شناسهٔ خبر: 52121 - سرویس وزارتی

در دیدار آخوندی با نوادگان اقبال لاهوری و رئیس دانشگاه هنر پاكستان مطرح شد:

تأثیر چشمگیر اندیشه‌های علامه اقبال لاهوری در ایجاد صلح و وفاق در میان كشورهای اسلامی/ تأکید بر اهمیت برنامه‌های بازآفرینی و احیای بافت‌های واجد ارزش در پاكستان

ديدار وزیر راه و شهرسازی در طول سفر خود به پاکستان و انجام مذاکرات لازم در خصوص مباحث حمل و نقلی با نوادگان اقبال لاهوری و رئیس دانشگاه هنر پاكستان نیز دیدار و به گفتگو پرداخت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر خود به پاكستان و شهر لاهور از مدرسه و موزه علامه اقبال لاهوری  بازدید و سخنرانی كرد.

وزیر راه و شهرسازی در این دیدار كه نوادگان علامه اقبال نیز  حضور داشتند ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع خانواده علامه اقبال  و اشاره به جایگاه  ویژه  اندیشه‌ها و اشعار ایشان در جهان اسلام، فارسی‌زبانان و به ویژه ایرانیان و نقش آن در ایجاد صلح، اتحاد و همدلی میان مسلمانان ابراز امیدواری كرد میراث و اندیشه‌های علامه در ایجاد صلح و وفاق در میان كشورهای اسلامی و منطقه كه امروز دچار آشفتگی شده بیش از پیش اثرگذار باشد.

وی ضمن اشاره به اینكه افكار و اندیشه‌های علامه اقبال در پیش از انقلاب در ایران الهام‌بخش جریان انقلابی بود عنوان داشت: امروزه اشعار علامه اقبال در ایران بیشتر از پاكستان مورد بررسی قرار می‌گیرد و در مدارس كشور تدریس می‌شود.

دیدار رئیس دانشگاه هنر پاكستان و تنی جند از اساتید شهرسازی و معماری دانشگاه‌های پاكستان با وزیر راه و شهرسازی

در این دیدار كه در محل كنسولگری ج.ا. ایران در لاهور صورت گرفت ابتدا دكتر جعفری رئیس دانشگاه هنر پاكستان به ارائه گزارشی از دانشگاه هنر پاكستان، نحوه مشاركت آن در طرح‌ها و پروژه‌های مرمت ساختمان‌های تاریخی و همكاری بین‌المللی دانشگاه و همكاری با دانشگاه‌های سایر كشورها از جمله ج.ا. ایران در قالب تفاهمنامه‌های همكاری پرداخت.

وزیر راه و شهرسازی در این دیدار به برنامه‌های دولت در بازآفرینی شهری در ایران و تغییر رویكرد در بهسازی بافت‌های میانی و فرسوده شهری و سكونتگاه‌های غیر رسمی از رویكرد صرفا كالبدی به رویكرد كالبدی - اجتماعی - اقتصادی پرداخت و بیان کرد: پرداختن به فضاهای عمومی شهری با اهدف ارتقا كیفیت زندگی شهروندان یكی از مهمترین اهداف برنامه‌های بازآفرینی شهری به شمار می‌رود.

وی برنامه‌های بازآفرینی و احیای بافت‌های واجد ارزش در پاكستان را كه نمونه آن مرمت و احیای مسجد شاهی است را بسیار ارزشمند و پر اهمیت دانست.

در این دیدار پرفسور شهنواز و پرفسور وندال از اساتید معماری و شهرسازی پاكستان نیز حضور داشتند.

همچنین در این دیدار مقرر شد اساتید و دانشجویان شهرسازی  معماری با هدف تبادل تجارب در رویدادهای تخصصی كه در ۲ كشور برگزار می‌شود شركت نمایند./