شناسهٔ خبر: 52275 - سرویس بنادر و دریانوردی

در اجلاس کمیته حفظ محیط‌زیست دریایی مطرح شد:

بازنگری در قوانین بین‌المللی محیط‌زیست دریایی/ استقبال از پیشنهادات ایران

اجلاس نماینده ایران درسازمان بین‌المللی دریانوردی گفت: پیشنهادات ایران در اجلاس کمیته حفظ محیط‌زیست دریایی مورد استقبال شرکت‌کنندگان قرار گرفت و بنا شد در قوانین بین‌المللی محیط‌زیست دریایی تغییراتی صورت گیرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، ماندانا منصوریان در مورد اجلاس هفتاد و دومین اجلاس کمیته حفظ محیط زیست دریایی، افزود: در جریان برگزاری اجلاس یاد شده، سه کارگروه تخصصی اجرای الزامات مدیریت آب توازن کشتی‌ها، تدوین استراتژی کاهش گازهای گلخانه‌ای (GHG)  و اجرای الزامات کاهش آلودگی‌هوا و کارآیی انرژی تشکیل شد.

وی در مورد نتایج کارگروه های یاد شده در اجلاس هفتاد و دومین اجلاس کمیته حفظ محیط‌زیست دریایی (MEPC۷۲)، تصریح کرد: پیشنهادات هیات اعزامی ایران در این اجلاس مورد استقبال قرار گرفت و بنا شد بازنگری‌هایی در قوانین موجود  حفاظت‌دریایی صورت گیرد.

منصوریان با بیان اینکه هیات اعزامی ایران با مشارکت فعال در  کارگروه های تخصصی حفظ محیط زیست دریایی به دستاوردهای قابل‌توجهی دست یافت، متذکر شد: سند پیشنهادی ایران در مورد ثبت کارکرد پمپ‌ها در عملیات تبادل آب توازن کشتی‌ها با اتصال به سیستم موقعیت یاب جغرافیایی خودکار، با حمایت مرکز منطقه ای میمک و برخی کشورها تایید و به اجلاس بعدی کمیته (MEPC۷۳) ارجاع شد.

وی خاطرنشان کرد: در مبحث آلودگی هوا و کارایی انرژی، با توجه به الزام ضمیمه ششم کنوانسیون جلوگیری از آلودگی کشتی‌ها (مارپل) در مورد استفاده از سوخت کم گوگرد در کشتی ها از سال ۲۰۲۰، ایران بیانیه‌ای مبنی بر  به تعویق انداختن  زمان اجرای استفاده از گوگرد نیم درصد به منظور فرصت انطباق کشورها با تولید سوخت کم گوگرد توسط پالایشگاه‌ها عنوان کرد.

نماینده ایران در سازمان بین‌المللی دریانوردی گفت: در کارگروه کاهش گازهای گلخانه‌ای (GHG) ایران به اظهارنظر و حمایت از اصلاحات در متن استراتژی از جمله بررسی تاثیرات اجرا بر روی کشورها به خصوص کشورهای در حال توسعه پیش از اقدام و ارزیابی تاثیرات موارد مربوط به فاصله جغرافیایی دسترسی به دریا، مقرون به صرفه بودن و توسعه اجتماعی و اقتصادی پرداخت که مورد موافقت قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه هیات اعزامی بر مواضع خود مبنی بر عدم توافق با متن استراتژی در بخش تعیین زمان و میزان (درصد) کاهش گاز دی اکسیدکربن در کشتی‌ها تاکید کرد، اذعان داشت:کمیته MEPC۷۲ با چارچوب متن استراتژی موافقت کرد و مقرر شد در چهارمین کارگروه فنی کاهش گازهای گلخانه‌ای، متن استراتژی مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.

 اجلاس هفتاد و دومین اجلاس کمیته حفظ محیط زیست دریایی (MEPC۷۲) در لندن مقر سازمان بین المللی دریانوردی (IMO)، برگزار شد.