شناسهٔ خبر: 52081 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان مطرح کرد:

ایجاد زیرساخت‌های لازم برای جذب گردشگر و توریست به استان اصفهان

حجت اله  غلامی مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: لازمه جذب گردشگران و توریست به استان اصفهان ایجاد زیرساخت‌های لازم است که احداث هتل یکی از مهمترین این زیرساخت‌هاست اما نه به هر قیمت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان، حجت اله غلامی مدیرکل راه و شهرسازی استان گفت: طرح آمایش سرزمین و آمایش استان مهمترین سند بالادستی است و به استناد همین طرح، استان اصفهان به عنوان یک استان گردشگری در نظر گرفته شده که شاخص‌ترین محور توسعه آن، گردشگری است و قاعدتاً برای اینکه بتوان استان اصفهان را به عنوان یک محور گردشگری تصویب نمود، لازمه آن فراهم نمودن زیرساخت‌های گردشگری است.

وی از جمله مهمترین زیرساخت‌های گردشگری را توسعه فرودگاه اصفهان، توسعه شبکه حمل‌ونقل و توسعه خطوط جاده‌ای و ریلی عنوان کرد و درباره اقدامات انجام شده در این خصوص گفت: در بخش توسعه فرودگاه که یکی از مهمترین بحث‌های آن توسعه گردشگری است اقداماتی در جهت توسعه آن انجام شده که از جمله احداث سالن پروازهای خارجی با پیشرفت ۷۰ درصد و همچنین توسعه فرودگاه به میزان ۴۰۰ هکتار است که در این زمینه توافقات لازم با وزارت دفاع توسط وزارت راه و شهرسازی انجام شده که با مشارکت شرکت فرانسوی در حال انجام است.

در بخش ایجاد شبکه حمل‌ونقل جاده‌ای نیز کریدور شمال – جنوب کشور در حال اجراست که بخشی از آن تا پایان امسال تکمیل و بخشی با مشارکت بخش خصوصی و به صورت آزادراهی انجام خواهد شد.

در بخش ریلی نیز فعالیت‌های خوبی انجام شده که هم توسعه ریلی و هم دوخطه نمودن شبکه ریلی در دستورکار است که تماماً اقدامات انجام شده در راستای فراهم نمودن زیرساخت‌های گردشگری در استان را فراهم خواهد کرد.

غلامی مهمترین بخش در توسعه گردشگری را احداث هتل در شهر اصفهان عنوان کرد و با حائز اهمیت دانستن آن گفت: در بخش جذب، استقرار و اسکان توریست و گردشگر، احداث هتل بسیار حائز اهمیت است که اصفهان به لحاظ شرایط و موقعیت خاص جغرافیایی و داشتن سابقه تاریخی و فرهنگی و دارا بودن آثار متعدی که در طول تاریخ توسط معماران و هنرمندان شکل گرفته دارای جذابیت خاصی است که باید هم در حفظ آن کوشا بود و هم زیرساخت‌های لازم را برای جذب گردشگران و افزایش زمان اقامت فراهم نمود.

وی با تأیید نقیصه کمبود هتل در استان و شهر اصفهان و با تأکید بر اینکه باید به سمت و سوی احداث هتل‌های مناسب در شهر جهت استقرار گردشگران پیش رویم و تمامی پتانسیل‌های موجود بالقوه را به بالفعل تبدیل کنیم، افزود: در سال‌های ۹۵ و ۹۶ با توجه به همکاری و تعامل خوبی که با شهرداری و میراث فرهنگی وجود داشته مجوز احداث ۳۳ هتل و مکان‌های گردشگری صادر شده که در مقایسه با سال‌های قبل، رشد کمی بالاتری را نشان می‌دهد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان تأکید کرد: با همه نیازی که به احداث هتل در این شهر وجود دارد اما این بدین معنا نیست که در هرکجا و به هر قیمتی نسبت به رفع این کمبود مجوز صادر شود چرا که در این رابطه نمی‌توان ضوابط طرح‌های جامع و تفصیلی را نادیده گرفت و با توجه به این ضوابط و وجود کمیسیون‌های مربوطه نمی‌توان آن‌ها را زیر پا گذاشت و برخلاف آن طرحی را تصویب و ابلاغ نمود.

وی افزود: قطعاً کسانی که به دنبال احداث هتل در حاشیه زاینده‌رود و در دامنه کوه طبیعی صفه که محل منحصر به فردی برای گردشگران است هستند در اصل چهره شهر را مخدوش نموده و سیما و منظر شهری را از بین خواهند برد و نباید اجازه این کار به آن‌ها داده شود.

غلامی پیشنهادانی هم برای مکان‌یابی احداث هتل داد و گفت: در شرق اصفهان، در محور تشریفاتی اصفهان یا محور جاده فرودگاه اصفهان، سپاهان شهر و در خیابان صفه در اراضی گل نرگس موقعیت‌های بسیار مناسبی ایجاد شده که سرمایه‌گذاران این حوزه می‌توانند جهت احداث هتل در این بخش‌ها اقدام نمایند ضمن آنکه در این راستا اقامتگاه‌های تاریخی و مهمانسراهایی به صورت موردی در سطح محلات ایجاد شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی در پایان هشدار داد: تصمیماتی که برخلاف ضوابط گرفته شود و به صورت مدیریتی اعمال شود در آینده نه‌ چندان دور مورد نقد و انتقاد صاحب‌نظران قرار خواهد گرفت و در آن هنگام هیچ پاسخ کارشناسی برای این‌گونه تصمیمات نداریم.

وی با خطاب قرار دادن مدیران و دلسوزانی که در استان در این راستا تلاش می‌نمایند، گفت: به همه عزیزان پیشنهاد می‌کنم برای اینکه دچار تصمیم‌گیری اشتباه برای شهر اصفهان نشوند حتماً باید با کارشناسان، صاحب‌نظران، اندیشمندان، دانشجویان و دانشگاهیان فعالی که در این عرصه وجود دارند مشورت کنند و به نقطه نظرات آن‌ها توجه شود تا تصمیماتی که گرفته می‌شود در آینده قابل دفاع باشد و تصمیمات مدیریتی بر تصمیمات کارشناسی غالب نشود.