شناسهٔ خبر: 52289 - سرویس ریلی

میرحسن موسوی مطرح کرد:

تشریح برنامه‌های سال ۹۷ راه‌آهن/ رشد ۶.۳ درصدی سفر شهروندان با ریل/ راه اندازی قطارهای حومه ای در کلانشهرها

میر حسن موسوی معاون مسافری راه‌آهن درباره توسعه قطارهای حومه‌ای گفت: در دولت دهم و یازدهم به این امر توجه جدی شد، همچنین تیمی را مامور کردیم تا در کلانشهرهایی مانند اصفهان، مشهد و سایر شهرهای بزرگ کشور تقاضای سفر حومه‌ای را شناسایی کنیم تا در این مسیرها قطارهای حومه‌ای ایجاد شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ریل نیوز، میرحسن موسوی در نشست تشریح برنامه‌های سال ۹۷ راه‌آهن که امروز ۲۹ فروردین‌ماه برگزار شد، اظهار کرد: در سال ۹۶، ۲۴ میلیون و ۴۵۰ هزار نفر از طریق ریلی سفر کردند که این میزان نسبت به سال ۹۵، ۶.۳ درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: در سال گذشته اقدامات بزرگی در راستای توسعه خطوط راه‌آهن و تجهیز آنها صورت گرفت؛ در حوزه توسعه خطوط حدود ۷۰۰ کیلومتر راه در مسیرهای مختلف ریل‌گذاری شد، همچنین قطارهای گردشگری در مسیرهای مختلف افزایش یافت.

موسوی با بیان اینکه ستاد خدمات نوروزی از آبان ماه فعالیت خود را در تهران اغاز کرد، افزود: در نوروز امسال بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از ۲۵ اسفند۹۶ تا ۱۵ فروردین ۹۷ از طریق ریلی جابه‌جا شدند که این میزان نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد رشد را شاهد بود.

معاون مسافری راه‌آهن تصریح کرد: میزان تاخیرها در این ایام از مبدا به کمتر از ۱۸ ثانیه و تاخیر در مقصد به ۲۷ دقیقه رسید، یکی دیگر از اقدامات در حوزه ریلی توسعه ایستگاه‌های بین راهی و نمازخانه‌ مسیرها بود.

وی درباره جبران خسارت به مسافران قطارهایی که بر اثر بارش برف سال گذشته در تهران تاخیر داشتند، گفت: دستور العمل جبران خسارت مشخص و قید شده است در صورتی که قصور از جانب راه‌آهن باشد مانند خرابی لوکوموتیو و مواردی از این دست، جبران خسارت باید از سوی راه‌آهن صورت گیرد، اما در صورتی که سیل، زلزله و عواملی از این دست رخ دهد باید دید که آیا راه‌آهن در تاخیر قطار مقصر بوده است یا نه.

وی ادامه داد: در صورتی که قطارها دارای تاخیر مدت‌دار باشند ۵۰ درصد وجه بلیت به آنها باز گردانده می‌شود، همچنین در این زمینه جریمه‌ای نیز پیش‌بینی کردیم، این در حالی است که از سال ۹۴ تاکنون هیچ افزایش قیمتی در حوزه ریلی نداشتیم و افزایش قیمت‌هایی که بعضا اعلام می‌شود ناشی از آن است که در ایام غیرپیک شرکت‌ها مجاز هستند تخفیفاتی را درنظر بگیرند.

موسوی در خصوص ارزیابی عملکرد راه‌آهن، بیان کرد: هرساله نظرسنجی جامعی از خدمات مختلف راه‌آهن از جمله میزان رضایت مسافران از سرویس‌های بین ‌راهی و ‌سرویس‌های درون قطار صورت می‌گیرد که امسال رتبه ما از ۷۰ به ۷۳ رسید، این ارزیابی توسط یکی از دانشگاه‌های معتبر تهران انجام می‌گیرد.

معاون مسافری راه‌آهن درباره توسعه قطارهای حومه‌ای گفت: در دولت دهم و یازدهم به این امر  توجه جدی شد، همچنین تیمی را مامور کردیم تا در کلانشهرهایی مانند اصفهان، مشهد و سایر شهرهای بزرگ کشور تقاضای سفر حومه‌ای را شناسایی کنیم تا در این مسیرها قطارهای حومه‌ای ایجاد شود.

وی درباره مسیرهایی که در سال ۹۷ به بهره‌برداری می‌رسند، گفت: بنا داریم در سال ۹۷ شهرهای رشت، ارومیه را به خط ریلی کشور متصل و در صورت وجود ظرفیت و تقاضا این مسیرها به مشهد متصل می‌شوند.

موسوی در خصوص قطارهای‌ بین‌المللی گفت: قطار مشهد- نخجوان در طول هفته دو روز به صورت رفت و برگشت تردد می‌کند، هم اکنون مذاکراتی انجام می‌گیرد تا قطار مشهد- عشق‌آباد راه‌اندازی شود، راه‌اندازی قطار تهران- استانبول در حال بررسی است و در صورت به توافق رسیدن با طرف مذاکره کننده این برنامه اجرایی می‌شود.

معاون مسافری راه‌آهن درباره قطار مشهد- کربلا گفت: موافقت‌های اولیه صورت گرفته است تا راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بخشی از مسیر را فاینانس کند در حال حاضر امکان سفر ریلی فقط در ۳۵ کیلومتر مسیر در خاک عراق وجود ندارد.