شناسهٔ خبر: 52548 - سرویس هوایی

مدیرکل فرودگاه بین‌المللی مهرآباد:

بهبود وضعیت زیرساخت عملیات هوانوردی اولیت اصلی مهرآباد است/ تاکید بر توسعه سطوح پروازی، نوسازی تجهیزات و بهسازی و بازسازی فرودگاه

صفی نیا مدیرکل فرودگاه بین‌المللی مهرآباد تهران بهبود وضعیت زیرساخت عملیات هوانوردی و فرودگاهی، توسعه سطوح پروازی، نوسازی تجهیزات عملیاتی و بهسازی و بازسازی فرودگاه را از جمله اولویت‌های خود برای افزایش راندمان این فرودگاه برشمرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، سی امین برنامه مهمان هفته میزبان میرسعید صفی نیا، مدیرکل فرودگاه مهرآباد بود. وی که حدود چهار ماه است در این سمت مشغول به فعالیت است، طرحهایی زیادی را برای توسعه و بهبود وضعیت خدمترسانی آن دنبال میکند. با هم گفتگوی کارشناس-مجری مهمان هفته با صفی نیا را میخوانیم:

جناب آقای صفینیا؛ این دومین باری است که در مهمان هفته میزبان شما هستیم ولی این بار در کسوت مدیرکل فرودگاه مهرآباد. شما به عنوان مدیری جدی شناخته میشوید. البته من پیش تر از همکارانتان سوال کردم و گفتند کار کردن برای آقای صفینیا بسیار ساده است زیرا به افراد اعتماد می‌کند و اختیار می‌دهد، نظر خودتان چیست؟

 اینکه آدم هم سخت کار کند و هم دوست داشتنی باشد، سخت است. صادقانه بگویم که کارکردن با من خیلی سخت است، زیرا اگر من مسئولیتی را داشته باشم، آن را جدی میگیرم و اگر آن مسئولیت من را راضی نکند، می‌گویم که این کار به درد من نمی‌خورد و من نمی‌توانم آن کار را انجام دهم.

انتخابتان به عنوان مدیرکل مهرآباد را چگونه ارزیابی میکنید؟

بارها گفته‌ام که من به خانه پدری برگشته‌ام. افتخار کاری من بود که با ابلاغ جناب مهندس رستمیان برای اولین بار معاون عملیات هوانوردی شدم. آن زمان وقتی همراه همکارانم کار می‌کردم، گاهی به آنها می گفتند که" بگویید رئیستان بیاید." همکارانم نیز میگفتند؛ همین کسی که کابل می‌کشد، خودش رئیس ماست!

 من در فرودگاههای یزد، کرمانشاه، مهرآباد و واحدهای ایمنی- زمینی و فنی کار کرده ام. مهرآباد محیط خوبی برای کار کردن است و من عاشق کار کردن در مهرآباد بودم و هستم اما با توجه به اینکه ۱۹سال فرودگاه داری کردم، شاید انتظار نداشتم که پس از ۱۰ سال کار کردن در ستاد، به من بگویند دوباره به مهرآباد بروم. با این وجود خوشحالم چون گفتم که به خانه پدری خودم برگشته ام.

حال و روز فرودگاه مهرآباد را چطور میبینید؟

ماهیت فرودگاه مهرآباد به عنوان فرودگاه پایتخت بر کسی پوشیده نیست. باید تلاش کنیم در مدت خدمت در این فرودگاه با استفاده از آموزش و تجربیات سالهای خدمت فرودگاهی و تجربه کارکنان متخصص و متعهد و استفاده از زیرساخت‌ها، خدمات ایمن با کیفیت و مناسبی را ارائه کنیم. من در سال ۱۳۷۰ کارمند عملیاتی مرکز کنترل در مهرآباد بودم و الان وقتی که بعد از ۲۷ سال به فرودگاه مهرآباد برگشتم، می‌بینم که با وجود نو شدن نسل‌ها همان مهر و محبت و همان محیط صمیمی در مهرآباد مانند گذشته است.

در این مدت چه اولویتی را در مدیریت خود به کار گرفتید؟

مهمترین کار، انجام اقداماتی است که در فرودگاه مهرآباد با ریسک همراه بود و با توجه به اینکه هر مدیری این خطر را نمیکرد، هشت سال روی زمین مانده بود.

فکر می‌کنید به خاطر همین ریسک پذیر بودن، انتخاب شدید؟

 دقیقا همین طور است. 

درباره طرحهایتان برای مهرآباد بگویید.

