان خوزستان حمل شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۲ درصد افزایش داشته است.

بهرامی نیا در ادامه افزود: حمل این میزان بار توسط دو میلیون و یکصد و سی و هفت هزار دستگاه انواع ناوگان حمل‌و‌نقل باری از مراکز عمده بار استان از جمله بندر امام خمینی (ره)، کارخانجات سیمان و محصولات تولیدی و کشاورزی شهرستان‌ها بخصوص اهواز و دزفول به اقصی نقاط کشور صورت گرفته است.

مازندران

مدیرکل فرودگاه‎های استان مازندران از جابجایی نزدیک به ۲۶ هزار مسافر توسط ۲۹۰ پرواز در نوروز خبر داد.

سعداله وطنخواه گفت: از ۲۵ اسفند ۹۶ تا ۱۳ فروردین ۹۷، فرودگاه ساری با انجام ۱۷۲ پرواز ۲۰۶۱۷ مسافر، فرودگاه نوشهر با انجام ۴۶ پرواز ۲۸۶۸ مسافر و فرودگاه رامسر با انجام ۷۲ پرواز ۲۴۹۴ مسافر را اعزام و پذیرش کردهاند.

بوشهر

سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: میزان تردد‌های دریایی استان بوشهردر تعطیلات نوروز ۹۷ و در مقایسه با سال گذشته ۲۶ درصد افزایش داشته است.

نوراله اسعدی اظهار کرد: در طول اجرای طرح تسهیل تردد‌های دریایی که از ۲۴ اسفندماه سال گذشته آغاز و تا ۱۶ فرورین ماه جاری ادامه داشت، ۵۳۸ هزار و ۹۱۸ نفر در آب‌های استان بوشهر جابه جا شدند که از این تعداد ۴۸۹ هزار و ۶۴ نفر گردشگر و مابقی آن مسافر بودند.

اسعدی تاکید کرد: این میزان جابه جایی دریایی در حالی رقم خورد که کل تردد‌های دریایی استان بوشهر در تعطیلات نوروزی سال گذشته ۴۲۹ و ۷۷۲ نفر بود.

لرستان

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان گفت: در طرح نوروزی امسال، تردد ۹ میلیون و ۶۱۸ هزار و ۶۱۰ وسیله نقلیه در محورهای لرستان ثبت شد.

عباس شرفی مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان گفت: در قالب طرح نوروزی سال ۹۷ که از ۲۳ اسفند تا ۱۵ فروردین‌ماه ادامه داشت تردد ۹ میلیون و ۶۱۸ هزار و ۶۱۰ وسیله نقلیه در محورهای لرستان ثبت شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶.۳۰ درصد افزایش دارد.

اردبیل

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل از رشد ۴۵ درصدی ورود اتباع آذری به این استان در طول تعطیلات نوروزی خبر داد.

علی رحمتی با بیان اینکه از ۲۵ اسفند ماه سال گذشته تا ۱۵ فروردین امسال ۲۱ هزار و ۹۱۷ مسافر خارجی از مرز بیله سوار وارد استان شده است، افزود: در مقایسه با آمار ورودی مسافر در سال گذشته این رقم با رشد ۴۵ درصدی مواجه است که بیانگر استقبال آذری‌ها از اردبیل به عنوان یکی از مقاصد گردشگری است.

خراسان شمالی

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی گفت: در طرح نوروزی امسال، از ۲۴ اسفند ماه ۹۶ تا ۱۵ فروردین ماه امسال ۷۵۰ هزار و ۲۸ دستگاه وسیله نقلیه وارد استان شده است.

علی اصغر بدیعی مقدم اظهار کرد: شمار وسیله نقلیه که از مبادی شهرستان های استان وارد این خطه از کشور شده اند در مدت مشابه سال گذشته  ۶۵۹ هزار و ۱۹۹ دستگاه به ثبت رسیده است.

وی افزود: در بازه زمانی ۲۴ اسفند ماه ۹۶ تا ۱۵ فروردین ماه سالجاري  ۷۳۲ هزار و ۳۹ دستگاه وسیله نقلیه از استان خارج شده است که این رقم در مدت مشابه سال قبل  ۶۲۷ هزار و ۳۵۸ وسیله نقلیه گزارش شده بود.

