شناسهٔ خبر: 52086 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راهداری استان اردبیل:

۱۸۰ کیلومتر روکش آسفالت اجرایی می‌شود/ رشد ۲۰ درصدی واردات، صادرات و ترانزیت از پایانه مرزی بیله‌سوار

بازدید مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اردبیل گفت: در بحث‌ ترمیم و روکش آسفالت جاده‌ها و محورهای مواصلاتی استان اردبیل در همه شهرستان‌ها ۱۸۰ کیلومتر عملیات اجرایی را شاهد هستیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اردبیل، علی رحمتی در نشست با خبرنگاران در جریان بازدید از پایانه مرزی بیله‌سوار اظهار کرد: در پایانه مرزی بیله‌سوار ۱۴ نهاد از جمله گمرک، استاندارد، قرنطینه دامی، میراث فرهنگی، بانک ملی، شرکت نفت و ... مستقر بوده و خدمات متنوعی را به مسافران، گردشگران و ترددکنندگان در مرز بیله‌سوار ارائه می‌دهند.

وی با اشاره به تقویت برنامه‌های سازمان راهداری در حوزه‌های مختلف اعم از مقوله راهداری، پایانه مرزی، کاهش تلفات جاده‌ای، حمل‌ونقل بار و مسافر و ... بیان کرد: فعالیت ما در هیچ فصل و ایامی محدود و متوقف نیست بلکه در طول سال به شکل مرتب برنامه‌های ما در بخش‌های مختلف به ویژه راهداری اعم از راهداری زمستانی، ایام تعطیلات نوروزی، ایام تابستان و ... انجام می‌شود.

جابجایی یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر با ناوگان عمومی در اردبیل

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اردبیل در ادامه سخنان خود به اجرای ۱۸۰ کیلومتر روکش آسفالت در تمام شهرستان‌ها و محورهای مواصلاتی مهم اشاره کرد و گفت: این کار در طول فعالیت راه و شهرسازی و راه و ترابری استان اردبیل بی‌سابقه است به طوری که قصد داریم در هر شهرستان ۱۸ کیلومتر روکش آسفالت انجام دهیم که با انتخاب پیمانکاران و مناقصه‌ای که برگزار می‌کنیم سعی در شروع عملیات اجرایی در فصل کاری داریم.

رحمتی بیان کرد: به رغم شرایط مالی نامناسب در سال گذشته ما استارت این کار را از سال گذشته زدیم و با جذب اعتبارات مناسب و در حد مکفی سعی داریم تا این پروژه‌ها را به سرانجام برسانیم.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اردبیل تصریح کرد: تردد کامیون، سواری و اتوبوس از طریق پایانه مرزی در ۱۲ ماهه سال گذشته نیز در حدود ۷۱ هزار و ۱۷۰ مورد تردد بوده که یک رشد ۱۸ درصدی را نیز در این بخش شاهد هستیم.

رحمتی به سه حوزه واردات، صادرات و ترانزیت به میزان ۶۳۰ هزار تن از پایانه مرزی بیله‌سوار اشاره کرد و افزود: در بخش واردات با ۱۰۷ درصد، صادرات ۲۴ درصد، ترانزیت ورودی ۱۵ درصد و ترانزیت خروجی ۱۱ درصد افزایش را شاهد بودیم به طوری که در مجموع ۲۰ درصد رشد به نسبت سال‌های گذشته اتفاق افتاده است.

وی مجموع ورودی مسافران را از طریق پایانه مرزی در یک سال گذشته بیش از یک میلیون نفر اعلام کرد و گفت: به نسبت ۵۰ به ۵۰ ورودی و خروجی را در این ترددها شاهد بودیم.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اردبیل در مورد جابجایی مسافر از طریق ناوگان عمومی در سطح استان بیان کرد: ما همه‌ساله به دلیل افزایش خودروهای شخصی و سواری با کاهش جابجایی مسافر از طریق ناوگان عمومی روبرو هستیم به گونه‌ای که در سال ۹۵ بیش از ۲ میلیون نفر و در سال ۹۶ نیز با کاهش ۶ درصدی جابجایی یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر از طریق ناوگان عمومی انجام شده است.

فعالیت ۶۰ سامانه ترددشمار در اردبیل

رحمتی عنوان کرد: ما در هر شهرستانی که با بزرگراه و جاده‌های دوبانده روبرو هستیم کشته‌ها و تلفات جاده‌ای به شدت کاهش پیدا می‌کند و اغلب در شمال استان تلفات جاده‌ای ما بالاست که با چهاربانده کردن این مسیرها از حوادث ناگوار جاده‌ای کاسته خواهد شد.

وی تخطی از سرعت مطمئنه و انحراف به چپ را علت تامه ۵۰ درصد تصادفات اعلام کرد و افزود: برخورد رخ به رخ در جاده‌های کم‌عرض و واژگونی براثر خواب‌آلودگی در بزرگراه‌ها عمده علل تصادفات در جاده‌های کم‌عرض و بزرگراه‌های ماست که امیدواریم همچنان وضعیت به گونه‌ای پیش برود که آمار تصادفات را دورقمی اعلام کنیم.

رحمتی اهمیت هوشمندسازی جاده‌ها، بحث کنترل و نظارت‌ها را در این حوزه یادآور شد و تصریح کرد: ما عملیات احداث سه پاسگاه را به انجام رساندیم به طوری که در محور اردبیل – سرچم و اردبیل – آستارا این پاسگاه‌ها تکمیل و افتتاح شده و در نیمه اول امسال پاسگاه گرمی – بیله‌سوار نیز تکمیل و افتتاح خواهد شد.