ابتدا باید روی زیرساخت‌های فرودگاه مهرآباد کار کنیم. زمانی که مدیرکل فنی بودم، روی زیرساخت‌های مکانیکال و الکتریکال فرودگاه مهرآباد کار کرده بودم اما اکنون در زمینه زیرساخت‌های ابنیه و عملیات هوانوردی واقعاً دچار مشکل هستیم. بنابراین اولین سیاست، بهبود وضعیت زیرساخت عملیات هوانوردی و فرودگاهی است. بحث دوم، توسعه سطوح پروازی است؛ نظیر موانع پروازی که داخل فرودگاه و در ایرساید داریم. به عنوان مثال، درباره پست ۲۹ فرودگاه مهرآباد باید بگویم که سیستم های الکتریکال سیستم پروازی، سیستم روشنایی باند، پست ۱۱ و  ۱۸ تا تاکسی وی و اپرون همه به پست باند ۲۹ می‌آید و با توجه به شرایط که دارد، کابلکشی این پست ریسک زیادی دارد که از ۲۰ سال پیش که آغاز شده بود و به نتیجه نرسیده بود تا اینکه الان همکاران ما در مهرآباد این کار را جمع کردند. سومین برنامه ما، بحث تجهیزات عملیاتی است. ما تجهیزات روشنایی باند ۲۹ چپ و تاکسی وی‌ها و پاپی‌ها را جابجا کردیم. فقط دو سیستم الکتریکال در داخل سطوح پروازی است و ما الان سیستم روشنایی باند ۲۹ چپ را خریداری کردیم. دو میلیارد تومان اعتبار برای ساینینگ‌ها در نظر گرفتیم. در مورد سیستم‌های هوانوردی الان کنسول برج مراقبت و بحث‌های مربوط به سیستم‌های ناوبری را باید انجام دهیم. پنجمین سیاست هم وضعیت ترافیک در ایرساید و لندساید است. تا چندی پیش از ترمینال ۴ و ۶ ترافیک خودروها تا جلوی ساختمان سازمان هواپیمایی کشوری میآمد و ما باید لاین سازی‌هایی را جلوی ترمینال ۶ انجام می‌دادیم و اداره فنی و یک مجموعه دیگر را خراب می‌کردیم. یکی از کارهای خوبی که اداره فنی انجام داد، بحث ایربریج‌های ترمینال ۱ و ۲ بود. آغاز و خرید آن برای زمانی بود که من مدیر فنی بودم و اکنون خوشبختانه دو تا از سیستم‌‌ها وارد شده است و  چهار ایربریج دیگر هم از گمرک ترخیص می‌شود. ما اکنون داریم روی بحث زیرساخت‌های فعلی کار می‌کنیم و نوسازی انجام می‌دهیم.

سیاست دیگر، بهسازی و بازسازی است یعنی ما نباید همین طور بنشینیم و منتظر نوسازی باشیم و روی امکاناتی که داریم کار نکنیم. در حالی که فرودگاه مهرآباد حداکثر ظرفیت ۹ میلیون مسافر را دارد، همکارانم ۱۷ میلیون و ۶۰۰ مسافر را در سال ۹۶ هندل کردند. به طور استاندارد برای هر مسافر ۱۵ متر مربع فضا از زمانی که از تاکسی پیاده می‌شود تا زمانی که به ایربریج فرودگاه وصل می‌شود، مساحت نیاز است یعنی فرودگاهی با ۸ یا ۹ میلیون ظرفیت، ۱۸ میلیون مسافر جابجا کرده است و این به معنی آن است که دو برابر از تجهیزات استفاده کردیم. البته من همین الان اعلام می‌کنم که فرودگاه مهرآباد ظرفیت بیش از ۱۸ میلیون مسافر را ندارد.

آیا ضرب العجلی برای افزایش ظرفیت زیرساخت‌ها در نظر دارید؟

ما قبل از عید امسال ۱۳ پوزیشن به پارک پوزیشن‌های فرودگاه مهرآباد اضافه و تجهیزات سطوح پروازی را نوسازی کردیم. من بدون برنامهریزی حرف نمی زنم و حدود پنج پروژه را هر شش ماه تعریف می‌کنم، اعتبارش را مشخص و مجوز هیئت مدیره را هم می‌گیرم و کار را انجام می‌دهم و تمام می‌کنم.

