شناسهٔ خبر: 5237 - سرویس مسکن و شهرسازی

نریمان در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

مردم هیچ مبلغی برای مسکن مهر به دولت نمی‌پردازند/ افزایش قیمت نداریم/ میزان پیشرفت پروژ‌ه‌های مسکن مهر و آورده‌های مردمی

بازدید محسن نریمان از پایگاه خبری مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید به برخی ناگفته‌ها از مسکن مهر اشاره کرد و از پیشرفت ۸۶ درصدی پروژه‌ها خبر داد.

محسن نریمان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه در پروژه‌های مسکن مهر هیچ افزایش قیمتی نداریم و هیچ سودی از آورده‌های مردمی دریافت نمی‌کنیم ادامه داد: رقم‌های اعلام شده برای مسکن مهر قیمت تمام شده واحدهاست و دولت، مجلس و همچنین سایر بخش‌ها اعلام کرده‌اند که هزینه مسکن مهر باید از محل آورده‌های مردم و تسهیلات بانکی تامین شود. ضمن این‌که هزینه خدمات روبنایی مسکن مهر از جمله مدرسه، کلانتری، درمانگاه و غیره باید توسط دولت پرداخت شود.

نریمان اظهار کرد: شرکت عمران شهرهای جدید در پروژه‌های مسکن مهر از مردم هیچ پولی دریافت نمی‌کند و مردم هم هیچ مبلغی برای ساخت مسکن مهر به دولت نمی‌پردازند بلکه متقاضیان به حساب خودشان پول واریز می‌کنند و بانک نیز تسهیلات  را به حساب مردم واریز می‌کند. در واقع برای مواردی مانند نصب کابینت یا لوله‌کشی نباید از این مبالغ پولی صرف شود و اگر تخلفی در این زمینه روی دهد از طریق مراجع قانونی قابل پیگیری است زیرا پول بیت‌المال به بخش خصوصی وارد شده است. البته این پول‌ها را به هر طریق متقاضی باید پرداخت کند ولی ما در تلاشیم که وام ارزان قیمت چهار درصد و زمین رایگان ۹۹ ساله در اختیار متقاضیان قرار دهیم و این امتیازی است که دولت قانوناَ ارائه می‌دهد.

وی با بیان اینکه اگر حساب مردم خالی شود این حساب را هیچ‌کس نمی‌تواند پر کند گفت: هیچ راهی وجود ندارد و هیچ قانونی هم برای پر کردن این حساب نیست. عملاً اگر مردم اعتراض کنند کار متوقف می‌شود چون حساب خالی است. ما فقط روی درست صرف شدن پول مردم در امور ساخت و ساز مسکن مهر نظارت داریم؛ وگرنه همانطور که وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده ما در مسکن مهر وظیفه‌ای بیش از این نظارت نداریم. 

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در پاسخ به این سئوال که آیا از ابتدای طرح مسکن مهر هیچ بودجه دولتی به آن اختصاص نیافته است گفت: از ابتدای این طرح و در دولت نهم و دهم هیچ ردیف بودجه‌ای برای مسکن مهر در نظر گرفته نشد. تنها منبع مالی برای ساخت این واحدها، همان تسهیلات بانکی و زمین‌های ۹۹ ساله بود.

نریمان درباره پیشرفت فیزیکی پروژ‌ه‌های مسکن مهر به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: مسکن مهر در کل ۸۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته در حالیکه تاکنون کمتر از ۷۰ درصد از آورده‌های مردمی پرداخت شده است. در واقع ساخت و ساز مسکن مهر از آورده‌های مردمی جلوتر است و ما بیشتر از بانک تسهیلات گرفته‌ایم یعنی بانک باید در این مرحله ۸۶ درصد از تسهیلات را پرداخت می‌کرد اما درخواست کردیم ۹۰ درصد را اختصاص دهد و در این صورت پیمانکار بین ۱۰ تا ۱۵ درصد جلوتر خواهد بود که البته این روند در ساخت‌وساز طبیعی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: ما پیمانکاران را مجبور کردیم کار را بیش از آورده متقاضیان پیش ببرند و مسکن مهر جلوتر از آورده‌ها باشد. ما تسهیلات بانکی را ابتدا از ۱۸ میلیون تومان شروع کردیم و تا ۲۵ میلیون تومان جلو آمدیم تا اینکه برای کم کردن بار آورده‌های مردم و با پیگیری‌های وزارت راه و شهرسازی، تسهیلات از ۲۵ میلیون تومان به ۳۰ میلیون تومان افزایش یافت.

وی گفت: برای طرح‌های زیربنایی و روبنایی دولت به تازگی ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داد اما در گذشته این مسئله تلخ وجود داشت که از محل آورده‌های مردمی برای این امور صرف شود که خیلی عجیب بود. به عنوان مثال در پردیس از محل آورده مردمی پل و تونل ساخته شد و سقف قراردادهای مردمی را تا ۵۰ میلیون تومان برای تکمیل این خدمات باز گذاشته بودند.

نریمان تعداد واحدهای مسکن مهر را حدود دو میلیون اعلام کرد و درباره فروش اقساطی این واحدها بیان کرد: از این تعداد یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکن مهر به فروش اقساطی رسید که موفق عمل کردیم و تا ۹۰ درصد اقدامات‌مان را با موفقیت به سرانجام رساندیم اما در شهرهای جدید برنامه داریم که از راه فروش زمین‌ها این مشکلات را برطرف کنیم./