شناسهٔ خبر: 52163 - سرویس جاده‌ای

در اولین جلسه گروه مروجان تغییر نگرش در حوزه حمل‌ونقل مطرح شد:

تغییر نگرش در حوزه حمل‌ونقل با ۲۰ موضوع محوری در سال ۹۷

جلسه نخستین جلسه گروه مروجان تغییر نگرش در حوزه حمل‌ونقل به ریاست معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در ساختمان شهید دادمان برگزار و ۲۰ موضوع محوری که باید در ۹۷ مورد توجه آحاد جامعه قرار گیرد نیز معرفی و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی نخستین جلسه گروه مروجان تغییر نگرش در حوزه حمل‌ونقل به ریاست مهرداد تقی زاده معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با حضور جمعی از مدیران کل و مشاوران این معاونت، نمایندگان شورای روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی و چند تن از فعالان حوزه رسانه‌های تخصصی حمل‌ونقل در ساختمان شهید دادمان برگزار شد.

تقی زاده در ابتدای جلسه اظهار داشت: پروژه‌‌های گسترده‌ای در بخش برون‌شهری و درون‌شهری در حال انجام است و تصمیمات متعددی مرتبط با حمل‌و‌نقل در درون و بیرون بخش اتخاذ می‌شود که حجم بزرگی از سرمایه را نیز به خود اختصاص می‌دهد.

وی با طرح یک سؤال کلیدی مبنی بر اینکه «آیا تمام اقدامات در دست انجام، اقدامات ضروری و مهمی هستند و نمی‌توان اولویت‌های پرثمرتر و نتیجه‌بخش دیگری در حمل‌ونقل درون و برون‌شهری را برگزید؟» گفت: با توجه به مشکلات و محدودیت‌های بودجه همواره باید دنبال مهم‌ترین و پرثمرترین بود. ازاین‌رو پاسخ من به این پرسش باعث تعجب همگان شود؛ بسیاری از اقدامات از اولویت برخوردار نیستند و می‌توان اقدامات اولویت‌دار دیگری را انجام داد.

وی افزود: حتی برخی از تصمیمات و فعالیت‌های در دست اقدام در درون و بیرون بخش نه‌تنها مشکلی را برطرف نمی‌کند بلکه باعث افزایش مشکلات هم می‌شود. به‌طوریکه‌ برخی از این اقدامات ۱۸۰ درجه با استانداردهای بین‌المللی متفاوت است؛ اما مبنی بر دلیل دلسوز نبودن و بی‌توجهی مسئولان نسبت به مردم کشور نیست؛ بلکه مشکلات بنا بر نگرش‌های غلطی است که در بسیاری از اذهان جامعه شکل گرفته و اقدامات نیز بر مبنای همان نگرش‌ها سال‌هاست که در حال رخ دادن است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تجربه فعالیت‌های حرفه‌ای خود در نهادها و سازمان‌های مختلف از شهرداری تهران و شرکت راه‌آهن تا وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: به‌طور مثال در زمینهٔ قیمت سوخت و خودرو در تمام کشورهای پیشرفته و درحال‌توسعه قیمت خودرو ارزان و هزینه استفاده آن بالاست، اما این مسئله در ایران کاملاً برعکس است.

تقی زاده تأکید کرد: همین مسئله باعث افزایش متوسط مصرف سوخت روزانه کشور از حدود ۵۰ میلیون به ۹۰ میلیون لیتر، افزایش آلودگی هوای شهرها، همچنین موجب اقدام کامیون‌ها و کشنده‌ها به حمل بار در مسافت‌های طولانی، مخاطره‌انگیز شدن تردد در جاده‌ها و در نهایت  باعث جلوگیری و ایجاد مانع بر سر توسعه حمل‌ونقل ریلی شده است.  

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه «برای جلوگیری از این اتفاقات باید تغییر نگرش صورت بگیرد» تصریح کرد: باید قیمت خودروها از سواری تا سنگین از تولید داخل گرفته تا وارداتی کاهش یابد و هزینه استفاده از آن به‌طور معقول و منطقی افزایش یابد که در صورت چین اتفاقی مردم اعتراض نمی‌کنند. در واقع اعتراض مردم در برابر اظهارات دولت برای افزایش همزمان قیمت سوخت و خودرو بوده است.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به لزوم نگرش در زمینهٔ پارکینگ‌ها نیز گفت: مردم تصور می‌کنند که افزایش ظرفیت پارکینگ‌ها موجب رفع پاره‌ای از مشکلات می‌شود، درحالی‌که طبق نگرش جهانی این دوره، تعدد پارکینگ‌ها به شکل رایگان، محرک استفاده از خودرو شخصی است.

تقی زاده یادآور شد: درزمینهٔ تغییر نگرش‌ها در نظر داریم ۲۰ موضوع را طی سال ۹۷ مطرح کرده تا مورد توجه آحاد جامعه همچون اساتید و متخصصان دانشگاهی حمل‌ونقل و شهرسازی، مدیران ارشد حمل‌ونقل و شهرسازی، جامعه شهرسازان، ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها، شوراهای عالی شهرسازی و ترابری و ترافیک، دانشجویان، اعضای هیئت دولت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، شهرداران و استانداران، صداوسیما و پلیس قرار گیرد و موجب همفکری مردم و مسئولان درزمینهٔ حمل‌ونقل شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ۲۰ موضوع تغییر نگرشی در حوزه حمل‌ونقل به شرح زیر است:
۱.  ترافیک و تردد در شهرهای حومه‌
۲.  قیمت خرید و هزینه استفاده از خودرو
۳.  مکان ایستگاه‌های راه‌آهن و پایانه‌ها و پارک‌سوارها
۴.  شهرسازی ریل‌پایه
۵.  توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی
۶.  پارکینگ
۷.  قطار‌های حومه‌ای
۸.  مترو نقش کلیدی سرفاصله و نظم و قابلیت اطمینان
۹.  حل مشکل آلودگی هوا
۱۰.  ایمنی راه‌ها
۱۱.   کمبود اتوبوس‌های درون‌شهری
۱۲.  توسعه دوچرخه‌سواری
۱۳.  فرهنگ‌سازی ترافیک
۱۴.  طرح زوج و فرد
۱۵.  مدیریت توسعه ترانزیت و نقش عوامل مرتبت با آن
۱۶.  کریدور کلید ترانزیت کشور
۱۷.  جذب سرمایه داخلی و خارجی
۱۸.  بنادر ریل‌پایه
۱۹.  الگوی موفق TOD
۲۰.  ارزیابی تأثیرات اجتماع- فرهنگی طرح‌ها و اقدامات

شایان‌ذکر است، جریان‌سازی موضوعات تغییر نگرش از طریق برنامه‌های چالشی رسانه ملی، رسانه‌های مکتوب، شبکه‌های اجتماعی مجازی، همچنین در قالب کنفرانس‌های خبری، کلیپ‌های تصویری، پیام‌های صوتی، مطالب نوشتاری، سمینار‌ها و کارگاه‌های آموزشی شکل خواهد گرفت.