با معظلاتی که خیلی به چشم نمی‌آید ولی گاهی آزاردهنده هستند، چه کار می کنید؟

سال‌های قبل در یک خبر خواندم که مهرآباد قبرستان هواپیماهای از رده خارج شده است. اتفاقا من همان اولین باری که به مهرآباد رفتم، نامه زدم که باید این هواپیماها را جمع کنید. البته من از همه همکارانی که قبل از من آنجا کار کردند، قدردانی و تشکر می‌کنم. این کار را مهندس رستمی(مدیرکل سابق مهرآباد) و دیگران آغاز کردند. برخی از من ناراحت شدند که چرا مهرآباد مثل بقیه فرودگاه‌ها با ما رفتار نمی‌کند. دلیل رفتار من هم پرترافیک بودن مهرآباد است. ما روزی ۲۵۰ پرواز داریم. این در حالی است که پروازهای نظامی را در این آمار محاسبه نکرده ام. خوشبختانه الان چند هواپیماهای زمینگیر شده را از مهرآباد بردند.

برای شرکتهای هواپیمایی شرایط خاصی گذاشتید که اگر اینها را ببرند، امکانات ویژه‌ای به آنها دهید؟

خیر، چون مدیر عملیاتی بر اساس سلیقه کار نمی‌کند بلکه بر اساس دستورالعمل کار می‌کند. وبر اساس انکس‌ها، نظام نامه‌ها، داکیومنتها و قوانین بین‌المللی کار می‌کند. به ایرلاینها گفتم که بر اساس تعداد پروازهایشان به آنها جای ماندن در آشیانه مهرآباد داده می شود. مثلاً اگر یک ایرلاینی ۱۰ پرواز دارد، لزومی ندارد شش هواپیمای آنها در مهرآباد باشد. می‌تواند یکی از فرودگاه‌ها را به صورت "بیس" انتخاب کند و دفتر خوابش آنجا باشد و ما دوتا پارک پوزیشن به آن می‌دهیم.

طبیعتاً نباید انتهای این داستان باز بماند.

بله. من انتهای این را می‌بندم. ما الان این طرح‌ را عملیاتی کرده ایم.

در پایان تمامی کارها به ویژه در حوزه ارتقای کیفیت خدمات فرودگاهی، باید مردم راضی و راضی‌تر باشند. راحت به مهرآباد بیایند و کارهایشان را انجام دهند و پرواز کنند و هنگام برگشت دردسری نداشته باشند. مثلا آمدن مترو اتفاق بزرگی در مهرآباد بود. برنامه شما برای ایجاد آرامش بیشتر برای مردم در فضای مهرآباد چیست؟

اولین بار که گفتم می‌خواهم مناقصه شش هزار چرخ دستی بگذارم، همه تعجب کردند و گفتند قیمت شش هزار چرخ دستی خیلی زیاد است. وقتی خواستم مناقصه سه هزار تا صندلی را بگذارم، کمی سخت بود. ما هر روز به این موضوع فکر می‌کنیم که چکار کنیم تا خدمات مسافری بهتر و روانتر باشد. حداقل مردم بگویند ما مشکلی نداشتیم. عید امسال این اتفاق در مهرآباد افتاد. چهار موضوع ساده مردم را اذیت می‌کرد. اولین موضوع، پاسخگو نبودن ایرلاین‌ها در برابر تأخیر پروازها بود. ما قبل از اسفندماه جلسه‌ای را تشکیل دادیم و ۱۶ ایرلاین را دعوت کردیم و ضوابط و دستورالعمل را برای آنها تعریف کردیم. گفتیم که یک میز پاسخگوی تأخیر پرواز بگذارید. نماینده ایرلاین پشت کانتر می‌رفت و به مردم پاسخگو بود. اندازه زیادی از تأخیرات را در بهمن و اسفند و حتی فروردین ماه کم کردیم. بحث چرخ دستی هم حل شد. بحث بعدی درباره ترافیک بود. یک سری آدم جلوی ترمینال به عنوان مسافرکش می‌آمدند و این حضور، شکل زیبایی نداشت که الان اوضاع بهتر شده است. پلیس موظف شد که با افراد متخلف برخورد کند و دنبال این هستیم که جایی برای رانندگان سیستم های حمل و نقل اینترنتی در نظر بگیریم. سومین بحث، موضوع سرویس بهداشتی‌های بود که وضعیت آنها نیز اکنون بهتر شده است.

البته پارسال هم اقداماتی در این باره شده بود.

بله و اکنون وضعیت بهتر شده است. دیگر موضوع مهم، حضور مسئولان و شفافسازی و پاسخگویی صادقانه است. من خودم از ۲۴ اسفند تا ۹ فروردین کامل در فرودگاه مهرآباد حضور داشتم.

