شناسهٔ خبر: 52444 - سرویس استان‌ها

نقصان محمدی مهمترین اقدامات سال ۹۶ را تشریح کرد؛

عملیاتی شدن آزادراه نطنز- یزد- انار/ راه‌اندازی واحد منطقه‌ای مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در استان یزد

محمد نقصان محمدی مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد با اشاره به عملیاتی شدن آزادراه نطنز- یزد- انار، مهمترین اقدامات و فعالیت‌های این اداره کل را در حوزه‌های مختلف تشریح کرد.

محمدرضا نقصان محمدی مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره اقدامات این اداره کل در حوزه ساخت و توسعه راه‌ها در سال ۹۶ اظهار کرد: یکی از این برنامه‌ها عملیاتی شدن آزادراه نطنز- یزد- انار به طول تقریبی ۴۸۳ کیلومتر است که بخشی از مسیر دسترسی کریدور شمال- جنوب است و در استان‌های اصفهان، یزد و کرمان واقع شده است.

وی با بیان اینکه این آزادراه از تقاطع بزرگراه بادرود– اردستان با آزادراه کاشان- نطنز آغاز و در پایان به بزرگراه انار– شهربابک در امتداد کنارگذر غربی شهر انار (کمربندی انار) متصل می‌شود، افزود: این پروژه به‌زودی در ۴ قطعه شامل قطعه اول از نطنز به نائین، قطعه دوم از نائین به اردکان، قطعه سوم از اردکان به مهریز و قطعه چهارم از مهریز به انار با مشارکت بخش خصوصی اجرا خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی یزد گفت: قرارداد اجرای آزادراه در قطعه اردکان به مهریز با سرمایه‌گذار منعقدشده و در سال جاری عملیات اجرایی آن شروع خواهد شد که در سایر قطعات نیز در حال عقد قرارداد هستیم.

وی با اشاره به بهره‌برداری قطعات اول و دوم باند دوم محور یزد- بافق به طول ۶۷ کیلومتر بیان کرد: ۲۰ کیلومتر از قطعه سوم نیز در زمستان ۹۵ به بهره‌برداری رسید و قطعه نهایی این محور به طول ۲۳ کیلومتر در دست اجرا است که با توجه به پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی این بخش، قسمتی از آن به طول ۱۲ کیلومتر در روزهای آتی به بهره‌برداری خواهد رسید و پیش‌بینی می‌شود مابقی مسیر نیز به‌زودی بطورکامل به بهره‌برداری برسد و موجب افزایش سطح ایمنی و کاهش تلفات جاده‌ای شود.

نقصان محمدی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی ۲۷ کیلومتر باقی‌مانده جاده ندوشن- ورزنه گفت: راه اصلی ندوشن– ورزنه، ارتباط استان یزد را به استان اصفهان برقرار می‌کند و باعث کاهش حدود ۴۰ کیلومتر از مسیر یزد به اصفهان می‌شود.

وی درباره تأمین اعتبار پروژه راه‌سازی بهاباد- دربند– نایبند بیان کرد: راه اصلی بهاباد- دربند به طول ۱۰۵ کیلومتر ارتباط استان‌های مرکزی و غربی کشور را با استان‌های شرقی برقرار می‌کند که احداث این محور باعث کاهش حدود ۵۰ کیلومتری ارتباط مذکور خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی یزد افزود: تکمیل این محور با سفر معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی، در دستور کار پیگیری این اداره کل قرار گرفت که با ایجاد این محور و اتصال شهرستان بهاباد به استان‌های همجوار شاهد رونق اقتصادی و رفع محرومیت خواهیم بود.

وی با اشاره به مطالعه پنج طرح عمرانی در سال ۹۶ گفت: احداث ۹۹ کیلومتر راه روستایی، احداث و بهره‌برداری قسمتی از بزرگراه یزد- بافق و بهسازی و زیرسازی برخی از محورهای استان از دیگر فعالیت‌های اداره راه و شهرسازی یزد در سال گذشته است.

تصویب طرح تفصیلی شهرهای استان یزد در سال ۹۶

نقصان محمدی درباره طرح‌های توسعه عمران شهری استان یزد نیز اظهار کرد: تصویب طرح تفصیلی اردکان و ابلاغ آن به شهرداری، پیگیری تصویب طرح تفصیلی میبد و ارجاع به کمیسیون ماده ۵، تصویب طرح تفصیلی یزد، ساماندهی و اصلاح روش‌ها در فرآیند کمیسیون‌های ماده ۵ یزد و شهرهای این استان در دستور کار قرار دارد.

