شناسهٔ خبر: 52286 - سرویس جاده‌ای

برگزاری همایش مدیران فنی شرکتها و موسسات مسافربری آذربایجان غربی

مهران قربانی همایش مدیران فنی شرکتها و موسسات مسافری استان آذربایجان غربی با حضور مدیرکل توسعه ایمنی راه و حریم سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی، مدیر کل توسعه ایمنی راه و حریم سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور در این همایش با اشاره به نکات ایمنی در زمان سفرهای جاده ای گفت: مدیران فنی باید در جهت حفظ جان مسافرین و جلوگیری از بروز خطرات احتمالی، تمامی نکات فنی و ایمنی سفر را چک و با جدیت دنبال کنند.

مهران قربانی افزود: رعایت نکردن و عدم توجه به کوچکترین مسایل ایمنی می تواند حوادث جبران ناپذیری را موجب شود و این امر بر حساسیت کار و رسالت مدیران فنی می افزاید.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان آذربایجان غربی نیز در این همایش با تاکید بر افزایش حساسیت مدیران فنی در کنترل ایمنی وسایل نقلیه عمومی مسافربری یادآور شد: مدیران فنی باید برای جلوگیری از حوادث جاده ای و حفظ جان مسافران با تمام وجود و وجدان کاری نسبت به رعایت کامل بخشنامه ها و آیین نامه ها اقدام و تمامی موارد ایمنی را رعایت نمایند.

عبدالحسین علی اکبری با بیان اینكه هیچ وسیله نقلیه نباید بدون حصول از ایمن بودن آن صورت وضعیت برای سفر بگیرد، یادآور شد: كلیه شركتها و موسسات دارای مدیران فنی باید بر اساس چك لیستی كه در اختیارشان قرار داده شده وظیفه نظارتی خود را انجام دهند.

معاون حمل و نقل اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی نیز در این همایش ضمن تاکید بر نظارت ایمنی ناوگان عمومی از سوی مدیران فنی با توجه به بخشنامه های ارسالی گفت: کلیه همکاران مسئول و فعال در این حوزه نیز باید برابر بخشنامه و آیین نامه ها بر روند کار مدیران فنی نظارت داشته باشند.

بهزاد برقی بازدید مستمر از پایانه های مسافربری، مراکز معاینه فنی، مراکز امداد خودرو را خواستار شد و بر نحوه چگونگی ارائه خدمات توسط شرکتهای مسافری و بر لباس فرم رانندگان و متصدیان شرکتها و نیز وضعیت بهداشتی تاکید کرد.

وی اضافه کرد: رسیدگی سریع به شکایات مسافران و مستند سازی اقدامات و نظارت های انجام شده در دستور کار قرار دارد و از پلیس راه نیز انتظار می رود تا با مراکز غیر مجاز و غیر رسمی امداد خودرو برخورد جدی و فوری داشته باشند.

معاون پلیس راه استان نیز در این همایش اعمال دقت و صرف وقت بیشتر برای رعایت کلیه قوانین ایمنی در اتوبوسهای بین شهری را توسط مدیران فنی خواستار شد و گفت: مواردی همچون نداشتن مشکل فنی وسیله نقلیه، داشتن کمربند ایمنی سالم ، داشتن مثلث خطر از مهمترین مواردی است که مدیران ایمنی باید به آنها توجه ویژه ای داشته باشند.

سرهنگ مشتاق افزود: رعایت نکات ایمنی ارزش و اعتبار شرکت را نزد مسافران ارتقاه داده و باعث ترغیب استفاده از ناوگان حمل و نقل آن شرکت نزد مسافران می شود. وی اضافه کرد: مدیران فنی باید در شرکتهای حمل و نقل حضور مستمر و دایمی داشته باشند چرا که وظیفه اصلی کنترل وسیله نقلیه بر عهده آنهاست و اگر چنانچه بخاطر کم کاری در نظارت باعث بروز حادثه ای برای وسیله نقلیه شوند بعنوان نخستین عامل باید پاسخگو باشند.

مشتاق به مدیران فنی هشدار داد گذاشتن مهر مدیر فنی در شرکتها موقع غیبتشان جهت استفاده سایر اعضای شرکت برای نظارت بر ایمنی وسیله نقلیه جرم محسوب شده و پیگرد قانونی دارد.

رئیس اداره ایمنی و ترافیک نیز در این همایش از شرکتهای حمل و نقل خواست حداقل امکانات را در وسیله نقلیه مانند کپسول آتش نشانی و جعبه کمک های اولیه قرار دهند.

فروغ فاریابی عمده مشکلات و تخلفات مشاهده شده در نظارت بر عملکرد مدیران فنی و شرکتهای حمل و نقل را عدم حضور مدیر فنی ، شکستگی شیسه جلو وسیله نقلیه ، وضعیت نامناسب لاستیک خودرو ، عدم گذاشتن چکش ایمنی در محل مناسب و قابل دسترسی دانست و تاکید کرد: مدیران شرکتها نسبت به ثبت و بایگانی چک لیست های مدیران فنی دقت و نظارت بیشتری داشته باشند چرا که عدم رعایت این کار یکی از بزرگترین کاستی های شرکت های حمل و نقل محسوب می شود.