فارس

ضا بدیعی فرد، مدیر کل فرودگاه‌های استان فارس تعداد کل پروازهای ورودی و خروجی فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب شیراز را در بازه زمانی ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ تا ۱۵ فروردین ۱۳۹۷، ۲۱۰۷ سورتی اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۱۸۴۸ سورتی داخلی و ۲۵۹ سورتی خارجی بودند. 

بدیعی فرد تعداد کل مسافرانی را که در ایام نوروز از طریق فرودگاه شهید دستغیب شیراز جابجا شدند ۲۱۹ هزار و ۶۳۰ نفر اعلام کرد که این رقم متشکل از ۱۸۳ هزار و ۷۷۸ مسافر داخلی و ۳۵ هزار ۸۵۲ مسافر خارجی است.

سمنان

سرپرست اداره کل حمل‌و‌نقل و پایانه‌های استان سمنان در تشریح اقدامات نوروز ۹۷ استان از افزایش ۱۲ درصدی تردد در ورودی‌های استان و رشد ۶ درصدی سفر با ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی خبر داد.

احسان منصور کیایی به تشریح اقدامات صورت گرفته در قالب این طرح پرداخت و گفت: استان سمنان به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود، نزدیکی به تهران، دارا بودن شبکه ارتباطی پیشرفته با استان‌های تهران، قم، خراسان رضوی، مازندران، اصفهان، گلستان و دارا بودن سهم عمده بزرگراه ثامن‌الحجج (ع) از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزود: در طی این مدت بیش از ۲۷۰۰۰ مورد تخلف رانندگی با استفاده از سامانه‌های ثبت تخلف در طرح نوروزی در جاده‌های استان ثبت شده و برای مرکز اجرائیات ناجا ارسال شده است.

مرکزی

علی زندی فر مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی گفت: ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر از استان مرکزی به دیگر نقاط کشور جابه جا شدند که این تعداد پارسال در قالب بیش از ۲۲۶ هزار سفر با اتوبوس، مینی بوس و سواری به نقاط مختلف کشور سفر کردند.

وی افزود: بیشترین مسافر جابه جا شده از استان مرکزی به تهران با یک میلیون و ۵۴ هزار نفر، قم با ۳۳۹ هزار نفر و اصفهان با ۱۱۲ هزار نفر بوده است.

البرز

تقی رضایی مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز با اشاره به تردد بیش از ۳۵ میلیون وسیله نقلیه در ایام نوروز گفت: استان البرز رتبه اول را در میزان تردد کسب کرده که براساس گزارش پلیس راه تعداد کشته‌های تصادفات جاده‌ای در نوروز ۹۷ با ۶۷ درصد کاهش روبرو شد. 

آذربایجان شرقی

رحیم شهرتی فر، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به تخصیص ۱.۱ برابری اعتبار به راه آهن میانه - تبریز گفت: پارسال ۳۲۵ میلیارد تومان برای تکمیل این طرح مهم ریلی استان هزینه شد.

وی اضافه کرد: با بهره برداری از این طرح و کاهش ۷ ساعته سفر به تهران از طریق راه آهن، گام مهمی در راستای تامین رفاه مردم آذربایجان شرقی برداشته می‌شود. 

خراسان رضوی

محمدباقر قاسم‌زاده، مدیرکل فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی تعداد کل پروازهای نوروزی این فرودگاه را ۳۶۹۹ سورتی اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۳۱۲۰ پرواز داخلی و ۵۷۹ پرواز خارجی بوده‌اند.

قاسم‌زاده ادامه داد: از تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ تا ۱۵ فروردین ۱۳۹۷، ۲۲۱ هزارو ۶۶۲ مسافر خروجی داخلی، ۲۲۱ هزار و ۳۷۸ مسافر ورودی داخلی، ۴۰ هزار و ۸۹۰ مسافر خروجی داخلی و ۴۰ هزار و ۷۴۹ مسافر ورودی خارجی در این فرودگاه اعزام و پذیرش شده‌اند. 

تهران

حسن عبدالملکی، معاون حمل ونقل اداره کل راهداری وحمل ونقل جاده‌ای استان تهران گفت: به همت فعالان حمل و نقل کالا و بار بیش از ۳۳ میلیون تن کالا سال گذشته در استان جابه‌جا شده است.

عبدالملکی افزود: این مقدار جابجایی کالا در مقایسه با سال ۹۵، ۶/۷ درصد افزایش جابجایی نشان را می‌دهد.