اتفاق خوب دیگری که به تازگی در فرودگاه مهرآباد رخ داد، صدور چهار سند تک برگ به مساحت بیش از ۸۱ هکتار زمین فرودگاه مهرآباد بود. چقدر در این زمینه فعالیت کردید؟

معاون بازرگانی و اقتصادی دو ماه تا دو ماه و نیم و اداره حقوقی شرکت حدود دو ماه دنبال این قضیه بودند. ما در بحث مالی و اعتباری خیلی در مهرآباد وقت گذاشتیم. واقعا همکاران تلاش کردند. البته از آقای رفیعی و مجموعه ایشان هم قدردانی می‌کنم. الان هم برای تعداد دیگری از املاک فرودگاه مهرآباد وارد مذاکره شدهایم. 

شما تازه به مهرآباد رفته بودید که شرایط جوی نامناسبی ایجاد شد، برف و یخبندان همه جا را گرفت و خبرها حاکی از تلاش بسیار فرودگاهیان برای ایجاد زمینه نشست و برخاست پروازها داشت. یکی از خبرنگاران که برای مصاحبه روی باند رفته بود، می‌گفت که تا به حال آنقدر سردم نشده بود. توجه رسانه‌ها به فرودگاه جلب شده بود. به نظر خیلی از افراد، مهرآباد سربلند بیرون آمد. از آن بحران برایمان حرف بزنید.

همکارانم در مهرآباد وظایفشان را که در مقابل خدا و مردم داشتند، انجام دادند. دکتر آخوندی این برف را حادثه ملی نامید. همکاران مهرآباد در این حادثه من را شرمنده تلاش خودشان کردند. من یک هفته در فرودگاه بودم. طی ۲۴ ساعت بچه‌های ما ۲۰ بار باند را  برفروبی کنند و دو میلیون و ۵۰۰ هزار متر مربع برف جمع کردند.

میرسعید صفینیا در ادامه به پرسشهای کوتاه چنین پاسخ داد:

وضعیت باند ۲۹ راست چگونه است؟

این باند کارش تمام شده و آماده است. اگر آقای الهینیا، سرپرست مدیریت ایمنی شرکت، تأیید کند، ما همین امشب پروازها را برقرار می کنیم.

چند سال از زمان خدمتتان باقی مانده است؟

۳۰ سال خدمت من تا پایان امسال تمام می‌شود و به امید خدا پنج سال دیگر هستم.

از نظر شما معضل شماره یک فرودگاه مهرآباد چیست؟

باید ظرفیت فعلی را دو برابر کنیم. لذا تا زمانی که ترمینال ۸۰ هزار متری را در مهرآباد نسازم، دست از سرش برنمی‌دارم.

چشمانداز شما برای مهرآباد چگونه است؟ منظورم این است که چه زمانی همه اقدامات لازم انجام میشود؟

در مهرآباد چنین اتفاقی نمی‌افتد. اینجا هرقدر کار کنی، باز هم کار هست. اگر پنج سال به من فرصت بدهند، طوری کار می کنم که تا پانزده بیست سال دیگر مهرآباد نیاز به کاری نداشته باشد.

مدیرکل فرودگاه مهرآباد همچنین به پرسشهای حاضران در برنامه مهمان هفته چنین پاسخ داد:

برفروبی زیر هواپیما برعهده کیست؟ آیا این معضل حل شد؟

ما هنوز در این باره بحث داریم. از نظر ما این کار بر عهده سازمان هواپیمایی کشوری و ایرلاین‌هاست. از فاصله یک متر بال هواپیما به جلوتر را ما باید انجام دهیم ولی شرکت‌های هواپیمایی فکر می‌کنند ما باید انجام دهیم.

احداث ترمینال ۸۰ هزار متری و تداوم خدماترسانی در مهرآباد چگونه خواهد بود؟

احداث این ترمینال در دست مطالعه است. بحث اصلی درباره ساختمان هواپیمایی کشوری بود. به محض اینکه ساختمان هواپیمایی کشوری از طرف شرکت به آنها تحویل شود و آنها جابجا شوند، ساختمان فعلی سازمان را خراب می‌کنیم و ترمینال ۶ هم جمع می‌شود ولی خدمترسانی دچار مشکل نمی‌شود. ما دنبال این هستیم که یک ترمینال برای پروازهای تأخیری داشته باشیم. بنابراین، این موضوع نیاز به برنامهریزی بیشتر دارد.

خیلی از کارکنان بویژه کارکنان خدمات و تسهیلات فرودگاهی در قالب قرارداد معین مشغول به کار هستند. آیا برنامه‌ای در قالب قانون خاص برای ارتقا و پیشرفت آنها دارید؟

اگر قانون خاص اجرا شود، ما قصد یکپارچهسازی داریم.