شناسهٔ خبر: 52567 - سرویس استان‌ها

با حضور مدیران و نمایندگان ارگان های دریایی و دیگر دست اندرکاران؛

خادمان سفرهای دریایی نوروز ۹۷ در هرمزگان تقدیر شدند/ همگرایی دستگاه ها، مشارکت مردم و همکاری رسانه ها؛ رمز موفقیت طرح نوروزی

مراسم آیین تجلیل از خادمان نوروز طرح تسهیل سفرهای دریایی سال ۹۷ استان هرمزگان با حضور جمعی از مقامات و دست اندرکاران این طرح در سالن همایش های ساختمان مرکزی بندر شهید رجایی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، در این آیین ویژه که حدود دو ساعت به طول انجامید، مدیران و نمایندگان ارگان های دریایی و دستگاه های خدمات رسان، مدیران بنادر مسافری و کارکنان بخش های مختلف حوزه دریایی و بندری، نمایندگان تعاونی های شناورهای مسافری و لندینگ کرافت ها و سایر دست اندرکاران طرح تسهیل سفرهای دریایی حضور داشتند.

"اله مراد عفیفی پور" مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در ابتدای این مراسم طی سخنانی از جایگاه ویژه استان هرمزگان به عنوان پایتخت سفرهای دریایی کشور اظهار داشت: در طرح نوروزی امسال که از ۱۵ اسفندماه آغاز و تا ۱۷ فروردین ادامه داشت، ۱۱۹ شناور مسافری و لندینگ کرافت با ظرفیت شش هزار و ۲۹۳ صندلی و  امکان حمل دو هزار و ۸۸۰ دستگاه خود حضور فعال و موثری داشتند که این ناوگان موفق شد طی مدت ۲۲ روز، چهار میلیون و ۳۲۹ هزار نفر سفر و  ۵۷۸ دستگاه خودرو را بدون سانحه جابجا کند.

وی از افزایش ۶ درصدی تعداد گردشگران دریایی در همسنجی با سال گذشته خبر داد و افزود: طی تعطیلات نوروزی امسال ۸۴۱ هزار نفر از گشت های تفریحی دریایی در برنامه سفر خود بهره مند شدند و علاوه بر این، حجم کل خودروهای مسافران دریایی که از طریق شناورهای لندینگ کرافت جابجا شده، ۳ درصد رشد داشته است.

عفیفی پور از ثبت ۱۱۶هزار سفر دریایی شناورهای مسافری و تفریحی بدون رخ دادن هیچ گونه سانحه ناگوار دریایی سخن به میان آورد و خاطرنشان کرد: در بحث جمع آوری آمار مربوط به سفرهای دریایی امسال نهایت تلاش خود را صرف کردیم تا با انجام اصلاح فرآیندها، ارقام و آمار واقعی تر، شفاف تر، بر مبنای بلیت های صادر شده و بدون لحاظ آمار تخمینی مربوط به گشت های تفریحی محاسبه شود.

این مقام مسئول گفت: در نوروز امسال بیش از ۳ هزار مورد خدمات مربوط به کنترل ترافیک دریایی از طریق مراکز VTS بنادر شهید رجایی، لنگه و کیش به شناورهای مسافری ارایه شد که نقش مهمی در انضباط بخشی و ایمنی سفرها داشت. همچنین بر اساس تجربه ۱۱ سال اخیر، استقرار کشتی حجاز ۶۶ به عنوان فرمانده در صحنه طرح نوروزی در آب های حدفاصل بین قشم بندرعباس نیز در همین زمینه بود است.

وی از حضور ۱۶ شناور خدماتی، ۲۲ شناور همیار ناجی، همچنین ۱۵ تیم غواصی،آمبولانس، آتش نشانی و هلال احمر و ۱۲ تیم بازرسی به عنوان بخش های پشتیبان این طرح سخن به میان آورد و افزود: ۲۸ دستگاه اجرایی در استان به عنوان اعضای کمیته حمل و نقل دریایی به ریاست اداره کل بنادر و دریانوردی پشتیبانی از سفرهای دریایی در ایام تعطیلات نوروز را بر عهده دارند.

عفیفی پور با اشاره به اقدامات جدید و کارهای نو در طرح نوروزی سال ۹۷ گفت: افتتاح دفتر ستاد با حضور وزیر راه ور اه شهرسازی، حضور پررنگ مدیرعامل و مقامات ارشد سازمان بنادر در مبادی مسافری و گردشگری استان، توسعه باجه ها و سامانه های بلیت فروشی الکترونیکی، الحاق سه شناور جدید به ناوگان و راه اندازی سامانه ۳۵۵۵ برای پاسخگویی مستمر به مسافران به عنوان بخشی از اقدامات متفاوت امسال می توان نام برد.

رییس کمیته حمل و نقل دریایی ستاد تسهیلات سفرهای دریایی نوروز ۹۷ استان هرمزگان در ادامه با اشاره به فعالیت گسترده سازمان بنادر برای رونق بخشی به گردشگری دریایی در راستای مسئولیت های اجتماعی، خاطرنشان کرد: طی دو ماه اخیر، ۹ فروند اسکله گردشگری با اعتباری ۵۲ میلیار ریال در جزایر قشم، هنگام، هرمز و خور آذینی سیریک با حضور وزیر راه و مسئولان سازمان بنادر به بهره برداری رسید که امسال با ایجاد زیرساخت های جدید شاهد رشد ۶ درصدی گشت های تفریحی در مبادی گردشگری استان بودیم.

وی تصریح کرد: بر اساس آمار و اطلاعات اعلام شده توسط سازمان گردشگری ایران، استان هرمزگان چهارمین استان کشور به لحاظ جذب مسافر و گردشگر در تعطیلات نوروزی ۹۷ اعلام شد که سفرهای دریایی سهم چشمگیری در دستیابی استان به این جایگاه داشته است.

عفیفی پور در پایان همگرایی دست اندرکاران بخش های مختلف ناوگان مسافرت های دریایی و تمامی ارگان های دخیل در ساماندهی سفرهای نوروزی از یک سو و مشارکت مردمی و همکاری رسانه های جمعی از سوی دیگر را به عنوان رمزهای موفقیت طرح نوروزی عنوان کرد.

در ادامه این مراسم، "اسماعیل مکی زاده" دبیر طرح تسهیل سفرهای دریایی نوروز ۹۷ به ارایه گزارشی مختصر از اقدامات و دستاوردهای این طرح پرداخت.

در بخش دیگری از این مراسم، با حضور مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، فرماندهان و مدیران ارگان های دریایی، بیش از ۷۰ نفر از کارکنان مجموعه بنادر و دریانوردی، دست اندرکاران و نمایندگان دستگاه های خدمات رسان همکار مورد تقدیر قرار گرفتند.

همچنین با اهداء لوح سپاس از سوی فرمانداران شهرستان های ساحلی شرق استان هرمزگان از خدمات مدیرکل بنادر و دریانوردی برای توسعه زیرساخت های گردشگری و بنادر این منطقه تجلیل بعمل آمد.

لازم به ذکر است، پخش چندین نماهنگ با موضوع اعیاد شعبانیه، اقدامات مجموعه بنادر استان در طرح نوروزی، اجرای برنامه زنده هنری، ضیافت شام و عکس یادگاری دسته جمعی از دیگر برنامه های این مراسم بود.