وی در همین خصوص ادامه داد: کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی و ایجاد بخش ویژه در سایت اداره کل راه و شهرسازی استان یزد برای اطلاع‌رسانی عمومی و فرهنگ‌سازی در زمینه رعایت ضوابط و مقررات شهرسازی، همچنین امکان دسترسی افراد به اطلاعات طرح‌های مصوب توسعه و عمران استان در سایت اداره کل به باهدف اجرای قانون شهروندی و دسترسی آزاد به اطلاعات برای همگان مقدور است.

مدیرکل راه و شهرسازی یزد درباره عملیات عمرانی محدوده میدان بعثت در حوزه اداره عمران و بهسازی شهری گفت: در اجرای طرح مطالعه و بهسازی بافت‌های فرسوده شهری و با هدف شناسایی، حفظ، تقویت و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های کالبدی، اجتماعی، اقتصادی و محیطی اماکن و محدوده‌های تاریخی- فرهنگی شهرها در جهت احیاء، بهسازی و نوسازی محدوده‌ها و محله‌های هدف بازآفرینی طرح بدنه سازی و ارتقاء کیفیت فضایی میدان تاریخی شاه‌طهماسب (بعثت) در دستور کار قرار گرفت که این طرح با اعتباری بالغ بر ۸ میلیارد ریال اجرا شده است.

اختتامیه مسکن مهر در استان یزد 

وی با اشاره به اختتامیه طرح مسکن مهر در استان یزد در سال ۹۶ اظهار کرد: یزد دومین استان کشور است که موفق شد تا طرح مسکن مهر را با ۲۱ هزار و ۲۹ واحد شامل تعاونی مسکن مهر، سه‌جانبه، خودمالکین، اجاره‌داری ۵ ساله و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت به پایان برساند.

نقصان محمدی افزود: همچنین تعریف پروژه‌های مشارکتی ۵۴ و ۱۴۰ واحدی، تعریف طرح آماده‌سازی پروژه ۶۰ هکتاری و روستای شحنه، طراحی مسکن اجتماعی در بافت فرسوده و ناکارآمد شهری به‌صورت پایلوت کشوری، طراحی و اجرای سامانه نظارت عالیه (پایلوت کشوری)، برگزاری مسابقه طراحی المان شهری شهر یزد، تعریف پروژه مسکونی تجاری اداری صفائیه یزد، پروژه صندوق سرمایه‌گذاری مسکن و ساختمان، برگزاری ۶ جلسه کمیته بررسی طرح‌های آماده‌سازی زمین و یک جلسه کمیته بررسی و تصویب طرح‌های ساختمانی از دیگر فعالیت‌های بخش مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان یزد است.

وی درباره راه‌اندازی واحد منطقه‌ای مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در استان یزد گفت: با توجه به هماهنگی‌های به‌عمل‌آمده و شرایط اقلیمی منطقه و بر اساس بررسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی به لحاظ تولید مصالح باکیفیت در استان، مقرر شد واحد منطقه‌ای مذکور در استان یزد دایر شود؛ با راه‌اندازی این واحد در کنار دبیرخانه دائمی مبحث پنجم ساختمان در یزد می‌تواند موجبات مطالعات مصالح بومی، با تأکید بر خشت و به‌روزرسانی مبحث مرتبط با محوریت استان را فراهم کند.

مدیرکل راه و شهرسازی یزد اظهار کرد: در راستای ارتقای سطح کیفی نظارت بر ساخت‌وسازهای شهری، نرم‌افزار جامع نظارت عالیه، برای نخستین بار در کشور توسط اداره کل راه و شهرسازی استان یزد طراحی شد و هم‌اکنون در سطح کشور با محوریت استان یزد جهت نظارت عالیه ماده ۳۵ با اقبال ویژه‌ای در حال استفاده است.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون برنامه توسعه، اجرای ساختمان‌های دولتی و عمومی قوه مجریه بایستی توسط وزارت راه و شهرسازی صورت بگیرد، تصریح کرد: بر این اساس مدیریت فنی و اجرایی اداره کل راه و شهرسازی استان یزد احداث مجتمع اداری خاتم، مجتمع اداری ابرکوه، بخشداری مروست، کانون اصلاح و تربیت یزد، مرکز تحقیقات محیط‌زیست اردکان و تکمیل مجتمع فرهنگی هنری یزد در سال ۹۶ پیگیری شده و در حال اجرا است.

نقصان محمدی افزود: دو طرح عملیات تکمیلی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان صدوق و ساختمان فرهنگی و تبلیغی بافق و عملیات اجرایی مرکز شماره ۲ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مهریز نیز سال گذشته آغاز شده است و در مجموع این پروژه‌ها بین ۵ تا ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.