شناسهٔ خبر: 52610 - سرویس مسکن و شهرسازی

یک نماینده مجلس مطرح کرد؛

رونق بازار مسکن با کاهش سود تسهیلات مسکن یکم/ تاثیر مثبت کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن یکم بر اقشار متوسط

حبیب الله دهمرده نماینده دهمین مجلس شورای اسلامی گفت: کاهش نرخ سود تسهیلات خرید مسکن علاوه بر تحریک بخش تقاضای مسکن، می‌تواند به رونق ساخت و ساز نیز کمک کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حبیب‌الله دهمرده نماینده مردم زاهدان در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، با اشاره به مصوبه سه‌شنبه شورای پول و اعتبار در خصوص کاهش نرخ سود تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم از ۹.۵ درصد به ۸ درصد در مناطق شهری و از ۸ درصد به ۶ درصد در بافت‌های فرسوده گفت: در شرایطی که نرخ سود بازپرداخت تسهیلات در شبکه بانکی کشور ۱۸ درصد است، این تصمیم شورای پول و اعتبار با حمایت وزارت راه و شهرسازی و اقدامات محوری بانک مسکن بسیار می‌تواند در تامین مسکن اقشار متوسط جامعه موثر باشد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تامین مسکن اقشار میان درآمدی بدون حمایت دولت‌ها میسر نیست افزود: طی چند سال گذشته با تاسیس صندوق پس انداز مسکن یکم انصافا گام بزرگی در این زمینه برداشته شد.

دهمرده با تاکید بر اینکه نرخ سود بازپرداخت تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم از سال ۹۴ و همزمان با تاسیس این صندوق طی چند مرحله پس از بررسی وضعیت تقاضای بازار کاهش پیدا کرد که جای تحسین دارد ادامه داد: کاهش نرخ سود منجر به افزایش تقاضا برای سپرده گذاری نزد این صندوق می‌شود.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش به بانک مسکن، گفت: علاوه بر اینکه بازنگری در سود تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم می‌تواند در افزایش سمت تقاضای بازار کم6ک کند، به رونق بازار مسکن و انگیزه سازندگان به ساخت واحدهای میان متراژ نیز کمک خواهد کرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: با توجه به اینکه قشر میان درآمدی جامعه متقاضی واحدهای با متراژ کمتر از ۱۰۰ متر مربع هستند لذا سازندگان در جهت ساخت این نوع واحدها ترغیب می شوند که در نهایت به رونق بازار منتج خواهد شد.

دهمرده همچنین درباره کاهش نرخ سود تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم برای مناطق بافت فرسوده از ۸ درصد به ۶ درصد گفت: با توجه به اینکه سیاست دولت در سال جاری نوسازی بافت‌های ناکارآمد شهری است این تسهیلات نیز می تواند یک تصمیم بسیار موثر در افزایش تقاضا باشد.

وی گفت: هر چند طی دولت‌های مختلف تصمیمات زیادی در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده گرفته شده اما واقعیت این است که هنوز این تصمیمات جنبه اجرایی نداشته است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: بر اساس قانون برنامه پنجم قرار بود سالانه ۱۰ درصد از بافت‌های ناکارآمد شهری نوسازی شود اما این هدف محقق نشده است و این به دلیل نبود سیاستگذاری درست در این حوزه است اما با مصوبات و تصمیمات اخیر دولت در حوزه حمایت از نوسازی این بافت‌ها می‌توان به ایجاد یک تحول در این مناطق امیدوار بود.

وی تصریح کرد: یکی از گام‌های مثبت دولت برای نوسازی این مناطق، علاوه بر پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت، حمایت از انبوه‌سازان برای ورود به ساخت و ساز در این مناطق است.

دهمرده اظهار کرد: در نهایت تصمیم اخیر دولت در خصوص کاهش نرخ سود تسهیلات به میزان قابل‌توجهی می‌تواند در رونق سمت تقاضا و ساخت و ساز موثر باشد که امیدواریم این اتفاق رخ دهد.