شناسهٔ خبر: 52060 - سرویس بنادر و دریانوردی

هرمزگان، مقصد پایانی سفر هیات قطری

تفاهم‌نامه پنج نفر از مقامات عالیرتبه وزارت حمل‌ونقل و سازمان بنادر و دریانوردی کشور قطر که از چند روز پیش سفر خود را به بنادر جنوبی کشور آغاز کرده بودند با حضور در استان هرمزگان از منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی به عنوان بزرگترین و مهم‌ترین بندر بازرگانی ایران بازدید کردند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، کاپیتان الخنجی رئیس سازمان بنادر قطر، حسن الهیل مشاور ارشد وزیر حمل‌ونقل و ارتباطات قطر، کاپیتان الیافعی مدیر بندر حمد، خالد النعیمی مدیر بندر الرویس و حمد الانصاری مدیر امور بین‌الملل وزارت حمل‌ونقل و ارتباطات کشور قطر از پایانه‌ها و اسکله‌های تخلیه و بارگیری کالای کانتینری، فله و نفتی بندر شهید رجایی و اراضی سرمایه‌گذاری در این بندر دیدن کرده و طی نشست مشترک با مدیران این بندر به گفتگو نشستند.

اله مراد عفیفی پور" مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان ضمن اشاره به وابستگی‌های فرهنگی و میراث‌های مشترک بین دو کشور اظهار داشت: آنچه از گذشته بین دوکشور وجود داشته پیوستگی‌ها و وابستگی‌های  دینی و اخلاقی بوده که مظاهر آن در ارتباط و تعلقات دو ملت تجلی‌یافته است .

 عفیفی پور گفت: مبادلات تجاری و اقتصادی دو همسایه از طریق دریا ریشه درگذشته‌های دور داشته و نشست‌های مشترک بین مقامات دریایی ایران و قطر توسعه‌دهنده این روابط دیرینه و تعمیم و گسترش روابط دریا محور را به همراه خواهد داشت.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با اشاره به ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های ایجادشده در بنادر استان هرمزگان اظهار داشت: این آمادگی در تمام حوزه‌ها وجود دارد تا با بررسی همکاری‌های مشترک در مسیر تسهیل مراودات تجاری، حضور سرمایه‌گذاران و بهره‌گیری از بسترهای ایجادشده در خشکی و دریا گام برداریم.

محمدامین صباغی زاده رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس با اشاره به مسیر کوتاه ایران و قطر همچنین ظرفیت‌های موجود بندری در استان هرمزگان  به‌عنوان قطب صادرات کشور گفت: برگزاری نشست تخصصی و دعوت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان همچنین بحث در رفع مسائل بانکی تجار کمک شایان را پیرامون گسترش مراودات تجاری دو کشور را خواهد کرد.

صباغی زاده افزایش حجم تجاری با کشور قطر، استفاده از ظرفیت‌های مشترک بندر شهید رجایی و بندر حمد قطر در توسعه روابط اقتصادی، ایجاد خطوط گردشگری ایران و قطر و همچنین برگزاری نشست‌های مشترک تجار و صاحبان کالا به شکل دوره‌ای در دو کشور را از مهم‌ترین برنامه‌های اتاق بازرگانی بندرعباس برشمرد.

   رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس از ایجاد خط گردشگری سلامت ایران و قطر سخن به میان آورد و گفت: خوشبختانه ایران در زمینه‌های پزشکی بسیار پیش رفته است ازاین‌رو مذاکراتی به‌منظور ایجاد خط گردشگری سلامت باهدف ارائه خدمات پزشکی صورت گرفته که به‌زودی شاهد راه‌اندازی این خط خواهیم بود.

صباغی زاده لحاظ نمودن تخفیفات ویژه در بنادر قطر را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین خواسته‌های تجار مطرح کرد و گفت: هرمزگان در بحث تولید مرکبات کشاورزی و مواد معدنی در این استان غنی است و بازنگری در تعرفه‌های بندری کمک شایانی در تسهیل  تجارت دریایی برای طرفین به همراه خواهد داشت .

کاپیتان عبدالله الخنجی؛ رئیس سازمان بنادر قطر هم در این نشست، گفت: بندر شهید رجایی چه به لحاظ موقعیت استراتژیک و چه از حیث ظرفیت و زیرساخت‌های ایجادشده یکی از مهم‌ترین بنادر منطقه است، قطعاً در آینده نزدیک تفاهنمامه های مشترک بندری بین بندر شهید رجایی و بندر حمد در راستای توسعه روابط بندری  منعقد خواهد شد.

الخنجی گفت: این همکاری‌های مشترک بندری پس از یک مطالعه کلی در بنادر دیگر ایران نیز صورت می‌گیرد و در گام نخست با توجه به پتانسیل‌های دریایی و بندری ایران با احصاء مشکلات مطروحه از سوی طرف ایرانی برای رفع موانع و تنگناها اقدام می‌شود .

  مقام ارشد دریایی و بندری قطر در پاسخ به تخفیفات بندری برای تجار ایرانی گفت: با توجه به ظرفیت‌های دریایی جمهوری اسلامی ایران و توسعه مبادلات در نظر است با تدوین سازوکاری جدید تعرفه‌ها به‌گونه‌ای باشد که به‌صرف دو طرف بوده  تا تجار و صاحبان کالا با خاطری آسوده و بدون دغدغه در بنادر حضور یابند.

شایان‌ذکر است، بندر شهید رجایی بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین بندر کانتینری ایران است که ۵۳ درصد صادرات و واردات، ۷۰ درصد ترانزیت و تخلیه و بارگیری بیش از ۸۰ درصد کالاهای کانتینری در سطح کل بنادر کشور را پشتیبانی می‌کند.

این بندر طی سالیان اخیر شاهد حضور گروه‌های تجاری و سرمایه‌گذاران بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی به‌منظور بررسی شرایط سرمایه‌گذاری در این بندر بوده است.

یادآور می‌شود، اوایل دی‌ماه سال ۹۶ "محمد راستاد" مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با همراهی معاون امور بندری این سازمان و تعدادی از مدیران شرکت‌های مختلف دولتی، خصوصی، کشتیرانی و صنایع تولیدی کشور، با سفر به پایتخت کشور قطر با وزیر حمل‌ونقل و ارتباطات و مدیران ارشد دولتی و خصوصی بنادر و دریانوردی این کشور دیدار و گفت وگو کردند.

در سفر مدیرعامل سازمان بنادر ایران به قطر، علاوه بر بحث و مذاکره در خصوص توسعه مناسبات و همکاری‌های تخصصی بندری و دریایی میان دو کشور، رفع موانع و مشکلات احتمالی موجود در جهت توسعه صادرات و ترانزیت کالا از بنادر جنوبی ایران به بنادر قطر مورد تأکید قرار گرفت.